توسعه صادرات فنی مهندسی در پساتحریم

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: پارسال دولت برای حمایت از صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق ۲۰۰ میلیون دلار را در قالب اعتبار فروشنده تحت ضمانت این صندوق اعطا كرد كه تاكنون حدود ۵۰ درصد این رقم در اختیار پیمانكاران قرار گرفته است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، «سیدكمال سیدعلی» عصر سه شنبه در جمع مدیران شركت های صادركننده خدمات فنی و مهندسی فعال در عراق افزود: اكنون 10 میلیون دلار از رقم باقیمانده نیز در دست بررسی برای تخصیص قرار دارد. 
وی یادآوری كرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه (1394- 1393) دستیابی به رقم 80 میلیارد دلار ارزش صادرات برای سال پایانی (1394) هدفگذاری شده بود كه سهم صادرات كالا 55 میلیارد دلار بود و 25 میلیارد دلار نیز به صادرات خدمات اختصاص داشت اما این هدف تحقق پیدا نكرد. 
سیدعلی از دولت خواست در برنامه ششم توسعه به موضوع صادرات خدمات توجه بیشتری كند. 
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران «پایین بودن ریسك» را ویژگی كشور ما در همسنجی با بسیاری از كشورهای منطقه دانست.
وی افزود: تشدید تحریم‌ها موجب شد تا پرداخت برخی بدهی‌ها اندكی به تعویق افتد. این امر به سبب لزوم شناسایی كانال مناسب برای انتقال پول بود اما دولت و بخش خصوصی ایران همواره در مبادلات بین‌المللی خود كاملا متعهد به قرارداد بوده و با خوش‌حسابی عمل كرده‌اند. 
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: ذخایر ارزی مناسب و بدهی بسیار پایین ایران از نشانه های اطمینان ‌بخش بودن سرمایه‌گذاری در ایران است.
به گفته این مقام مسئول، صندوق ضمانت صادرات ایران در 10 سال گذشته چهار میلیارد دلار پوشش صدور خدمات را انجام داد كه از این رقم دو میلیارد و 500 میلیون دلار پوشش بیمه ای و بقیه آن پوشش پیش از حمل بود. 
سیدعلی اضافه كرد: امروز میزان سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران به 500 میلیون دلار رسیده و ظرفیت تازه ای برای توسعه صادرات فراهم آورده است. 
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران پیشنهاد كرد یك خط اعتباری برای فعالیت شركت های صادركننده خدمات فنی و مهندسی در عراق اختصاص یابد. 
به گفته وی، تهران از اختصاص این خط اعتباری استقبال می كند.
سیدعلی اعلام كرد تحولات بازار جهانی انرژی و در واقع كاهش قیمت نفت برای كشورهایی مانند ونزوئلا، روسیه و قزاقستان به افت ارزش واحد ارزی این كشورها در برابر دلار منجر شد و این مهم در امضای قراردادها نقش موثری داشت. 
به گفته وی، نرخ های پوششی صندوق نیز از سوی دولت مورد بازنگری قرار گرفت و تا سطح 80 درصد نرخ ها نسبت به گذشته كاهش یافت. 
سیدعلی اعلام كرد امروز این صندوق، ضمانت صادرات به 173 كشور از 200 كشور جهان را انجام می دهد. 
به گفته این مقام مسئول، صندوق ضمانت صادرات ایران با 37 صندوق خارجی، تفاهمنامه همكاری امضا كرده است و با صدور بیمه‌های اعتباری صادرات، ضمانتنامه و سایر اسناد تامین مالی (فاینانس) در پی حمایت از صادرات و سرمایه‌گذاری در خارج است. 
وی گفت: این صندوق در سریلانكا، تاجیكستان و عراق پروژه‌های سدسازی، ساختمان‌سازی و... را ضمانت كرده‌ است و انتظار می رود این فعالیت‌ها از حیطه كشورهای منطقه خارج شود و به دیگر كشورها توسعه یابد. 

** با لغو تحریم، توانمندی صادرات بیش از 20 میلیارد دلاری خدمات فنی مهندسی مهیا می شود
دبیركل انجمن صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران در این نشست گفت: پیش از بروز ناآرامی های كنونی در عراق، 70 درصد ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به این كشور اختصاص داشت. 
«سیامك دولتشاهی» افزود: انتظار می رود اجرای برجام بستر مناسبی برای توسعه فعالیت های برون مرزی شركت های عضو این تشكل فراهم سازد. 
دولتشاهی گفت: انتظار می رود لغو تحریم‌ها امكان آن را فراهم سازد كه توانمندی صادرات بیش از 20 میلیارد دلاری خدمات فنی مهندسی مهیا شود. 
وی اضافه كرد: شركت های عضو این انجمن اجرای پروژه های مختلف را در افزون بر 40 كشور جهان بر عهده دارند و تاكنون 700 پروژه انجام شده است كه فقط در یك مورد، ضمانتنامه صندوق شكل اجرایی به خود گرفت. 
به گزارش ایرنا، شماری از مدیران حاضر در این نشست با استقبال از برپایی اینگونه نشست ها مشكلات اجرای پروژه ها را در عراق و سایر كشورها عنوان كردند و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران و اعضای هیات مدیره صندوق به آنان پاسخ دادند. 
مهرماه پارسال دولت یازدهم شرایط ارائه تسهیلات به صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران به كشور عراق را تعیین و تصویب كرد. 
هیات وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت بر پایه قانون چگونگی اداره صندوق ضمانت صادرات ایران (مصوب 1375) یكی از موارد لازم برای توسعه صادرات را اعلام كرد كه به موجب این مصوبه تسهیلات ارزی معادل 200 میلیون دلار به منظور حمایت از صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق در قالب اعتبار فروشنده تحت ضمانت صندوق اختصاص یافت.
بانك توسعه صادرات ایران به عنوان بانك عامل تعیین و بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران موظف شد اعتبار مورد نظر را در قالب سپرده گذاری در اختیار این بانك قرار دهد و به حساب آن واریز كند. 
شركت های پیمانكار ایرانی واجد شرایط دریافت این تسهیلات از سوی انجمن صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی به بانك عامل معرفی می شوند و این بانك موظف است پس از دریافت نام این شركت ها با تشكیل پرونده و اخذ مدارك مورد نیاز در هفت روز كاری اقدام های لازم را برای بررسی و اعطای تسهیلات انجام دهد. 

کد خبر 9389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =