مطالبه بزرگ تولید از دولت چیست؟

طی سال های گذشته هیچگاه دولت نسبت به تأدیه حقوق بنگاه های اقتصادی در امر یارانه ها اقدامی نکرده و حالا با کاهش بهای نفت پرداخت این یارانه ها در ابهام است

در شرایطی که دولت در سال رقمی بین 30 تا 35 تریلیون تومان به عنوان یارانه به بخش مصرف کننده جامعه تزریق می کند اما تاکنون آنطور که فعالان بخش خصوصی می گویند ریالی از بابت یارانه دریافت نکرده اند. این در حالی است که طبق وعده9 دولت قبل قرار بود رقمی در حدود 10 تریلیون تومان در سال است که گویا محقق نشده است. بررسی ها حکایت از آن دارد که در لایحه بودجه 95 سهم تولید و صنعت از محل هدفمندسازی یارانه ها تفکیک نشده است اما بر اساس قانون باید تفکیک صورت گیرد که امیدواریم در کمیسیون برنامه و بودجه این اتفاق بیفتد تا دولت به صورت تفکیک بند بند آن را اجرایی نمایند.

این در شرایطی است که یکی از مباحث اصلی و جدی که مجلس شورای اسلامی آن را دنبال می‌کند، حمایت از تولید داخلی است. با این حال در سالهای گذشته سهم یارانه تولید  بسیار محدود پرداخت شده و آن گونه که انتظار می رفت این قانون اجرایی نگردیده و سهم تولید پرداخت نشده است. طبق قانون 30 درصد از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها باید به‌طور مستقیم به بخش تولید اختصاص یابد که در برنامه بودجه 93 و 94 اختصاص یافت اما عملا این ارقام محقق نشد.

با این حال مسوولان می گویند تلاش بر این است که سهم یارانه های تولید و صنعت در سال جاری توسط دولت پرداخت شود هر چند که دولت معتقد است که در بحث پرداخت ها شاید اقدام مستقیمی انجام نداده باشد اما به صورت  غیر مستقیم این پرداخت ها را انجام داده است.

در مجموع آنچه که به عنوان عملکرد دولت در پرداخت سهم یارانه تولید و صنعت به مجلس گزارش شده حاکی از عدم تحقق 100 درصد این سهم بوده هر چند دولت در این راستا عملکرد هایی را نیز داشته است. در این بین رییس خانه صنعت و معدن استان تهران ضمن اعلام اینکه تاکنون حتی یک ریال تسهیلات و یارانه در اختیار بخش تولید قرار نگرفته است، گفت: یارانه تولید نمی‌خواهیم؛ با توجه به کاهش نرخ تورم، نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات را کم کنند.

این در حالی است که با کاهش شدید بهای نفت قدرت مانور دولت هم برای تسهیلات دهی و یا پرداخت یارانه به بخش تولید بسته تر است و این موضوع اگر ادامه داشته باشد دست تولیدکننده را در پوست گرو خواهد گذاشت. چراکه دولت دست از یارانه تولید نکشیده و با کاهش ۲۴ میلیون نفری یارانه بگیران نیز چندان دل خوش نیست با این حال احتمالا از محل کاهش یارانه ها خود بتواند موفق عمل کند.

محمدرضا مرتضوی با اشاره به وضعیت تولید در کشور اظهار کرد: صنعت، معدن و تولید مسائلی زنده و پویا هستند که اگر در این خصوص یک برنامه‌ریزی ممتد در بخش‌های خدمات، ایده و صنایع داشته باشیم می‌توانیم در توسعه کشور نقش پررنگی را ایفا کنیم. وی ادامه داد: انجمن ها و سازمان‌هایی که تشکیل داده‌ایم می‌توانند به عنوان مغز متفکر توسعه صنایع و معادن کشور باشند و کمک حال بخش تجارت شوند.

رییس خانه صنعت و معدن تهران با اشاره به پررنگ شدن نقش دولت در اقتصاد اظهار کرد: کار بزرگی پیش‌روی ماست. طبق اسناد بالادستی در بخش توسعه و تولید کشور با چالشی روبرو هستیم که نقش بخش خصوصی را کم‌رنگ کرده است. باید برخی از این موانع از سر راه تولید برداشته شوند تا آسیب‌پذیری اقتصاد در کشور به حداقل برسد. باید بتوانیم نقش دولت را تا جایی که وظیفه حاکمیتی ندارد، کم‌رنگ‌تر کنیم.

مرتضوی افزود: دیدیم که در ارتباط با اصل 44 چه مسائلی پیش آمد و چه نتایج عکسی شکل گرفت. هرگز بخش خصوصی نمی‌تواند رو در روی دولت قرار گیرد، بلکه باید با ایده جدید حاکمیت را متقاعد به پیشبرد کار کند.

وی در ارتباط با یارانه پنج درصدی که قرار بوده است از طریق سود تسهیلات به بخش صنعت اختصاص داده شود، گفت: از همان روز اول گفتیم که در طرح هدفمندی یارانه‌ها سهم تولید لحاظ نشده و هیچ چیزی دست ما را نمی‌گیرد. فکر می‌کنم به جای این‌که از مساله انحراف پیدا کنیم باید عمیق‌تر به مساله نگاه کنیم.

رییس خانه صنعت و معدن تهران با بیان این که یارانه تولید نمی‌خواهیم، اظهار کرد: شاهد کاهش نرخ تورم هستیم، اما این سوال را مطرح می‌کنیم که چرا سود سپرده کم نمی‌شود. اگر بانک‌ها از دولت می‌خواهند سهم بخش تولید را پرداخت کنند و از جیب دولت خرج کنند ما را وارد این بازی نکنند. تورم در حال یک رقمی شدن است و سوال من این است که نرخ بهره بانکی چرا کم نمی‌شود. نباید تاوان سیستم بانکداری نادرست را مردم و بخش تولید بپردازند.

مرتضوی همچنین در خصوص اختصاص تسهیلات به بخش تولید گفت: ما نیازی به پنج درصدی که لحاظ شده نداریم، چرا که اصلا چنین رقمی داده نمی‌شود و تا امروز نیز یک ریال هم به بخش تولید پرداخت نشده است.

کد خبر 9757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =