مجموع معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی به بیش از ۵۵.۳ هزار میلیارد تومان رسید

گزارش گمرک نشان می‌دهد مجموع معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی در ۹ ماه سال جاری (ابتدای فروردین تا پایان آذر ۱۴۰۲) بیش از ۵۵.۳ هزار میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد دولت با هدف هدفمند کردن مبادلات تجاری و حمایت از برخی بخش‌های اقتصادی از بخش قابل توجهی از درآمدهای خود صرف نظر کرده است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز از وزارت اقتصاد، گمرک جمهوری اسلامی در راستای اجرای بند (ن) تبصره ۶ قانون بودجه مربوط به ۹ ماهه سال جاری (موضوع معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی)، گزارشی را منتشر کرد که براساس آن، "معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی" در دوره مورد اشاره بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین "معافیت‌ها و تخفیفات مالیات بر ارزش افزوده" در ۹ ماه سال جاری (ابتدای فروردین تا پایان آذر ۱۴۰۲) بیش از ۲۶.۷ هزار میلیارد تومان است.

در بخش "معافیت‌ها و تخفیفات عوارض شهرداری" نیز در دوره مورد اشاره بیش از ۱۳.۴ هزار میلیارد تومان نیز تخفیف و معافیت اعمال شده است.

براساس این گزارش، مجموع معافیت‌ها و تخفیفات اعمال شده در در ۹ ماه سال جاری، بیش از ۵۵.۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

جدول اجرای بند (ن) تبصره ۶ قانون بودجه مربوط به ۹ ماهه سال جاری (موضوع معافیت ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی)

مجموع معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی به بیش از ۵۵.۳ هزار میلیارد تومان رسید

جزییات مصوبه قانونی بند (ن) تبصره ۶ قانون بودجه در قانون بودجه ۱۴۰۲

در بند (ن) تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ آمده است:" به‌منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاستگذاری در معافیت‌های مالیاتی:

۱- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است در راستای هدفمندسازی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و شفاف‌سازی حمایت‌های مالی، سیاست اعتبار مالیاتی و گمرکی با نرخ صفر را جایگزین معافیت‌های قانونی مالیاتی مصرح در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون امور گمرکی کرده و فهرست تمامی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و میزان معافیت آنها را مشخص کند. این فهرست باید شامل حوزه فعالیت اشخاص، میزان درآمد مالیاتی و گمرکی محاسبه نشده در اثر این معافیت‌ها و استناد قانونی این معافیت‌ها باشد .

۲- دستگاههای اجرائی موظفند معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را ‌به‌صورت جمعی – خرجی در حسابهای مربوط به خود ثبت کنند. عملکرد معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی ‌به‌عنوان مالیات بر واردات وصولی گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی محسوب می‌شود.

۳- درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم تا معادل چهار برابر سقف مالیاتی ماده (۸۴) قانون مذکور معاف است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است. فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و مؤسسات رسانه ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کماکان از معافیت مندرج در بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات های مستقیم برخوردار خواهند بود.

۴- معافیت‌های مالیاتی تمام مؤسسات آموزشی و کمک آموزشی از جمله مؤسسات کنکور دانشگاهها اعم از کنکور سراسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) و انتشارات کمک آموزشی، با رعایت ماده (۱۳۴) قانون مالیات های مستقیم و اصلاحات و الحاقات بعدی آن لغو می‌شود.

۵- تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات، از پرداخت مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش‌افزوده معاف نمی‌باشد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است فهرست تمامی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و میزان معافیت آنها را مشخص و ظرف دو ماه پس از ابلاغ این قانون به مجلس شورای اسلامی ارسال کند و گزارش این بند را هر سه‌ماه یک‌بار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه کند. "

کد خبر 71462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =