بانک مرکزی به شعار سال جامه عمل پوشاند/ مهار تورم همراه با رشد اقتصادی مثبت

یک فعال اقتصادی گفت: بانک مرکزی به شعار سال توجه ویژه‌ای کرد و به اصلی‌ترین سخن رهبر معظم انقلاب یعنی مهار تورم جامه عمل پوشاند.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، سعید اشتیاقی با بیان اینکه سیاست تثبیت ارزی در یک سال گذشته موفق بوده و می‌توان اثر آن را در آمار جدید تورم و تقدینگی مشاهده کرد، افزود: به عنوان یک فعال اقتصادی که درگیر سامانه توسعه تجارت هستم، باید بگویم که تا حد بسیار خوبی انتظارات تورمی کاهش یافته است؛ ضمن اینکه ارزهای خانگی هم به بازار آمد و در کنار سیاست‌های بانک مرکزی، اتفاق خوبی را رقم زد.
وی با اشاره به اینکه در بهمن ماه مسال کمترین نرخ تورم ماهانه یعنی ۱.۴ درصد در دو سال اخیر ثبت شد، اظهار کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه هم از ۵۵.۵ درصد در فروردین‌ماه به ۳۸.۵ درصد در بهمن‌ماه کاهش یافته است. نکته مهم اینکه دولت موفق شد سیاست‌های مهار تورم را همراه با رشد اقتصادی مثبت محقق کند به نحوی که رشد تولید ناخالص داخلی در پاییز امسال ۵.۱ درصد با نفت و ۲.۵ درصد بدون نفت بوده است.

اشتیاقی با اشاره به سیاست تثبیت و اهداف آن، تصریح کرد: با تغییراتی که در سامانه تجارت و مباحث کوتاژ ایجاد شد، شاهد تقاضای کمتری برای ارز نیما بودیم که در نهایت بازار را کنترل کرد.
این فعال اقتصادی بیان کرد: ما فعالان اقتصادی از قدیم می‌گفتیم که دلار باید در کانال ۵۰ هزار تومان شود، اما ثابت بماند و این اتفاق در ۹ ماهه امسال رخ داد و ما توانسته ایم لمسش کنیم که کالایی را با یک نرخی می‌خریم و با همان نرخ می‌فروشیم و دوباره با همان نرخ ثبت سفارش می‌کنیم؛ البته که با بحران های متعدد سیاسی-امنیتی روبرو شدیم و باعث شد تغییرات اندکی در نرخ ارز ایجاد شود.
انحلال کانون صرافان به ثبات بازار ارز کمک کرد

اشتیاقی گفت: وقتی تقاضای ما در سامانه جامع تجارت می‌رود و تخصیص ارز تعلق می‌گیرد، صرافی‌ها درگذشته ۱۰ درصد از آن حواله را کم می‌کردند، ولی بازرسی‌های بانک مرکزی این اتفاق را کنترل کرد و در روزهای آخر که انتقال ارز داشتیم، این اتفاق نیفتاد و توانستیم با نرخ‌های بهتری ارز را انتفال دهیم که انحلال کانون صرافان نیز به بهبود شرایط در این حوزه کمک کرد. این اتفاقات توسط صرافان بسیار کم‌تر شده است و ما با نرخ واقعی نیما حواله می‌زنیم که ناشی از عملکرد مناسب بانک مرکزی است.
مهار تورم عملیاتی شد

این فعال اقتصادی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در سیاست تثبیت، تاکید کرد: بانک مرکزی به شعار سال توجه ویژه‌ای کرد و به اصلی‌ترین سخن رهبر انقلاب یعنی مهار تورم جامه عمل پوشاند. باید بانک مرکزی یک سیکل ۵ درصد برای ارز نیما بگذارد تا بالا برود و این فاصله بین دلار نیما و آزاد هرچه کمتر شود، کمک بیشتری به اقتصاد می‌کند. اگر در مرکز مبادله ایران بتوان از ابزارهای مالی جدیدی همچون سلف استفاده کرد و پرداخت فعالان اقتصادی با مدت انجام شود، نکته مثبتی خواهد بود.
اشتیاقی در پایان سخنان خود اظهار داشت: به عنوان یک فعال اقتصادی همیشه این دغدغه را داشته ام که نرخ ارز ثبات داشته باشد که امسال فارغ از تحولات سیاسی منطقه‌ای و داخلی، شاهد این مهم بوده‌ایم. به بانک مرکزی نمره قابل قبولی می‌دهم و معتقدم که آقای فرزین به خوبی توانست انتظارات تورمی را کنترل کند و این در حالی است که شرایط نسبت به سال‌های قبل به کلی تغییر کرده است.

کد خبر 71911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =