صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری مصرف سوخت با انتقال فرآورده‌های نفتی

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: در سال جدید حدود هزار کیلومتر به طول خطوط لوله کشور افزوده خواهد شد و با توجه به انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتری نفت و فرآورده‌های نفتی توسط خط لوله در حدود یک میلیارد دلار صرفه‌جویی در زمینه مصرف سوخت در سال صورت گرفت

به گزارش اگزیم نیوز، ارسلان رحیمی امروز (چهارشنبه) نشست خبری، اظهار داشت: سرقت خط لوله از گذشته تا وجود داشته بوده، اما با توجه به اقداماتی که انجام دادیم این سرقت‌ها کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران بیان کرد: سرقت‌ها در سال ۱۴۰۱ برابر با ۴۷ مورد بود که ۴۵ مورد آن به نتیجه رسیده بود و از خط لوله برداشت انجام می‌شد؛ اما در سال ۱۴۰۲ به ۱۴۰۳ به ۴۱ مورد رسید که ۲۵ مورد آن قابل برداشت بود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲، چهار میلیارد لیتر بیشتر از گذشته از مفت و فراورده انتقال داده شد به طوری ۱۴۰۱، ۱۳۲ میلیارد لیتر بوده که در ۱۴۰۲ به ۱۳۷ میلیارد لیتر رسید که ۷۱ میلیارد لیتر مربوط به نفت خام ۶۶ میلیارد لیتر مربوط به فراورده‌های نفتی بود.

رحیمی بیان کرد: ۳.۷ درصد افزایش انتقال فرآورده داشتیم که این عمل هم با تزریق روان‌کننده بهبود پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: انتقال فراورده با خط لوله حدود یک میلیارد دلار برای کشور ارزش افزوده دارد، چنانچه اگر بخواهیم ۱۳۷ میلیارد لیتر را با نفتکش انتقال بدهیم، نیازمند ۵.۵ میلیون نفتکش هستیم و هر نفتکش هر مسیر رفت و برگشت را ۱۲۰۰ کیلومتر طی می‌کند که مصرف گازوئیل آن‌هم به طور میانگین برابر ۳۸ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود که اگر بخواهیم با نفتکش نفت و فرآورده‌های نفتی را انتقال بدهیم، نیازمند ۲.۵ میلیارد لیتر گازوئیل هستیم.

وی گفت: ما در حال حاضر ۸۰۰ میلیون لیتر سوخت برای انتقال مصرف می‌کنیم؛ لذا با این کار ۱.۷ میلیارد لیتر سوخت صرفه‌جویی می‌شود که برابر با یک میلیارد دلار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران افزود: خط لوله گوره جاسک هدف اصلی‌اش صادراتی بود و این موضوع در اساسنامه آن ذکر شده است. این پروژه مربوط به شرکت ملی نفت بوده و یک انشعاب این خط لوله، نفت خام بندرعباس را تامین خواهد کرد.

رحیمی ادامه داد: ۳.۸۵۰ میلیارد سوخت به نیروگاه‌ها تحویل داده شد. در زمینه جلوگیری از قاچاق و انشعاب از خط لوله نیز دو راهکار استفاده از پهپاد و فیبر نوری را مدنظر داریم.

وی گفت: در سال جدید حدود ۱۰۰۰ کیلومتر به خطوط لوله کشور افزوده خواهد شد که اصلی‌ترین آن‌ها خط لوله ۲۶ اینچی رفسنجان به بندرعباس، خط لوله تبریز به ارومیه و خط لوله ۲۲۸ کیلومتری رفسنجان به یزد و خط لوله نظامیه اهواز به اندیمشک خواهد بود.

کد خبر 73366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =