تسهیل‌گری و ایجاد امنیت در فضای صنعت نفت برای جلب سرمایه‌های مردمی

کارشناس انرژی گفت: شرط ورود سرمایه‌های راکد مردمی به‌منظور افزایش تولید نفت و گاز، تسهیل‌گری و ایجاد امنیت در فضای صنعت نفت برای جلب این سرمایه‌ها است.

به گزارش اگزیم نیوز، «محمدصادق مهرجو»روز شنبه در گفت‌وگویی با اشاره به عملکرد دولت در سال گذشته و شعار سال افزود: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب امسال را به «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرده‌اند و در سخنرانی اخیر ایشان در جمع مسوولان و کارگزاران نظام مجدد مورد تاکید معظم له قرار گرفت، تحلیل زمینه‌های ایجاد و تحقق این مهم در صنعت نفت نیازمند بررسی روند رشد تولید در سال‌های اخیر به‌ویژه در زمینه افزایش تولید و صادرات نفت خام در دولت سیزدهم است.

وی بیان‌داشت: البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که افزایش تولید نفت و گاز برخلاف سایر صنایع دیگر کشور به شکلی ناگهانی و در کمتر از یک‌سال تحقق نخواهد یافت و باید طی دست‌کم سه سال به جذب سرمایه و همچنین اقدامات توسعه ای لازم اقدام کرد تا پس از طی مدت زمان مورد انتظار تولید به شکلی افزایشی خود را در نمودار تولید نفت و گاز کشور نشان دهد.

این کارشناس انرژی گفت: اگر بخواهیم زمینه‌های حضور و مشارکت بیشتر مردم در صنعت نفت را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان به شرکت‌های دانش بنیان کوچک که نقش مهمی را در فعالیت‌های فناورانه صنعت نفت ایفا می‌کنند اشاره کرد. هرچند از سال ۱۴۰۰ در قالب طرح‌های افزایش تولید در زمینه چاه‌های بسته و کم‌بازده خود را در بالادست صنعت نفت نشان دادند.

مهرجو با اشاره به مشارکت مردم در صنعت نفت افزود: یکی دیگر از راه‌های مشارکت مردم در جهش (افزایش) تولید نفت و گاز، ایجاد فضای مناسب برای ورود سرمایه‌های مردمی (که به‌طور عمده در اختیار بانک‌ها است)، به چرخه سرمایه‌گذاری مستقیم در طرح‌های توسعه‌ای از طریق ایجاد مشوق‌های لازم جهت جذب این سرمایه‌ها است که مبلغ قابل توجهی است.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه شرط ورود سرمایه‌های راکد مردمی، تسهیل‌گری و ایجاد امنیت در فضای صنعت نفت برای جلب این سرمایه‌ها است، تاکید کرد: لازمه اصلی رشد تولید، تامین سرمایه در صنعت نفت است و بر اساس آمار موجود ظرفیت جذب سرمایه‌های کشور در بانک‌ها طی سال تا رقم سه‌هزار همت نیز برآورد می‌شود که معادل تقریبا ۶۰۰ میلیارد دلار است و اگر یک سوم از این میزان هم جذب بخش‌های مختلف صنعت نفت شود، به رشد تولید در سال‌های آینده منجر خواهد شد.

مهرجو اظهار داشت: یکی دیگر از راه‌های جلب مشارکت سرمایه‌های مردمی در صنعت نفت، ایجاد زمینه لازم برای مشارکت بیشتر مردم در بورس انرژی (به‌ویژه نفت خام) است. طی سال‌های گذشته طرح ایجاد بورس انرژی (نفت) در کشور به عنوان یک ایده جذاب برای ورود بیشتر ظرفیت‌های مردمی جهت خرید درصدی از نفت خام تولیدی در کشور مطرح شد که البته هیچگاه نتوانست از حد یک ایده به شکل یک امکان عملی تبدیل شود.

وی افزود: ایجاد سازوکار لازم همانند آنچه که در تالار بورس‌های معتبر بین المللی برای انجام معاملات نفت خام وجود دارد می‌تواند سرمایه‌های مردمی را از طریق کارگزاری‌ها به سمت بورس انرژی (یا در قالب فرابورس) هدایت کرده و ضمن ایجاد انگیزه و جذب سرمایه در این بورس، نسبت به تحرک بیشتر بازار انرژی کشور بخصوص در بخش نفت بیانجامد.

کارشناس انرژی در پایان گفت: ایجاد بازارهای ثانویه در بخش انرژی کشور برای انجام معاملات انواع مختلف حامل‌های انرژی با توجه به ظرفیت کشور جهت تولید انواع حامل‌ها نظیر برق تجدیدپذیر یا تولید فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌های کوچک مقیاس، از دیگر زمینه‌های ورود بخش‌های مردمی در قالب شرکت‌های خصوصی است.

وی افزود: این همه اما در صورتی محقق خواهد شد که نه فقط در فضای عمومی کشور تسهیل گری لازم برای ورود بخش‌های مردم‌نهاد به بخش‌های تولیدی مهیا شود، بلکه تصدی گری دولت نیز در بخش‌هایی که امکان کاهش نقش وجود دارد اتفاق بیفتد.

کد خبر 72708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =