جهش تولید در کنار سیاست تثبیت امکان‌پذیر است

اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران گفت: شعار سال زمانی محقق می‌شود که برنامه و سیاست گذاری‌های دولتی و حاکمیتی مبتنی بر پیشرفت کشور با رویکرد جهش تولید باشد.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، مرتضی افقه درباره موضوع راهکارهای تحقق شعار سال و تاکید بر اهمیت تداوم ثبات اقتصادی برای این منظور اظهار داشت: رشد و جهش تولید با مشارکت مردم زمانی محقق می‌شود که ساختارها به‌نحوی تغییر کنند که ثبات و امنیت اقتصادی وجود داشته باشد؛ در این صورت است که شاهد مشارکت مردم و هدایت و حرکت دادن سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های مولد خواهیم بود.

وی درباره هماهنگی و وحدت رویه‌ای که در موضوع جهش تولید در کشور برای تحقق شعار سال باید وجود داشته باشد، گفت: بی تردید شعار سال زمانی محقق می‌شود که طرح و برنامه و سیاست گذاری‌ها در همه ارگان‌ها و سازمان‌ها و نهادها مبتنی بر پیشرفت کشور با رویکرد جهش تولید باشد، یعنی همه ارگان‌ها در کنار بانک مرکزی برای مهار تورم و در کنار دولت برای رشد اقتصادی فعالیت در خور و مثمر ثمری داشته باشند تا به نتیجه مورد نظر دست بیابیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: عدم رشد تولید دلایل بسیار زیادی دارد. به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از عدم جهش تولیدی که مورد نظر رهبر معظم انقلاب است به دلیل پراکنده کاری دستگاه‌های مختلف است.

افقه تاکید کرد: جهش و رشد تولید زمانی محقق می‌شود که همه دستگاه‌ها و نهادهایی که در امر تولید اثرگذارند در یک سمت و سو با جهت گیری یکسان و براساس برنامه‌هایی که به رشد تولید منتهی می‌شود حرکت کنند. هر گونه پراکنده کاری و بی توجهی به برنامه اصلی و عدم تمرکز بر آن مانع بزرگی در برابر رشد و جهش تولید و به تبع آن رشد اقتصاد کشور است.

وی افزود: لازم است در کنار تداوم سیاست‌های تثبیت اقتصادی که بانک مرکزی دنبال می‌کند سایر دستگاه‌ها اعم از قوه قضاییه تا شهرداری‌ها و سازمان‌های تاثیرگذار در بخش‌های عمرانی و مالی و پولی نیز در این جهت بسیج شوند و در راستای رشد و جهش تولید که به ثبات هر چه بیشتر و درآمدزایی و افزایش رفاه اقتصادی جامعه کمک می‌کند به شکل متحد کمک کنند.

این اقتصاددان گفت: اگر همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و ارگان‌های تاثیرگذار در اقتصاد در راستای افزایش تولید حرکت کنند، به مقصد نهایی می‌رسیم؛ بنابراین تحقق شعار سال نیازمند ایجاد تحولی اساسی در ساختارهای اصلی کشور است. اگر این تحول اتفاق بیفتد یعنی همگان اعم از مردم تا سازمان‌های مختلف به این باور برسند که کلید حل مشکلات و مسائل در رشد و جهش تولید و به تبع آن صادرات است با ایجاد ثبات اقتصادی شاهد رشد اقتصادی و رفاه حداکثری در جامعه خواهیم بود.

کد خبر 73009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =