۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
همکاری یک میلیارد دلاری ایران-بلاروس

 نقشه راه امضا شده توسعه روابط اقتصادي ايران و بلاروس از سالانه ۷۵ ميليون دلار به ۲۵۰ ميليون دلار تا پايان سال ۲۰۱۷ در سفر پيش روي الكساندر لوكاشنكو رييس جمهوري اين كشور به تهران و مذاكره سران و مقام هاي بلندپايه دو كشور مي تواند ارزش همكاري هاي اقتصادي را به يك ميليارد دلار در آينده اي نزديك برساند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت رييس هيات ايراني در مذاكرات مينسك در مصاحبه با خبرنگار ايرنا ضمن عالي خواندن همكاري هاي سياسي دو كشور، برنامه ريزي براي سفر رسمي الكساندر لوكاشنكو رييس جمهوري بلاروس به تهران را زمينه ساز ايجاد جهش بزرگ در روابط خواند.
وزير صنعت افزود: روابط اقتصادي تهران و مينسك همسطح همكاري هاي سياسي نيست و از اين رو در نقشه راه توسعه روابط، ارتقاي آن از 75 ميليون دلار كنوني در هر سال به 250 ميليون دلار برنامه ريزي شده است.
رييس جمهوري بلاروس نيز پيش از آغاز مذاكرات كميسيون مشترك تاكيد كرده بود كه ارزش روابط اقتصادي دو كشور بايد از مرزهاي كنوني فراتر برود.
لوكاشنكو با تاكيد بر لزوم توسعه فراگير روابط تهران و مينسك در عرصه هاي مختلف، خواستار افزايش سه برابري ارزش روابط اقتصادي و بازرگاني دو كشور در زمينه هاي گوناگون شد.
نقشه راه توسعه روابط اقتصادي دو كشور روز چهارشنبه در پايان نشست كميسيون مشترك با حضور هيات 50 نفري بخش دولتي، خصوصي و پارلماني ايران به رياست محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت و ويتالي واووك وزير صنايع بلاروس در مينسك امضا شد.
آندره كوبياكوف نخست وزير بلاروس نيز پس از امضاي نقشه راه توسعه روابط دو كشور در ديدار نعمت زاده ضمن تاكيد بر لزوم ايجاد جهش در روابط اقتصادي دو كشور براي همسطح شدن با روابط خوب سياسي، گفت: با توجه به توانايي هاي بسيار ايران و بلاروس در عرصه هاي مختلف، سطح روابط كنوني دو كشور در عرصه اقتصادي مناسب نيست.
نخست وزير بلاروس شرايط رفع تحريم ها عليه دو كشور را بهترين فرصت افزايش همكاري هاي اقتصادي دانست.
كوبياكوف با بيان اينكه شركت هاي بلاروسي با حجم سرمايه گذاري 700 ميليون دلار در ايران فعاليت گسترده اي دارند، افزايش سرمايه گذاري متقابل را براي هر دو كشور سودمند خواند.
وي گفت: روابط دوجانبه آينده اي روشن و بدون محدوديت دارد و ما حاضر به همكاري، توليد و بازرگاني در عرصه هاي مختلف از جمله صنعتي، علمي و فناوري، بانكي، كشاورزي، سرمايه گذاري متقابل، ساخت تجهيزات و ماشين آلات باري، راهسازي و معدني هستيم. 
نعمت زاده نيز در اين ديدار با ارزشمند خواندن نتيجه مذاكرات هيات هاي ايراني و بلاروسي در نهايي شدن نقشه راه توسعه روابط دو كشور تا سال 2017، اظهار كرد: نگاه راهبردي به انجام همكاري ها و سرمايه گذاري مشترك مي تواند ياري كننده بخش هاي مختلف دست اندركار افزايش روابط تهران و مينسك باشد.
وي گفت: در صورت امضا شدن قرار داد تعرفه ترجيحي بين ايران و اورآسيا، سطح روابط دو كشور افزايش خواهد يافت و مي تواند افق هاي بهتري پيش رو داشته باشد.
وزير صنعت و معدن همچنين در ديدار با كالتوويچ وزير بازرگاني بلاروس در باره همكاري هاي دو كشور در اين حوزه گفت وگو و مذاكره كرد.
ويتالي واووك وزير صنايع بلاروس نيز توافق برجام را عامل مهمي در گسترش روابط تهران و مينسك خواند و گفت: تلاش مي كنيم با استفاده از فرصت ايجاد شده، روابط دو كشور در عرصه هاي مختلف از جمله اقتصادي گسترش يابد. 
نعمت زاده در مصاحبه با خبرنگار ايرنا نيز گفت: راه اندازي خط مونتاژ كاميون و اتوبوس ماز در تبريز نهايي شده كه زمان بهره برداري شهريور ماه سال جاري است و شركت بلاروسي امكان فروش محصولات را با قيمت ويژه و در صورت افزايش ميزان خريد، عرضه اقساطي را نيز در دستور كار دارد.
نعمت زاده همچنين طرح توليد ماشين آلات سنگين معدني در ايران با همكاري بلاروس را از ديگر موارد توافق بر شمرد كه مي تواند ابعاد جديدي به گسترش همكاري هاي تهران و مينسك بدهد.
وي انتقال فناوري، افزايش همكاري هاي گردشگري، پرواز بين دو كشور، ايجاد تسهيلات براي شركت هاي ايراني در بلاروس و برقراري روابط بانكي با توجه به رفع تحريم هاي يكجانبه و غيرقانوني غرب عليه تهران و مينسك را از ديگر موارد پيش بيني شده در نقشه راه توسعه همكاري ها خواند.
نعمت زاده در ادامه با اشاره به برنامه سفر محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري به مينسك در آينده اي نزديك، از برنامه ارتقاي همكاري هاي دو كشور در اين حوزه و همچنين كميته علمي و فناوري خبر داد. 
محمد رضا صبوري سفير ايران در مينسك نيز ضمن بيان اينكه براي توسعه روابط و همكاري ها در عرصه هاي مختلف با كشور دوست بلاروس آمادگي داريم، افزود: گسترش مناسبات را در عرصه هاي اقتصادي و بازرگاني در اولويت قرار داده ايم.
وي افزود: روابط سياسي ايران و بلاروس همواره در سطح عالي قرار داشته و اين اطمينان هست كه در آينده تحكيم بيشتر خواهد يافت. رفت و آمد هيات ها ميان دو كشور زمينه مساعدي را براي توسعه روابط و توسعه ساختار همكاري هاي دوجانبه بوجود آورده است.
صبوري گفت: حتي در دوره تحريم ها، روابط اقتصادي و بازرگاني به خوبي توسعه يافت و حجم سرمايه گذاري هاي ايران در بخش هاي اقتصادي بلاروس بيشتر شد و اكنون هم براي گسترش همكاري ها در عرصه هاي مختلف مصمم هستيم. 
سفير ايران در بلاروس در ادامه به اشاره به توان سه برابر شدن ارزش روابط بازرگاني دو كشور توضيح داد:دولت ايران براي گسترش مبادلات اقتصادي و بازرگاني و خريد كالاهاي مورد نياز از كشور دوست بلاروس عزم راسخ دارد.
وي همچنين به حمل و نقل محمولات ميان ايران و بلاروس به عنوان مساله قابل توجه بين دو كشور اشاره كرد و با توجه به موقعيت جغرافيايي و فاصله از يكديگر، برنامه ريزي براي همكاري هاي بيشتر را در اين باره سودمند خواند. 
صبوري به آمادگي ايران براي فروش محصولات توليدي بلاروس در كشورهاي ديگر منطقه اشاره كرد و گفت كه مينسك هنوز بطور كامل از ظرفيت صادرات كاميون هاي سنگين به ايران استفاده نكرده است.
سفير ايران در بلاروس به فعاليت بانك هاي ايراني در مينسك هم اشاره كرد و با تاكيد بر لزوم گسترش روابط بانكي، گفت: اين بخش براي تخصيص اعتبارهاي مالي اجراي طرح هاي اقتصادي و صنعتي ضروري است و ايران و بلاروس مي توانند به مبادله كالا و خدمات با استفاده از امكانات موجود بانكي بپردازند.
همچنين در سفر هيات ايراني به مينسك، دو برنامه ويژه براي سرمايه گذاران فعال ايران در بلاروس برگزار شد تا در نشست كاري با وزير صنعت و بازديد از پروژه هاي در دست اجرا، نيازها و مشكلات خود را بيان كنند.
سرمايه گذاران و اجرا كنندگان ايراني طرح هاي مختلف در بلاروس در اين نشست خواستار زمينه سازي بيشتر براي تسهيل شرايط كاري با هدف اجراي نقشه راه توسعه روابط دو كشور شدند.
نمايندگان و مسئولان شركت هاي مختلف ايراني كه در اجراي پروژه هاي عمراني، كشاورزي، صنعتي و ... در بلاروس فعاليت مي كنند، نيازهاي خود را از جمله دريافت پشتيباني ها و تسهيلات و آسان سازي مقررات با هدف تشويق سرمايه گذاري مطرح كردند.
برخي نمايندگان شركت هاي ايراني ايجاد ساختارهاي مناسب بانكي و مالي براي تبادل اعتبارها و همچنين همكاري بخش هاي مختلف دولتي دو كشور را براي اجراي نقشه راه توسعه روابط اقتصادي تهران و مينسك مهم خواندند.
نعمت زاده نيز در نشست با سرمايه گذاران ايراني ضمن تاكيد بر اهميت همكاري بخش هاي دولتي و خصوصي ايران و بلاروس براي اجراي نقشه راه توسعه روابط گفت: طرح هاي خوبي براي اجرا پيش روي شركت هاي ايراني قرار دارد و اجراي پروژه هاي نيمه تمام نيز در اولويت قرار گرفته است.
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه بسياري از نيازها و مشكلات موجود در اين عرصه با هماهنگي و همكاري قابل حل است، اظهار كرد كه گام هاي اجرايي نقشه راه توسعه روابط دو كشور زمينه تسهيل شرايط كاري و فعاليت سرمايه گذاران ايراني در بلاروس را فراهم خواهد كرد.
نعمت زاده همچنين در آخرين روز سفر خود به بلاروس ديروز (پنجشنبه) از چند پروژه مشترك در دست اجرا بازديد كرد و به سرمايه گذاران ايراني در اين كشور قول داد كه دولت از فعاليت هاي آنان و همچنين ديگر سرمايه گذاران در خارج حمايت خواهد كرد.
وي در بازيد از پروژه هاي ايراني ساخت مجتمع هاي تجاري و اقامتي مگنت و لجستيك پرليسيه و گفت وگو با مسئولان اجراي اين طرح ها بر اهميت تسريع در اتمام پروژه هاي نيمه تمام و برنامه ريزي براي اجراي پروژه هاي ديگر تاكيد كرد.
نعمت زاده همچنين از شركت هاي توليدي بزرگ بلاروسي ماز، بلاز و آمكادور طرف قرارداد صنعتي با ايران بازديد و با مسئولان اين شركت ها براي افزايش همكاري با طرف هاي ايراني گفت وگو كرد.
تكميل چند پروژه نيمه تمام توسط شركت هاي ايراني، همكاري بورس هاي كالايي، سرمايه گذاري، فناوري پيشرفته،برگزاري نمايشگاه، صادرات خشكبار و محصولات غذايي از ايران، همكاري سازمان استاندارد با دو موسسه مرتبط بلاروسي، توليد بيوسنسور برمبناي نانو و ميكرو پرسسورهاي صنايع پزشكي، ساخت مشترك تراكتور، پتروشيمي، شيلات و كشاورزي، حمل و نقل، بهداشت و درمان، مالي و بانكي، گردشگري، آموزش و آموزش عالي، علمي و فناوري، ورزشي،حقوقي، گمركي همكاري هاي بين استاني از جمله طرح هاي مورد توافق در نقشه راه امضا شده بين ايران و بلاروس است. 
اجلاس قبلي كميسيون مشترك اقتصادي ايران و بلاروس اسفند ماه 1393 به ميزباني وزارت صنعت، معدن و تجارت در تهران برگزار شد و وزير صنايع بلاروس براي اين منظور به ايران سفر كرده بود. 

کد خبر 9496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =