آیا فضای لازم برای توسعه بخش های اقتصادی فراهم شده است؟

هم اکنون که کشور ما در شرایط پسابرجام بسر می‌برد باید زیر ساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران وجود داشته باشد، در شرایطی که هیات‌های تجاری به منظور بررسی اقتصاد و ظرفیت‌های خالی به کشور سفر می‌کنند خلاء این زیر ساخت‌ها بیشتر رویت می‌شود؛ اگزیم نیوز در این باره با چند صادرکننده نمونه کشوری گفتگو کرده است

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، یکی از عامل‌های رشد اقتصادی وجود زیر ساخت‌های مناسب برای بهره‌وری مطلوب از آن بخش است، هم اکنون که کشور ما در شرایط پسابرجام بسر می‌برد باید این زیر ساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران نیز وجود داشته باشد، با نگاهی به بخش‌های مختلف اقتصادی می توان به این نتیجه رسید که تحریم‌های 10 ساله مانع از ایجاد آنها شده است، اما در شرایطی که هیات‌های تجاری به منظور بررسی اقتصاد و ظرفیت‌های خالی به کشور سفر می‌کنند خلاء این زیر ساخت‌ها بیشتر رویت می‌شود.

متاسفانه بخش‌های مختلفی از نبود وجود زیر ساختهای مناسب برای رشد رنج می‌برند، بخش‌هایی که هر کدام می‌تواند تامین منابع مالی خوبی به همراه داشته باشند، البته این موضوع تکراری هر ساله در حال بررسی بدون نتیجه است،  البته به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم باعث شده تا این کار توجه همگان را به خود جلب کند به طوری که رئیس جمهور نیز طی سخنانی از فراهم بودن فضای لازم برای توسعه بخش های اقتصادی خبر داد، اما در این میان اگزیم نیوز با صحبت با برخی مدیران عامل مشکلات آنها را جویا شد.

رویکرد سازمان امور مالیاتی مانعی برای تولیدکنندگان

سید مجتبی طوسی‌زاده، فعال حوزه صادرات لوله و پروفیل با اشاره به برطرف نشدن مشکلات این حوزه به خبرنگار اگزیم‌نیوز گفت: مشکلات تولیدکنندگان همیشگی است اما سختگیری‌های سازمان امور مالیاتی و بانک‌ها این مشکلات را چند برابر کرده است، بجای ارائه تسهیلات، متاسفانه مانع تراشی می‌کنند.

وی ادامه داد: معوقات بانکی به اندازه است که بانک‌ها با سختگیری‌های بسیار به تولیدکنندگان تسهیلات ارائه می کنند، در صورتی که بانک‌ها باید پشتیبان و حامی این افراد باشند، در شرایطی که رکود اقتصادی مانع از رشد خطوط تولیدی شده، عدم ارائه تسهیلات مشکلی دیگر برای ادامه فعالیت شده است.

این صادرکننده نمونه با اشاره به اینکه حذف مالیات تولید کمک بزرگی به این بخش خواهد کرد، بیان کرد: مالیات‌های سنگین این بخش موضوعی است که نیم بیشتر کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی را به معرض تعطیلی کشانده است، در صورتی که هر روز بر توسعه تولیدات صادرات محور تاکید می‌شود،کارخانه ها انگیزه و توان  ادامه فعالیت را ندارند.

طوسی‌زاده افزود: بیش از 80 درصد واحدهای تولیدی اصفهان تعطیل شده‌اند، مابقی نیز با 20 درصد ظرفیت فعال هستند، به طور مثال واحد تولیدی ما از 200 نیروی انسانی به 20 نیرو رسیده که این موضوع کاهش توان اقتصادی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه صادرات لوله و پروفیل به عراق بسیار کاهش یافته، اظهار کرد: سفارشات لوله و پروفیل از عراق حدود 90 درصد کاهش یافته که این میزان افت به معنای از دست دادن یکی از بازارهای هدف است. مشکلات داخلی باعث از دست دادن بازارها شده است.

تضمینی برای دریافت پول از کشورهای هدف وجود ندارد

محمد میرانی، یک فعال در حوزه مواد غذایی در ادامه به اگزیم نیوز گفت:  مشکل دریافت پول همچنان ادامه دارد، هیچ بستری برای رفع این مشکل بوجود نیامده، در حالی که برجام نوید بخش توسعه اقتصاد است برای ما فعالان اقتصادی هنوز مشکلات ادامه دارد و فضای لازم برای توسعه تولید و صادرات فراهم نشده هرچند که باید زمان بیشتری به اجرای کامل برجام داد اما روند معاملات همچنان مانند زمان تحریم است.

وی افزود:  طی 6 ماه اخیر وعده هایی بابت اصلاح امور معاملات داده شده که با اجرا شدن برجام انتظار می رود روند معاملات برای تجار ایرانی مانند تجار سایر کشورها با قوانین بین المللی و تضمین دریافت پول ناشی از صادرات انجام شود، در شرایط فعلی معاملات شرکت ها و اخذ پول حاصل از صادرات تنها و تنها از سوی اعتبار یک شرکت انجام می‌شود یعنی هیچ تضمینی برای دریافت آن نیست.

این صادرکننده اظهار کرد: هم اکنون صادرات شرکت ما به کشورهای آفریقایی است اما از آنجایی که اعتمادی به سایر کشورها نداریم پیشنهادات دیگر بازارهای هدف را نمی‌پذیریم.

مشکلات شهرستان ها چند برابر کلان شهرها است

در ادامه ابراهیم جلالی یک صادرکننده مصالح ساختمانی نیز با اشاره به مشکلات این حوزه به اگزیم‌نیوز گفت:  علاوه بر مشکلات بین المللی، مشکلات داخلی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان در شهرهای بزرگ و کوچک متفاوت است، رسیدگی به برخی از چالش ها در کلان شهرها به راحتی صورت میگیرد اما در شهرهای کوچک و محروم روند اداری به حدی پیچیده است که یک کار ساده ممکن است یک هفته به طول بیانجامد.

وی ادامه داد: سازمان های دولتی به جای تسریع امور، کار را پیچیده تر و سخت تر می کنند، این اقدامات در شهرستان ها و مناطق محروم بیشتر رویت می شود، باید راهکاری برای این فرایند در نظر گرفته شود در غیر این صورت باید گفت موانع داخلی سد راهی برای مراودات بین المللی است. چرا که در زمینه صادرات با همه پیچیدگی هایی که وجود دارد مشکل خاصی نیست.

جلالی بیان کرد: رکود حاصل در ساخت و ساز چه در داخل کشور چه در کشورهای همسایه موجب کاهش تقاضا شده که این نوسان تقاضا برای تولیدکنندگان طبیعی است، گاهی تقاضا صعودی و گاهی نزولی است اما  مشکلات داخلی مانعی جدی برای معاملات هستند.

کد خبر 9391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =