سامانه جدید بانک اطلاعات سری‌های زمانی اقتصادی کشور رونمایی شد

در پنجمین روز از ایام دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، در مراسمی با حضور رئیس کل بانک مرکزی و معاونان این بانک از سامانه جدید بانک اطلاعات سری های زمانی اقتصادی کشور رونمایی شد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، بانک مرکزی به منظور تسهیل روند پژوهش و دسترسی مطلوب‌تر به اطلاعات اقتصادی و در راستای رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر شفاف سازی حداکثری اطلاعات سامانه بانک اطلاعات سری‌های زمانی اقتصادی کشور را با مهندسی مجدد ارتقا داده و اکنون نسخه جدید این سامانه آماده ارائه به عموم کاربران با اطلاعات بیش از یک هزار و پانصد متغیر مهم اقتصادی کشور است.

بانک مرکزی در سال ۱۳۸۵، سامانه اطلاعات سری‌های زمانی اقتصادی را با هدف دسترسی آسان اساتید، پژوهشگران، محققان، دانشجویان و کارشناسان به روند تاریخی متغیرهای مختلف اقتصادی ایجاد کرده است و مهمترین متغیرهای اقتصادی را به دو زبان فارسی و لاتین در بستر اینترنت در اختیار عموم قرار داده است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی و تنظیم‌کننده نظام پولی و بانکی کشور، یکی از مراجع اصلی تولید و انتشار آمارهای اقتصادی بشمار می رود و پردازش آمار در چارچوب استانداردهای بین‌المللی در این نهاد قدمتی طولانی دارد.

بانک مرکزی در سال ۱۳۸۵، سامانه اطلاعات سری‌های زمانی اقتصادی را با هدف دسترسی آسان اساتید، پژوهشگران، محققان، دانشجویان و کارشناسان به روند تاریخی متغیرهای مختلف اقتصادی ایجاد کرده است و مهمترین متغیرهای اقتصادی را به دو زبان فارسی و لاتین در بستر اینترنت در اختیار عموم قرار داده است.

در سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی به منظور تسهیل روند پژوهش و دسترسی مطلوب‌تر به اطلاعات اقتصادی، تصمیم به ارتقا و مهندسی مجدد سامانه بانک اطلاعات سری‌های زمانی اقتصادی کشور گرفته است و اکنون نسخه جدید این سامانه آماده ارائه به عموم کاربران است.

این سامانه مشتمل بر بیش از یک هزار و پانصد متغیر مهم اقتصادی است که لازمه‌ی انجام بسیاری از کارهای تحقیقاتی و پژوهشی کشور می‌باشند. این اطلاعات در ۱۳ سرفصل کلی شامل عناوین ذیل طبقه بندی شده‌اند.

- بخش خارجی

- متغیرهای پولی و اعتباری

- بورس

- شاخص‌های قیمت

- انرژی

- صنعت و معدن

- ساختمان و مسکن

- حمل و نقل

- کشاورزی

- امور اجتماعی

- نیروی انسانی و اشتغال

- حساب‌های ملی

- وضعیت مالی دولت

هر یک از متغیرهای اقتصادی در عناوینی که بیان شد با تواترهای سالانه، فصلی و ماهانه در بازه های زمانی طولانی در دسترس کاربران این سامانه قرار گرفته است.

از مهمترین ویژگی‌های نسخه جدید سامانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سهولت دسترسی با مرورگرهای مختلف و تسریع در بروزرسانی آمارهای جدید

ارتقای قابلیت های گرافیکی و مشاهده برخط انواع نمودارها در مقاطع زمانی دلخواه

امکان مقایسه روند تاریخی متغیرهای اقتصادی در قالب نمودارهای تحلیلی مناسب

ارائه برخی از شاخص ها آماری مهم و نیز متغیرهای مرتبط با انتخاب هر متغیر از میان فهرست متغیرهای انتخاب شده

امکان مقایسه همزمان نموداری دو دسته از متغیرهای با واحدهای مختلف

استفاده از قالب و ظاهر بهتر همتراز با سامانه‌های مرجع بین‌المللی و سامانه‌های اطلاعات اقتصادی کشورهای پیشرفته

و در نهایت قابلیت ارتقاء ویژگی های فنی و کاربری از جمله مهمترین مزیت های سامانه جدید بانک اطلاعات سریهای زمانی متغیرهای اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کد خبر 71388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =