ایران میزبان ۲۲۰ مقام دولتی و خصوصی از قاره آفریقا بود/ نقش پررنگ رایزنان در تجارت

مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ایران میزبان بیش از ۲۲۰ مقام دولتی و هیات تجاری از بخش خصوصی قاره آفریقایی بود گفت: رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران به همراه مراکز تجاری فعال در آفریقا، نقش بسیار ارزشمندی در ارتباط‌گیری موثر تجار ایفا کردند.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز از سازمان توسعه تجارت ایران، «لیلا باغبان» با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در تقویت ارتباط با قاره‌ آفریقا و آمریکای لاتین، افزود: نخستین اقدام برای تقویت و توسعه روابط تجاری با کشورهای آفریقایی، در زمستان ۱۴۰۱ با اجلاس همکاری‌های ایران و غرب آفریقا رقم خورد. در این اجلاس که از سوی سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، مقامات دولتی و تجار بخش خصوصی از کشورهای غرب آفریقا شرکت کردند.

این مقام مسئول ادامه‌داد: فراهم کردن زمینه‌های تقویت روابط تجاری ایران با قاره آفریقا، در سال جاری با برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا پی گرفته شد.

وی با اشاره به استقبال مقامات آفریقایی از این اجلاس، گفت: ایران میزبان بیش از ۲۲۰ مقام دولتی و هیات تجاری از بخش خصوصی قاره آفریقا بود. مقامات دولتی آفریقایی از جمله اعضای اتحادیه آفریقا، نخست وزیر بورکینافاسو و جمعی از وزیران و معاونان وزاری حوزه صنعت، معدن و تجارت کشورهای آفریقایی در این اجلاس حضور به عمل رساندند.

به گفته مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایرا،ن این مقامات ضمن شرکت در برنامه‌های اجلاس، جلسات بسیاری با همتایان خود برگزار کردند که در این میان «علی آبادی» وزیر صمت در محل سازمان توسعه تجارت ایران جلسات بسیار موثری با طرف‌های آفریقایی داشت.

باغبان، دستاوردهای ارزشمند این جلسات را در راستای توسعه تعاملات تجاری در حوزه‌های مختلف به‌ ویژه صنعت و معدن دانست و افزود: اتاق بازرگانی ایران، ملاقات‌های بسیار مهمی با همتایان خود برگزار کرد؛ در این میان تجار آفریقایی نیز در حوزه‌های مورد تقاضا از کارخانجات تولیدی ایرانی بازدید کردند.

وی با تشریح اهداف اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و قاره آفریقا، گفت: ایجاد ارتباط و توسعه همه جانبه روابط اقتصادی، تجاری و علمی با کشورهای قاره آفریقا، گسترش هماهنگی‌های بین‌المللی در سطح دوجانبه و چند جانبه و همچنین در صحنه‌های مشترک بین المللی در راستای توسعه و ثبات جهانی، ارتباط بدون واسطه میان فعالان بخش‌های اقتصادی دولتی و خصوصی ایران و آفریقا، شناخت و بررسی بازارهای هدف مشترک بین ایران و آفریقا، و معرفی امکانات و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعتی، معدنی، انرژی ،علمی و فنی ایران و قاره آفریقا، از جمله مهم‌ترین اهداف این اجلاس بود.

این مسئول بیان‌داشت: در این اجلاس ۱۲ کمیته‌ تخصصی و محتوایی تشکیل شد که مهم‌ترین آنها عبارتند از کمیته فناوری‌های نوین و دانش بنیان، کمیته بهداشت و درمان، کمیته کشاورزی و صنایع غذایی، کمیته فناوری اطلاعات IT & ICT، کمیته علمی و آموزشی، کمیته بانکی و سرمایه گذاری، کمیته عمران و ساختمان،کمیته معدن و صنایع معدنی و کمیته نفت گاز و پتروشیمی.

کد خبر 73612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =