ظرفیت ۳۰۰ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی

محمدرضا انصاری در گفتگو با اگزیم نیوز پتانسیل کشورمان را در بهش صادرات غیرنفتی ۱۰ برابر رقم فعلی آن اعلام کرد

نایب رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز با اشاره به این اصل که استفاده از تقاضاي رايگان در خارج از كشور، به صورت صدور كالا يا خدمات فني- مهندسي، هنري است در مديريت اقتصاد كه برخي كشورها خوب به آن پرداخته اند و بخش بزرگي از توسعه اقتصادي خود را مديون تقاضا در ساير كشورهاي جهان می باشند گفت: كشور ما نيز بخوبي از اين امكان بالقوه برخوردار است،‌ همسايگان ما و نيز كشورهايي كه  كالا و خدمات ما مورد قبول آنهـا بـوده و نیازمنـد آن می باشنـد از طرفي و استعداد خوب توليدي و فني- مهندسي ايـران که ظرفيت فوق العاده صدور دارد از طرف ديگر.

محمدرضا انصاری افزود: مقايسه اي با كشورهاي موفق در صادرات كه وضعي مشابـه ما دارند و در دهه هاي اخير بـه توسعه صادراتشـان همت كرده اند، ظرفيت بالقوه صادرات غير نقتي ما را هم نشان مي دهد كه تقريبا ده برابر عملكرد فعلي و حدود 300 ميليارد دلار است.

به گفته این فعال بخش خصوصی حصول اين هدف با تمهيداتي نه چندان دشوار،  عملي است. البته توجه و باور لازم دارد. در عرصه كالا، حمايت دولت،‌ بانك ها و ارتقاء كيفيت كالا و  در عرصه صدور خدمات فني-مهندسي حمايت دولت و ارتقاء مديريت شركت ها لازم است.

به عقیده انصاری رقابت در صادرات در همه جاي جهان بدون استثناء، با حضور و پشتيباني دولت ها صورت مي گيرد و اين پشتيباني هم در عرصه داخلي و هم بيرون، در عرصه رقابت جهاني آشكارا ديده مي شود.

نایب رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران در ادامه با اشاره به این که جايزه صادراتي از جمله اهرم هايي است كه اثر شگفت انگيزي در رشد و توسعه صادرات دارد گفت: این اقدامي است كه هزينه زيادي ندارد ولي تاثير شگفت آور آن در صادرات كشور تجربه شده است. كافي است به تغيير شیب رشد صادرات پس از تصويب جايزه صادراتي در سال 1381 توجه شود. در صادرات خدمات فني- مهندسي اين نرخ رشد از 12 درصد به 45 درصد تغيير يافت.

به گفته وی صادركنندگان سخت کوش خدمات فني- مهندسي كشور تقريبا در همه جا موفق و سربلند بوده اند و حالا كه اميد باز شدن زنجيرهاي تحريم مي رود، جا دارد كه از توان خوب آنها در ارتقاء جايگاه اين صادرات با توجه و اقدام جدي پشتيباني كنيم.

 

 

 

 

کد خبر 7350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =