آمار بدهی‌های دولت شفاف نیست

وزیر اقتصاد دیروز در اعلام بدهی‌های دولت به رقم ۶۰۰ هزارتا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اشاره کرد. بدهی که از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم گره سختی به نظر می‌رسید که گشودن آن به چنگ و دندان قوی دولت نیاز داشت. عباس آرگون در ارزیابی تلاش‌های دولت در تسویه بدهی‌هایش به بخش خصوصی به مسئله عدم شفافیت آمار بدهی‌ها اشاره کرد و گفت که باوجود تلاش‌های انجام‌شده بازار بدهی‌های دولت گردش مالی ندارد و طلبکاران دولت بلاتکلیف هستند

عباس آرگون عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در ارزیابی عملکرد دولت در تسویه بدهی‌هایش گفت: فکر می‌کنم تلاش‌های دولت برای تسویه بدهی‌هایش کافی نبوده است و نیازمند تلاش بهتری هستیم. دولت باید تلاش کند بازار بدهی را به چرخش دربیاورد.

آرگون گفت: برای مطالبه گران از دولت بحث سود طلب‌ها و افزایش نقدینگی مطرح است. دولت‌های دیگر کشورها هم به بخش خصوصی بدهی زیادی دارند. نرخ بدهی دولت ما به بخش خصوصی نسبت به دولت دیگر کشورها نرخ بالایی نیست اما مهم این است که بازار بدهی در ایران گردش ندارد. تنها در صورت گردش مالی در بازار بدهی است که طلبکاران می‌توانند مطالباتشان را از دولت بگیرند، قدرت نقد شوندگی آن را افزایش دهند و سود آن را هم بگیرند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه بلاتکلیفی مطالبه گران دراین‌باره که چه زمانی مطالباتشان وصول می‌شود و چه زمانی می‌توانند سود این مطالبات را دریافت کنند یک نکته منفی است گفت: دولت باید بدهی‌هایش را سامان بدهد. آمار جدید بدهی‌های دولت 600هزار تا 700هزار میلیارد تومان است. دولت باید برنامه‌ای برای تسویه بدهی‌هایش  داشته باشد.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در ادامه با اشاره به اینکه وزیر اقتصاد آمار بدهی‌ها را شفاف نکرده است گفت: مشخص نیست چند درصد از رقم جدید اعلام‌شده بدهی سابق دولت است و چند درصد از آن بدهی است که در چند سال اخیر به مبلغ سابق اضافه‌شده است. به‌طورکلی اضافه شدن بدهی دولت مشکلی ندارد اما این مبلغ نباید صرف هزینه‌های جاری دولت شده باشد.

این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه بهترین محل صرف هزینه برای دولت پروژه‌های عمرانی و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی است گفت: تأمین مالی برای پروژه‌های دولت از محل بازار سرمایه یک مسئله مهم است. هزینه کرد دولت باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران درباره اوراقی که دولت در بازار سرمایه به فروش می‌رساند گفت: بازار سرمایه محلی برای تأمین مالی بنگاه‌های بخش خصوصی است و اگر دولت از این محل تأمین منابع کند نقدینگی محدود می‌شود. از مشکلات عمده‌ای اقتصاد در کشور تنگنای مالی است که هم دولت و هم بنگاه‌های خصوصی با آن مواجه هستند و اگر دولت هم از بازار سرمایه تأمین مالی کند فرصت‌های بخش خصوصی محدود می‌شود. دولت سهامش  را باقیمت پایین، حاشیه سود بالا و بدون ریسک به فروش می‌رساند و این مسئله در عرضه سهام به افت قیمت و افت شاخص می‌رسد.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 16444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =