بانک مرکزی نرخ مرکز مبادله را حفظ کند/ موفقیت بازارساز؛ از تثبیت تا کمک به رشد اقتصادی

یک اقتصاددان گفت: هر چه قدر ما بتوانیم تقاضاهای ارزی را بیشتر در چارچوب یک مرکز رسمی پاسخ بدهیم موفق‌تر عمل کرده ایم.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، آلبرت بغزیان در خصوص سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: بانک مرکزی در خصوص اجرای طرح تثبیت اقتصادی که اصلی‌ترین سیاست آن بود، عملکرد قابل قبولی را نشان داد و باید به همین روند ادامه دهد.

وی درباره افزایش عرضه ارز توسط این نهاد سیاست گذار پولی گفت: در زمان‌هایی مانند تنش‌های منطقه‌ای که نیاز است نرخ ارز کنترل شود تا بعدا بانک‌مرکزی مجبور نباشد آن را با هزینه‌ بیشتری جبران کند، عرضه ارز سیاست مناسبی به نظر می‌رسد.

این اقتصاددان افزود: هر چقدر ما بتوانیم تقاضاهای ارزی را بیشتر در چارچوب یک مرکز رسمی پاسخ بدهیم؛ موفق‌تر عمل کرده‌ایم چرا که سهم مابقی تقاضا از بازار حتی به ۵ درصد هم نمی‌رسد. بانک مرکزی نیز باید نرخ مرکز مبادله را حفظ کرده و تابع بازار غیر رسمی نشود.

بغزیان با اشاره به ناترازی بانک‌ها گفت: کنترل ترازنامه بانک‌ها که به دنبال آن روند خلق پول در اقتصاد را کاهش می‌دهد از سیاست‌های قابل تقدیر بانک مرکزی است. قابل ذکر است که حتی در این زمینه باید برخورد با تصمیم گیرانی که در گذشته تصمیمات آن‌ها سبب شده است تا اکنون بانک ناتراز شود نیز صورت بگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد همان طور که تا کنون بانک مرکزی مستقل عمل کرده، از این پس نیز بتواند استقلال خود را حفظ کند و تحت نفوذ و کنترل سایر بازارسازهای بازارهای موازی قرار نگیرد.

بغزیان در پایان با اشاره به وضعیت رشد اقتصادی کشور اظهار کرد: در زمینه رشد اقتصادی نیز که نرخ منفی ۰.۸ درصد در دهه ۹۰ اکنون به مثبت ۴.۵ درصد رسیده است باید گفت که کمک به رشد اقتصادی یک سیاست میانی است و سهم بانک مرکزی که وظیفه اصلی اش حفظ ارزش پول است به خوبی انجام شده است.

کد خبر 72563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =