صادرات مرکبات مازندران، در سودای روزهای اوج

حمایت دولت سیزدهم درپی افزایش زیر ساخت صادرات مازندران و راه اندازی خط انتقال سرد کالای فاسدشدنی از بندر ایرانی-روسی سالیانکا در آستراخان روسیه، صادرات مرکبات مازندران به این کشور که در سال جاری روند افزایشی داشت در حال حاضر به دوران طلایی و نقطه جوش خود رسید.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، در حالی نخستین محموله مرکبات مازندران به کشور روسیه سوم آبان ماه با کشتیرانی دریای خزر از طریق بندرامیرآباد در شرق استان به همسایه شمالی ایران صادر شد که با تکمیل زیر ساخت رونق تجارت بین ایران و روسیه زمینه افزایش صادرات مرکبات از مازندران فراهم شد و در زمان فعلی صادرات این محصول به نقطه جوش رسیده است.

سفر استاندار مازندران به روسیه که اوایل تیرماه سال جاری با همراهی تیم اقتصادی و بخش خصوصی انجام شد زمینه عقد قراردادهای مختلف صادرات به روسیه فراهم شد و این خط صادراتی سیر تکاملی خود را طی و به نقطه مطلوب در زمان فعلی رسیده است.

آغاز فعالیت هشت کامیون مجهز به یخچال که انتقال محصولات ایرانی را از بندر سالیانکا به نقاط مختلف روسیه منتقل می کند، نقطه عطفی در رونق صادرات این محصول از مازندران به روسیه است.

امکانات جدید سردخانه ای با تجهیزات کامل فرصت صادرات انواع میوه، مرکبات و محصولات کشاورزی فاسد شدنی از ایران به مقصد بندر سالیانکا آستراخان را فراهم کرده است.

براین اساس، بندر ایرانی و روسی سالیانکا در ابتدا با هدف بندر صادرات محور (غلات، چوب و روغن) از روسیه به ایران در نظر گرفته شده بود اما با انجام اقدامات زیرساختی گسترده طی ۲ سال گذشته، این بندر که بزرگترین بندر شهر آستراخان روسیه است، قادر است همزمان به عنوان بندر صادرات کالاهای مورد نیاز به ایران و همچنین کالاهای صادراتی از جمهوری اسلامی ایران به روسیه از جمله مرکبات مورد استفاده قرار گیرد.

صادرات پنج هزار و ۴۶۷ محموله محصولات باغی مازندران

بابک مومنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره صادرات نارنگی، پرتقال و کیوی مازندران به خارج کشور، گفت: پنج هزار و ۴۶۷ محموله نارنگی، پرتقال و کیوی به وزن ۱۱۷ هزار و ۳۳۳ تن تا ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ از مازندران به خارج کشور صادر شد.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۳۱۹ محموله نارنگی به وزن ۲۵ هزار و ۱۲۱ تن از این استان به کشورهای خارجی صادر شد، افزود: ۳ هزار و ۸۲ محموله پرتقال به وزن ۶۷ هزار و ۸۱۲ تن از استان مازندران به سایر کشورها صادر شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین از صادرات یک هزار و ۶۶ محموله کیوی به وزن ۲۴ هزار و ۴۰۰ تن از مازندران به کشورهای هدف خبر داد و گفت: روند صادرات محصولات باغی مازندران با شتاب خوبی در حال انجام است.

مومنی افزود: این میزان صادرات صرفا با اخذ گواهی قرنطینه‌ای از مازندران صادر شده است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: همکاران جهاد کشاورزی مازندران در سال‌های اخیر تلاش‌ها و برنامه‌های زیادی در راستای تولید محصولات باکیفیت و افزایش دانش باغداران داشتند که نتایج و اثرات آن در افزایش صادرات نمودار است.

زمان برداشت پرتقال در مازندران که تامسون مهم‌ترین رقم آن به شمار می‌آید از نیمه آبان آغاز می‌شود. میانگین برداشت محصول از هر هکتار باغ مرکبات در مازندران ۳۰ تا ۴۰ تن است.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ‌های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند.

همچنین از مجموع باغ‌های مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی باغی و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هشت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 72467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =