خاندوزی بر رفع موانع صادرات فنی و مهندسی بین ایران و عراق تاکید کرد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با وزیر تجارت عراق با اشاره به پیشرفت روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور بر تداوم رفع موانع از جمله در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی، مبادلات مالی و ارزی و تسریع در ساخت پروژه های جاده ای و راه آهن ایران و عراق تاکید کرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، سیداحسان خاندوزی در دیدار با اثیر داوود سلیمان الغریری وزیر تجارت عراق و هیات همراه، تصریح کرد:‌ علیرغم وجود موانع پرشماری که در مسیر مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور ایجاد شد، اما با تلاش ها و زحمات زیاد کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور ایران و عراق برخی از این موانع رفع شده و شاهد افزایش مراودات تجاری بین دو کشور هستیم.

وی در خصوص فعال سازی شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق گفت: همکاران ما در ایران در این زمینه تلاش های زیادی انجام دادند و اگر مسئله انتقال جانمایی زمین به نقطه نزدیک مرزی دو کشور انجام شود، به سرعت می توانیم وارد مرحله عملیاتی سازی این شهرک صنعتی شویم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه و خطاب به وزیر تجارت عراق افزود: مقامات عالی رتبه عراقی با انتقال جانمایی موافقت کرده اند، اما در لایه های پایین اجرایی هنوز این اتفاق رخ نداده است و اگر پیش از سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به عراق، تحویل زمین صورت بگیرد با سفر آقای رییس جمهور می توانیم شاهد شروع اجرایی شدن این پروژه مشترک باشیم.

خاندوزی موضوع دیگر مورد علاقه مشترک بین دو کشور را توسعه خط آهن بین ایران و عراق بر شمرد و در این زمینه گفت: ما در ایران تلاش خواهیم کرد با فوریت شرکت مین روب توسط طرف ایرانی معرفی شود و از طرف عراقی نیز می خواهیم که در زمینه تحویل زمین برای اجرای پروژه تسریع کنند.

وزیر اقتصاد افزود: در خصوص جعل اسناد تجاری برخی از کالاهای تجاری نیز راه حل اساسی و مسیر حل و فصل آن مشخص است و با تبادل بر خط و الکترونیکی اسناد می توان این مشکل را برطرف کرد.

خاندوزی رفع محدودیت های ارزی و بانکی برای تجار و صادرکنندگان کالاهای ایرانی به عراق را دیگر موضوع مهمی که باید در خصوص آن اقدام شود، دانست و گفت: آسیب شناسی هایی که در زمینه کاهش تبادلات تجاری بین دو کشور انجام شده نشان می دهد برخی محدویت ها و بخشنامه هایی که برای تجار یا برای معاملات ارزی و مالی فیمابین دو کشور صادر می شود، تاثیر بسیاری بر کاهش انگیزه تجار ایرانی برای مبادلات تجاری با طرف عراقی دارد و این بر خلاف اهداف و تلاش هایی است که ما و شما در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در پی آن هستیم.

وی با اشاره به تاکید طرف عراقی بر تسریع در ساخت پروژه جاده ای خسروی-خانقین- بغداد خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه می تواند مسیر جدید و پر تحرکی را در تزانزیت کالای بین دو کشور ایجاد کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی استانداردهای دوکشور را دیگر محور مهم که باید در خصوص آن همکاری شود، ذکر و تاکید کرد: پذیرش متقابل استانداردها و گواهی انطباق و همچنین فعالیت شرکتهای بازرسی ایرانی که مورد قبول سازمان استاندارد ما هستند می تواند زمینه تسهیل روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور را فراهم کند و پیشنهاد ایران این است که قبل از سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به کشور عراق در این زمینه به تفاهم برسیم.

خاندوزی با اشاره به ظرفیت های بزرگ شرکتهای فنی و مهندسی ایران گفت: رفع موانع در این زمینه می تواند به افزایش همکاری های بین دو کشور به ویژه صادرات خدمات فنی و مهندسی شرکتهای ایرانی به عراق کمک کند و ما برای این منظور و با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی در هیات دولت، مصوب کردیم که ضمانت نامه های حاکمیتی برای شرکتهای فنی و مهندسی ایرانی صادر کنیم تا زمینه همکاری در بخش صادرات فنی و مهندسی با شرکتهای عراقی فراهم شود و امیدوار هستم با تاکید شما وزارت دارایی عراق نیز با تایید این ضمانتنامه ها مسیر همکاری بین شرکتهای ایرانی و عراقی را هموار کند.

وزیر تجارت عراق نیز در خصوص مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی بین دو کشور گفت: به دلیل تحریم هایی طی سالهای گذشته به هر دو کشور ایران و عراق اعمال شده است، احتیاط هایی از سوی نهادهای مالی و بانکهای عراقی و صرافی های عراقی در این زمینه رعایت می شود، اما منکر بروکراسی پیچیده و شدیدی که بر روابط بین موسسات مالی حاکم است هم نیستیم و این هم می تواند یکی از دلایل بروز برخی مشکلات در مسیر روانسازی روابط مالی بین دو کشور باشد.

اثیر داوود سلیمان الغریری افزود: به عنوان رییس عراقی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی اعلام می‌کنم که در مورد تمامی مشکلات و موانع موجود در مسیر توسعه تجارت و همکاری های اقتصادی دوکشور جز به جز تمامی این مسائل از جمله مسئله اخیر بررسی می شود.

وی تاکید کرد: سیاستی که در این زمینه و بر اساس مسئولیت خود در این کمیسیون در پیش گرفته ام بر این اساس است که در تمامی زمینه های اقتصادی و حتی غیر تجاری و ساخت و ساز و آبادانی و سرمایه گذاری حود را مسئول می دانم و از شما می خواهم چنانچه هر یک از شرکتهای ایرانی ملاحظه و یا مشکلاتی برای ورود به بازار عراق دارند، شخص جناب آقای دکتر خاندوزی و یا هر یک از نهادهای ذیربط به من اعلام کنید و یا از طریق سفارت عراق در ایران این نامه نگاری صورت بگیرد و دبیرخانه ما به تمامی این شکایت ها رسیدگی خواهد کرد تا طرف عراقی در این زمینه پاسخگو باشد و اگر هم پاسخی داده نشد، این موارد به نخست وزیر عراق ارجاع داده خواهد شد.

کد خبر 73462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =