۵۰ درصد محصولات کشاورزی توسط تعاونی‌ها تولید می‌شود

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در فرهنگ تعاون همه با هم رشد اقتصادی و اجتماعی را تجربه می‌کنند و در کنار یکدیگر اوج می‌گیرند، گفت: ۵۰ درصد تولیدات کشور در حوزه کشاورزی توسط تعاونی‌ها اتفاق می‌افتد که می‌توان این ظرفیت توسعه است.

به گزارش اگزیم نیوز، «حامد ویس کرمی» در اختتامیه سومین دوره مسابقات مناظره تخصصی تعاون که امروز (سه‌شنبه) برگزار شد، با بیان اینکه مناظره و گفتگو همواره موضوع مفیدی است، اظهار داشت: یکی از شئون زندگی ما اقتصاد است. در تعاون اصالت با سرمایه نیست، اصالت با کار، تلاش، رونق، همفکری، همدلی، توسعه و مسائلی از این دست است. بستر تعاون یک بستر اجتماعی است و در این مدل، مردم باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

وی افزود: نکته مثبت این است که وقتی در مدل تعاون افراد کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، فکر، ابعاد برنامه‌ریزی، انرژی و سرمایه‌شان چند برابر شده و توسعه بر مبنای عدالت‌محوری انجام می‌شود، بنا نیست یکی در اوج قرار بگیرد و یکی در ذیل، بنا نیست چرخه‌های توسعه یک تعداد آدم را زیر بار سنگین خود له کند.

معاون وزیر تعاون گفت: بر اساس فرهنگ تعاون، همه با هم باید رشد اقتصادی و اجتماعی داشته باشند و در کنار یکدیگر اوج بگیرند. در مدیریت بنگاه اقتصادی در تعاون همه برای یک نفر هستند، البته کسی که سرمایه بیشتری می‌آورد حتماً سهم بیشتری دریافت می‌کند، اما در مدیریت و هدایت سرمایه، همه دارای رای هستند که این خصوصیت اصلی بخش تعاون است.

ویس کرمی تاکید کرد: سال‌هاست بخش تعاون در ابعاد بسیار متنوع، در کشور فعال است و اکنون نیز این روند ادامه دارد. درست است که در نقطه مطلوب نیستیم، اما اقدامات خوبی انجام شده است. برای توسعه تعاون و رشد آن نیاز به نوآوری، اصلاح و تحول در برخی امور داریم که یکی از اصلی‌ترین بازیگران برای ایجاد این تحول دانشجویان هستند و جنبش دانشجویی در جهان همیشه اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: دانشجو کسی است که مشغول علم آموزی در عرصه توسعه کشور است. اگر امروز دانشجو را وارد مساله تعاون کنیم، در آینده با تسلط علمی و فنی وارد مجموعه کاری خواهد شد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: یکی از مشکلات مربوط به اقتصاد این است که نیروی کار را از دوره دانش‌آموزی و دانشجویی برای کار آماده نکرده‌ایم و زمانی که وارد کار می‌شوند باید یک تکنسین در کنارش قرار بگیرد تا او را آموزش دهد؛ چرا که به صورت عملیاتی مهارت افزایی انجام نشده است.

ویس کرمی درباره ظرفیت‌های تعاون در کشور گفت: ۵۰ درصد تولیدات کشور در حوزه کشاورزی در بخش باغات و دام در حوزه تعاون اتفاق می‌افتد که این همه ظرفیت تعاون نیست. این ظرفیت به شدت قابل توسعه است. اگر تدابیر درست داشته باشیم و مدل درست ارایه دهیم و آن را به مرحله اجرا برسانیم، ظرفیت‌های ما به شدت افزایش می‌یابد.

وی گفت: در کشاورزی مساله آب و زمین جز مقولات جدی است که در مدیریت آن با چالش روبه‌رو هستیم. زمین‌های کشاورزی خرد با سطح کشت پایین، در بعد سرمایه و محصول بازدهی کمتری خواهند داشت، اما اگر بتوان زمین‌های خرد را یکپارچه کرد و در کنار یکدیگر قرار دهیم و به واسطه آن کشاورزان یکپارچه شوند و آن را در قالب تعاون متشکل و ساماندهی کنیم به این مرحله می‌رسیم که به جای اینکه چهار هزار زمین کشت شود، یک تعاونی کشاورزی ۳۰۰ هزار متر زمین را کشت کند.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: با این اقدامات افزایش محصول و کاهش هزینه را شاهد خواهیم بود که درباره آب نیز مساله همین است. کشاورزان ما برای مدیریت آب الگوی مناسبی در اختیار ندارند، تعاون می‌تواند این مساله را حل کند.

براساس این گزارش، در این مناظره تیم «سردار جنگل» به مقام قهرمانی رسید و تیم‌های «خط اعتدال» و «جهاد علمی» در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

کد خبر 71961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =