تغییرات تکنولوژی مهمترین مسئله آینده نظام بانکی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: از آنجا که بانک‌ها در آینده به متخصصین بیگ دیتا، هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات(IT)که همزمان دانش بانکی و اقتصادی نیز داشته باشند، نیاز دارند لذا تکنولوژی یک موضوع خارجی نسبت به بانکداری نیست، بلکه مسئله‌ای در درون صنعت بانکداری خواهد بود.

به گزارش اگزیم نیوز، علی دیواندری روز پنجشنبه در برنامه چهاردهمین گردهمایی روسای موفق شعب بانک‌های کشور، اظهار داشت: در ارتباط با آینده شعب صحبت کردن قدری سخت و تا حدودی شوک آور است. اتفاقاتی که صنعت بانکداری دنیا می‌افتد وضعیت آینده را دگرگون می‌کند و باید خود را برای آینده‌ای که در پیش است آماده کنیم. متاسفانه در این حوزه مقداری عقب هستیم و باید تلاش بیشتری انجام شود.
وی با بیان آنکه دو موضوع مخاطبین و مشتریان و همچنین تغییرات تکنولوژی صنعت بانکی، مهمترین مسائل در آینده نظام بانکی است، افزود: در مسئله تغییرات نسلی با شش دسته مختلف از مخاطبان در حوزه بانکی مواجه هستیم که دو دسته ۱۱ تا ۲۵ سال که با نام نسل Z شناخته می‌شوند و نسل آلفا که افراد پائین‌تر از ده سال هستند، نسبت به سایر نسل‌ها بسیار متفاوت هستند.
این خبره بانکی گفت: این افراد تا حدود زیادی نیازی به تحصیلات کلاسیک ندارند و خودشان اطلاعات را از طریق فضای مجازی کسب می‌کنند. مسئله عدم درک دو گروه معلمان و والدین نسبت به این نسل‌ها نیز مطرح است. این افراد با تکنولوژی روز سر و کار دارند و حاضر به استفاده از خدمات کلاسیک نیستند و بیشتر به دنبال تکنولوژی و خدمات سریع هستند.
دیواندری تصریح کرد: در حوزه بانکداری نیز باید به نوع خدمات توجه داشته باشیم. خدمات خرد و بانکداری شرکتی در حال حاضر تقریبا در شعب انجام می‌شود، اما در آینده شعب حذف نمی‌شوند، بلکه کارهایی که در شعبه انجام می‌شود متفاوت خواهد بود؛ بنابراین میزان دانش و مهارت‌ها و توانایی‌های افراد مشغول در صنعت بانکداری در آینده متفاوت خواهد بود.
وی اضافه کرد: نسل Z و آلفا همانطور که متحول کنندگان تکنولوژی هستند، بیشترین استفاده کنندگان از آن نیز خواهند بود.
دیواندری در پایان تاکید کرد: تکنولوژی‌هایی از جمله بلاکچین، هوش مصنوعی، پول مجازی، لندینگ غیربانکی، اتوماتیک‌سازی، بانکداری باز، فینتک‌ها، نئوبانک‌ها، پردازش ابری و تکنولوژی‌های حوزه امنیت سایبری مهمترین محورهای صنعت بانکداری در آینده خواهند بود و طبیعتا فعالان این حوزه نیز باید نسبت به این مسائل اطلاعات و دانش کافی را داشته باشند.

کد خبر 71643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =