گواهی سپرده خاص، هم نوسانات ارزی را کاهش می‌دهد و هم ضد تورم است

مدیرکل اسبق نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی گفت: با انتشار گواهی سپرده خاص، تامین مالی طرح‌های تولیدی تسهیل خواهد شد.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، امیرحسین امین‌آزاد در رابطه با مجوز عرضه گواهی سپرده خاص در شبکه بانکی، اظهار داشت: استفاده بانک مرکزی از ابزار نرخ سود با عرضه گواهی سپرده خاص در شبکه بانکی به عنوان یک ابزار جدید ضد تورمی اقدام فرخنده و نیکویی است که باید از آن استقبال شود.

وی افزود: برای اثرگذاری بیشتر، بانک مرکزی می‌تواند از سایر ابزارها از جمله تعیین نرخ بهره سیاستی و نرخ سود سپرده و تسهیلات نیز برای کنترل تورم و کاهش التهابات بازار ارز استفاده کند. چنین اقداماتی برای جلوگیری از نوسانات بازار ارز و کنترل التهاباتی که اخیرا در بازار ارز اتفاق افتاده است نیز می‌تواند مفید باشد.

امین‌آزاد با اشاره به اینکه اصولا کاربری گواهی سپرده خاص در تامین مالی طرح‌های تولیدی است، گفت: وقتی گواهی سپرده خاص منتشر می‌شود، یک شرکتی باید متقاضی آن باشد و منابعی که از فروش این گواهی جمع می‌شود، صرف تامین مالی شرکت‌ها و طرح‌های تولیدی آن‌ها می‌شود. به همین علت اثربخشی گواهی سپرده خاص در کمک به طرح‌های اقتصادی بیشتر از سپرده‌های عادی بانک و گواهی سپرده عام است.

مدیرکل اسبق نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی در پایان اظهار داشت: انتشار گواهی سپرده خاص در بانک‌ها قطعا در تامین مالی طرح‌های تولیدی و حرکت نقدینگی به سمت بازارهای مولد اثرگذار است. البته در شرایط فعلی مسائلی مانند کنترل نرخ تورم و کاهش نوسانات نرخ ارز اولویت بالاتری دارند و اثرات اقدامات بانک مرکزی در این بخش بسیار مهمتر است.

کد خبر 71265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =