تأمین نقدینگی موثر با رونق بازار بدهی

کوروش پرویزیان راهکارهای مهمی را که می توان برای تأمین نقدینگی به آنها نیازمندیم بررسی کرده و بر ضرورت راهکارهای استفاده از بازار بدهی تأکید کرد

تنگناى تامین مالی در ماه هاى اخير مهمترین مشکل پیش روی کسب و کار کشور محسوب مى شود. یکی از راهکارهای تامین مالی انتشار اوراق مشارکت است که  از نظر  اقتصادی کاربرد آن در تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی ساز و کار منطقی و درستی است. در واقع با استفاده از  ابزار جدید مالی در جهت تجمع سرمایه‌گذاری کوچک به سمت تولید و کنترل حجم نقدینگی و تورم می توان جان تازه ای به اقتصاد و چرخه تولید داد. با این وجود اوراق مشارکت در حجم حدود و بصورت کوتاه مدت در داخل کشور منتشر می شوند. به منظور واکاوی این سیاست دولت کوروش پرویزیان مدیر عامل بانک پارسیان در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: باید شرایط تولید کنندگان و فعالان اقتصادی در نظر گرفته شود و بر اساس سیاست های دولت و بانک مرکزی، تامین مالی بنگاه های بزرگ باید توسط بازار سرمایه انجام شود و از طریق اوراق مشارکت، صکوک و ... که ضمانت نامه های بانکی را پشتوانه خود دارند، به حمایت از بنگاه های بزرگ اقدام شود.

رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی گفت: باید توجه داشته باشیم که تمام منابع نقدینگی موجود کشور در اختیار بانک ها نیست و علاوه بر موضوعاتی مانند افزایش بدهی دولت به بانک ها، مطالبات معوق، تکالیف بودجه ای، قانونی، مالی و بانکی و... با معضلاتی مانند عملکرد خارج از نظارت بازار غیر متشکل پولی مواجه هستند.

وی افزود: با وجودی که مقامات عالی کشور، مراجع و مسوولان دستور داده اند که با موسسات غیرمجاز برخورد شود و بر بازار غیر متشکل پولی نظارت شود، اما همچنان شاهد فعالیت شبکه های نامنظمی از گردش نقدینگی با سود سپرده و تسهیلات بالا هستیم که بدون توجه به قانون و ضوابط شبکه بانکی فعالیت می کنند و به رقیب بانک ها تبدیل شده و در نتیجه باعث شده که به خاطر سود بالای این موسسات غیر مجاز و یا اشخاص و افرادی که نظارت نمی شوند، بخشی از منابع کشور جذب بانک ها نشود.

 پرویزیان در خصوص دلیل عدم انتشار اوراق مشارکت در حجم بالا گفت: در حال حاضر نگرانی که بعضی از صاحبنظران دارند استفاده بی رویه از اوراق برای تامین مالی است. مهمترین موضوعی که وجود دارد این است که انتظار می رود تعمیق بازار بدهی اتفاق بیفتد و در عین حال بخش خصوصی و مردم از مزایای این ابزار بهره مند شوند و این ابزار تنها تبدیل به ابزاری برای توازن بودجه و کسری بودجه دولت نشود.

پرویزیان افزود: ما ظرفیت اقتصادی برای استفاده از این ابزار را داریم و انتشار این اوراق در سطح بین المللی موضوع مهمی است که تامین مالی خارجی را به دنبال دارد. ما می توانیم منابع ارزان موجود در خارج از کشور را از این طریق جذب کنیم.

وی امکان فروش اوراق مشارکت ایران را در بسیاری از کشورها میسر دانست و گفت: ما امکان انتشار اوراق در سطح سایر کشورها غیر از منطقه را داریم و سود اوراق مشارکت برای کشورهای دیگر همواره جذابیت داشته و از خرید آن استقبال می شود. حتی این امکان را داریم  که از نهادهای بین المللی اعتبار بگیریم و  بازپرداخت آن را در قالب اوراق قرضه  داشته باشیم.

کوروش پرویزیان افزود: ما نیاز به نهادی داریم که عملیات تجهیز و تخصیص منابع را بهتر و موثر تر از وضع موجود انجام دهد. وی در ادامه گفت: یکی از ابزارهای مفید و کارا برای تامین مالی بازار بدهی است؛ در حالیکه در کشور ما تنها 7 درصد از سهم بازارها به بازار بدهی مربوط می شود. پرویزیان همچنین گفت: یک پیشنهاد برای ایجاد بسترهای مناسب تامین مالی، تبدیل دارایی های شبکه بانکی به اوراق بدهی می باشد؛ سپس این اوراق در نهادهایی که امکان تامین مالی دارند گذارده شود.

مدیرعامل بانک پارسیان افزود: لازم است توجه شود که رفع مشکلات تامین مالی همه مسائل مربوط به بنگاه ها و مشکلات کسب و کارهای کوچک را برطرف نمیکند. بالا بودن هزینه های تولید و چالش های مدیریتی بنگاه ها از دیگر عوامل مهم در این خصوص هستند.

پرویزیان گفت: ارزانی نسبی کالاهای خارجی با کیفیت به دلیل قیمت تمام شده بالای کالای ایرانی لزوم پرداختن به ارتقای کیفیت و کاهش سطح هزینه های تولید را بیش از پیش نمایان کرده است. این کارشناس مسائل بانکی و اقتصادی با اشاره به تنگنای مالی بنگاه ها افزود: مسائل بیرونی ناشی از مقام های ناظر و دستگاه های نظارتی یا سازمان های نظارتی مالیاتی فشار هزینه ای مضاعفی بر شبکه بانکی و مالی کشور وارد کرده است.

کد خبر 16662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =