ایران و عراق ظرفیت مطلوبی برای همکاری در حوزه صنایع پالایشی نفت و گاز دارند

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در زمینه زیرساخت‌های صنعت پالایش از انتقال تا توزیع و صنعت گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) ظرفیت مطلوبی برای همکاری بین ایران و عراق وجود دارد.

از وزارت نفت، جلیل سالاری در دیدار با حامد یونس الزوبعی، معاون پالایش وزیر نفت عراق که به میزبانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد، اظهار داشت: دستاوردهای صنعت نفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خودکفایی در صنعت نفت و پالایش سبب شده امروز در شرایطی قرار گیریم که در مجموعه پالایشگاه‌ها، نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ درصد تجهیزات و کالاها در داخل کشور ساخته و صفر تا ۱۰۰ کارهای مهندسی، طراحی و دانش فنی موردنیاز واحدهای پالایشی بومی‌سازی شود.

وی افزود: دشمن تصور می‌کرد که می‌تواند از شرایط تحریم سوءاستفاده کند، اما به لطف الهی تحریم را به فرصت تبدیل و به ظرفیت‌های داخلی اعتماد کردیم و مراکز تحقیقاتی و فناوری را توسعه دادیم و با استفاده از ظرفیت دانشگاهی شرکت‌های دانش‌بنیان را ایجاد و فعال کردیم که نتیجه آن طی کردن فرآیند بومی‌سازی در حوزه تولید دانش فنی و ساخت تجهیزات بود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم، تمرکز را بر این گذاشتیم که در بین کشورهای همسایه و دوست به‌ویژه مجموعه کشورهای مسلمان همکاری و توافق‌هایی داشته باشیم، گفت: طی سفر جواد اوجی وزیر نفت به عراق توافق‌هایی بین دو کشور شد که به مرحله اجرا برسند.

سالاری تصریح کرد: همکاری‌هایی نیز با کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا داشتیم و پالایشگاه بزرگ «ال‌پالیتو» را با فناوری و تجهیزات ایرانی تجهیز و تعمیر کردیم.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوان در حوزه نوسازی و بازسازی پالایشگاه‌ها نیز در بخش تعمیرات، کالاهای موردنیاز، کاتالیست و موادشیمیایی از توان متخصصان ایرانی استفاده و به توافق‌های مطلوبی با عراق دست یافت.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به اینکه پیش از این قرار بود نفت خام بصره را در پالایشگاه آبادان فرآورش کنیم و محصول را تهاتر کنیم مقدمات آن انجام شد، اما اجرایی نشد، افزود: البته ما خودمان تلاش کردیم که این پالایشگاه را توسعه دهیم و بزرگترین واحد تقطیر خاورمیانه در پالایشگاه آبادان را راه‌اندازی کردیم.

سالاری بیان کرد: در بخش انتقال و توزیع فرآورده با نزدیک به ۱۳ هزار لیتر ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده و نزدیک به ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله، توانمندی‌های لازم را داریم، اما از آنجا که فرآیند ما امروز قیمت‌گذاری به‌صورت تکلیفی و یارانه‌ای است، یک سامانه بزرگ هوشمند داریم که مدیریت مصرف در کشور را از این طریق انجام می‌دهیم.

وی گفت: ما در طول سال‌های گذشته سی‌ان‌جی را در کشور توسعه دادیم و با توجه به این که بخشی از سبد سوخت ما در حوزه حمل‌ونقل را این حامل انرژی تشکیل می‌دهد، در زمینه توسعه این صنعت و صنایع زیرمجموعه آن به خودکفایی رسیدیم و امروز بیشتر تجهیزات موردنیاز آن در ایران بومی‌سازی شده است و در زمینه عرضه و نظام عرضه نیز می‌توانیم با عراق مشارکت و همکاری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ساخت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در کشور و تبدیل نزدیک به ۴ میلیون خودرو در ناوگان حمل و نقل کشور و گسترش کارگاه‌های تبدیل در کشور، این حوزه‌ها را از دیگر ظرفیت‌های همکاری ایران و عراق ذکر و تصریح کرد: ما در بخش تولید کاتالیست‌های موردنیاز صنعت پالایش و تولید مواد شیمیایی بومی‌سازی کردیم و امروزه در حال رقابت با خارجی‌ها هستیم و در این حوزه می‌توانیم به دیگر کشورها خدمات ارائه دهیم.

سالاری با اشاره به اینکه ایران و عراق با تحریم روبه‌رو هستند و باید با همکاری قدرتشان را در صنایع افزایش دهند، افزود: با ایجاد دفاتری در دو کشور در حوزه نیازمندی‌های دو طرف و تبادل اطلاعات در صنایع نفت می‌توان از ظرفیت‌های داخلی یکدیگر و همکاری‌های مستمر بهره‌مند شد.

وی تأکید کرد: همانطور که خدماتی را برای پالایشگاه‌های سوریه در نظر گرفتیم، می‌توانیم این ظرفیت‌ها را در عراق نیز عملیاتی کنیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به تأکیدهای مقام معظم رهبری، دولت و وزیر نفت بر استفاده از ظرفیت همکاری کشورهای مسلمان منطقه گفت: از همه ظرفیت‌های خود برای همکاری با کشورهای مسلمان منطقه در حوزه پالایش، انتقال و توزیع و حتی زنجیره ارزش، تامین کالا، انجام تعمیرات اساسی با استفاده از ظرفیت متخصصان خود استفاده خواهیم کرد و امیدواریم این نشست‌ها مقدمه‌ای برای آغاز همکاری‌ها باشد.

کد خبر 72012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =