صدور شناسه یکتا راهکار مقابله با فعالیت‌های زیرزمینی/ بساط سودجویی جمع می‌شود

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: یکی از مشکلاتی که ما طی سالیان گذشته با آن مواجه بوده‌ایم، فعالیت‌های غیرمجاز و زیرزمینی بوده است و دریافت شناسه یکتا توسط فعالان اقتصادی که به مثابه کد ملی برای آن ها عمل می‌کند، بستر مقابله با فعالیت‌های زیرزمینی خواهد بود.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، طی سال‌های اخیر رونق بخشیدن به فضای اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفته است. به نحوی که مقام معظم رهبری نیز در نامگذاری سال‌ها به این موضوع تأکید ویژه‌ای داشته‌اند. در همین راستا، سامان دادن به امور اقتصادی کشور در دستور کار قرار گرفته و مجلس نیز قانون تسهیل صدور مجوزها را با هدف افزایش مشارکت مردم در اقتصاد کشور مصوب کرد.

براساس قانون مورد بحث، مجوزها به سهولت به صورت الکترونیک صادر می‌شوند و هر فعال اقتصادی یک شناسه یکتا دریافت می‌کند. به زعم کارشناسان، این شناسه می‌تواند به عنوان کد ملی برای فعالان اقتصادی عمل کند و زمینه را برای شناسایی فعالان قانونی و غیرقانونی فضای اقتصادی کشور فراهم کند.

به اذعان کارشناسان و فعالان اقتصادی، نظارت‌های مامور محور بر قاچاق از اثرگذاری قابل قبولی برخوردار نیست. آنها اعتقاد دارند که روش‌های نوین و هوشمند مانند شناسه دارکردن همه فعالان اقتصادی برای کشف قاچاق و دیگر اشکال اقتصاد زیزمینی موثرتر خواهند بود.

به طور کلی، کارشناسان اعتقاد دارند که الکترونیک محور شدن مجوزها و دریافت شناسه یکتا به نفع فعالان اقتصادی واقعی است که در فضای سالم و قانونی فعالیت می‌کنند. در طرف مقابل، فعالیت‌های زیرزمینی تحت کنترل در می‌آیند.

حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران در خصوص لزوم شناسنامه دار شدن تمام فعالان اقتصادی و دریافت شناسه یکتا، گفت: همان طور که در اخبار و رسانه‌ها مطرح شده، قرار است در راستای الکترونیک شدن امور، ارائه خدمات به مردم به صورت الکترونیک انجام شود و یکی از مواردی که باید الکترونیک شود، همین پروانه‌های کسب است.

وی ادامه داد: براساس قانون نظام صنفی، تمام کسانی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند، باید پروانه کسب داشته باشند. تسهیلات ویژه‌ای که قرار است ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی به فعالان اقتصادی بدهند، از جمله تسهیلات بانکی از طریق شناسه یکتا ارائه خواهد شد و همه چیز الکترونیک می‌شود.

رئیس اتاق اصناف تهران تاکید کرد: قبلاً افراد برای دریافت تسهیلات باید به ارائه نامه‌های کاغذی به اداره یا نهاد مورد نظر اقدام می‌کردند. با دریافت شناسه یکتا، امکان دسترسی به اطلاعات اقتصادی افراد وجود دارد و نیازی به این کاغذبازی‌ها نخواهد بود. به این ترتیب، کارها سریع‌تر و با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد.

رستگار گفت: روال قدیم بستر برخی سودجویی‌ها را فراهم می‌کرد. برخی افراد به جعل اسناد و نامه‌ها می‌پرداختند و از تسهیلات بهره می‌بردند. الکترونیک شدن مجوزها و دریافت شناسه یکتا، زمینه این طور اقدامات را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: پروانه کسب از نظر اتاق اصناف هویتی برای فعالان اقتصادی محسوب می‌شود. توصیه ما این است که تمام واحدهای صنفی، پروانه کسب خود را در معرض دید عموم قرار دهند. بازرسان ما نیز در بررسی‌هایشان دقت می‌کنند که واحدهای بدون مجوز را پلمپ کنند. در کنار این امر می توانیم به ارائه شناسه یکتا به افراد بپردازیم تا از مزیت‌های الکترونیک شدن امور بهره ببریم.

رئیس اتاق اصناف تهران خاطرنشان کرد: از نظر ما، دریافت شناسه یکتا امری اجتناب ناپذیر است و همه فعالان اقتصادی باید بر اساس قانون برای گرفتن این شناسه اقدام کنند. به ویژه با توجه به اینکه روند ساده‌ای برای دریافت شناسه یکتا و مجوز الکترونیک در نظر گرفته شده است، توصیه می‌کنیم که فعالان اقتصادی با استفاده از این فرصت به دریافت مجوز الکترونیک بپردازند.

رستگار در پایان تأکید کرد: یکی از مشکلاتی که ما طی سالیان گذشته با آن مواجه بوده‌ایم، فعالیت های غیرمجاز و زیرزمینی بوده است. دریافت شناسه یکتا توسط فعالان اقتصادی که به مثابه کدملی برای آن ها عمل می کند، بستر مقابله با فعالیت های زیرزمینی خواهد بود.

براساس این گزارش، تا 25 اردیبهشت ماه 1403 همه فعالیت‌های اقتصادی باید شناسه یکتا داشته باشند و از تاریخ مذکور نحوه صدور مجوز فعالیت فقط غیر حضوری و الکترونیک است.

کد خبر 73305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =