فین تک ها نظام بانکی را در افزایش کیفیت خدمات یاری کنند

دیواندری: در حال حاضر و با پیشرفت‌های فناوری، فین‌تک‌های حوزه پرداخت به عنوان پدیده‌ای در حال رشد در کشور مطرح هستند و انتظار می‌رود این استارت‌آپ‌ها بتوانند نظام بانکی را در افزایش کیفیت خدمات یاری رسانند

به گزارش اگزيم نيوز، علی دیواندری که هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت سخن می گفت، نظام بانکی را طلایه‌دار معرفی و بکارگیری فناوری‌های نوین در عرصه ارایه خدمات مالی کشور خواند و گفت: از نظام بانکی به‌عنوان پیشران صنعت فناوری اطلاعات کشور نام می‌برند. طی چند دهه تلاش خستگی ناپذیر در این زمینه، در حال حاضر کشور ما بر اساس اغلب شاخص‌های جهانی، در استفاده از فناوری اطلاعات بانکی در سطح بالایی قرار دارد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی فناوری اطلاعات جز لاینفک و جدایی‌ناپذیر نظام بانکی کشور خواند و گفت: اکنون عملیات دستی در بانک‌ها برچیده شده و ورود، نگهداری و تحلیل اطلاعات در حساب‌های بانکی در لحظه و از طریق سیستم‌های بسیار پر قدرت بزرگ مقیاس در حال انجام است. طبیعتاً، این حجم عملیات پردازشی نیازمند مردان و زنان متخصص فداکار و هوشمندی است که عمدتاً جز نخبگان کشور بوده و طی سال‌های متمادی در توسعه بانکداری الکترونیک کشور مشغول به کارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه علی رغم ۴ دهه محدودیت بین المللی، دستاوردهای بزرگی در زمینه بانکداری الکترونیک در کشور کسب شده است، تصریح کرد: این افتخار بزرگی است که دستاوردهای این حوزه در شرایطی کسب شده که کشورمان اکنون چهار دهه است که با محدودیت‌های بین‌المللی روبروست و در ارتباط با نرم‌افزار و سخت‌افزار تحت تحریم قرار دارد. در این بین از فعالین این حوزه، سهم به سزایی در پیشرفت نظام بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت کشور دارند. از این رو شایسته است قدردان نیروی انسانی کارآفرینی باشیم که در شرایط غیرمنصفانه محدودیت‌های بین‌المللی، با نبوغ خود در این عرصه نقش‌آفرینی کردند.

دیواندری پیشرفت‌های فناوری را موجب ایجاد تحولات ساختاری و توسعه مدل‌های کسب ‌وکار جدید بالاخص در عرصه ارایه خدمات مالی عنوان و بیان کرد: در دنیای امروز شاهد ظهور کسب و کارهای نوآورانه‌ای با نام فین‌تک‌ها هستیم که با ارایه خدمات مالی گسترده، به یاری بانکداری سنتی آمده‌اند. گسترش فعالیت فین‌تک‌ها در جهان نشان‌دهنده ظرفیت بالای این شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلف است. بر اساس آخرین آمارها، سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک‌ها در سه ماهه سوم ۲۰۱۷ بالغ بر ۸.۲ میلیارد دلار بوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نگاهی به نحوه تعامل بانک‌های جهان با این بازیگران جدید حاکی از آن است که بانک‌ها، دیگر به این نهاد‌های تازه‌وارد به عنوان رقیب نمی‌نگرند بلکه با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت آنها، از نوآوری‌ها، خدمات و محصولاتی که ارایه می‌دهند در جهت ارتقاء کارایی خدمت‌رسانی، حداکثر استفاده را کرده و توانسته‌اند از این مسیر عملکرد خود در زمینه سودآوری را بهبود بخشند. از این رو، رویکرد اصلی هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، حول موضوع «نوآوری، بازیگران جدید و کارایی در کسب و کار مالی» شکل گرفته است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی فین‌تک‌های نوظهور در سال‌های اخیر را آغازی برای عصر جدید خدمات مالیِ مبتنی بر فن‌آوری خواند و گفت: فین تک های نوظهور، با حمایت بانک‌ها و زمینه‌سازی بانک مرکزی توانایی آن را دارند که اکوسیستم بانکی را به نفع مشتریان تغییر دهند. در حال حاضر که با پیشرفت‌های فناوری، فین‌تک‌های حوزه پرداخت به عنوان پدیده‌ای در حال رشد در کشور مطرح شده‌اند، انتظار می‌رود این استارت‌آپ‌ها بتوانند نظام بانکی را در افزایش کیفیت خدمات یاری رسانند. بانک‌ها نیز به منظور پاسخ‌دهی موثرتر و دقیق‌تر به نیازهای مشتریان می‌توانند با فراهم آوردن پلت‌فرم‌های مناسب، از ظرفیت بالای این بازیگران جدید در عرصه خدمات مالی بهره‌مند شوند. به بیان دیگر، بانک‌ها و فین‌تک‌ها به سمت هم‌زیستی، مشارکت و انتفاع دوجانبه در حال حرکت هستند که این مطلب و موضوعات پیرامونی آن بخش مهمی از محور‌های همایش امسال را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه کسب و کارهای نوین می‌توانند فرصت بی‌نظیری را برای رشد و تعمیق صنعت بانکداری کشور فراهم کنند، گفت: این کسب و کارها می توانند افزایش دسترسی به خدمات مالی، کاهش هزینه‌ها و افزایش کارآیی عملیات بانکی رقم بزنند. علاوه بر مزایایی که استارت‌آپ‌های مالی برای صنعت بانکداری دارند، در دنیای امروز این کسب و کارهای جدید نقش انکارناپذیری در ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند و به نوعی می‌توان گفت به پیشرانی برای توسعه بدل شده‌اند. خلق ایده‌های جدید کارآفرینی و ظهور کسب وکارهای جدید در نتیجه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، فرصت طلایی را پیش‌روی صنعت مالی و به طور کلی، اقتصاد کشور قرار داده تا بتوانیم از توسعه در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان برای ایجاد اشتغال در کشور و به تبع آن افزایش رشد اقتصادی بهره ببریم.

دیواندری حمایت‌ از فعالان و تلاشگران این عرصه، و همزمان، ایجاد تمهیدات لازم را موجب رشد و توسعه نظام بانکی کشور خواند و عنوان کرد: رفع موانع حقوقی، ارتقای استانداردهای بانکداری، مدیریت ریسک و تأمین امنیت در خدمات بانکی لازمه بهره‌برداری از فرصت‌هایی است که پیشرفت‌های فناوری در صنعت بانکی برای ما به ارمغان آورده‌ است. در این راستا، بهره‌گیری از تجارب موفق بین‌المللی و انطباق هر چه بیشتر با استانداردهای جهانی می‌تواند موجب بهره‌برداری حداکثری از فرصت‌ها و همزمان پرهیز از تهدیدات شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه به تغییر در مدل کسب درآمد بانک‌ها نیاز داریم، تصریح کرد: در مدل کسب‌وکار فعلی، منشأ اصلی درآمد بانک‌ها ناشی از اعطای تسهیلات یا همان کسب درآمد مشاع است. از این رو با تکیه بر پیشرفت‌های ایجاد‌شده در حوزه بانکداری الکترونیک و ارایه خدمات بهتر به مشتریان انتظار می‌رود همزمان با افزایش کیفیت خدمات، درآمدهای کارمزدی جایگاه خود را در ترکیب درآمدی بانک‌های کشور باز ‌یابد. لذا وقت آن رسیده است که با خردجمعی و اتخاذ یک سیاست مناسب، ترکیب درآمدی بانک‌ها را بهبود ببخشیم.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی درخصوص برنامه های این همایش گفت: علاوه بر سخنرانی‌ها، ۹ میز‌گرد تخصصی که در این دو روز تدارک دیده شده که دامنه وسیعی از موضوعات بانکداری دیجیتال، یکپارچه‌سازی کسب و کار‌های مختلف مالی و بررسی تحولات پول‌های رمزی را در بر می‌گیرد.
دیواندری با اشاره به اینکه در بخش علمی بیش از ۳۱۰ چکیده مقاله به دبیر‌خانه همایش، ارسال شده است، اظهار کرد: از این تعداد با بررسی داوران محترم در کمیته علمی تعداد ۵۰ مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات و ۱۶ مقاله برای ارائه حضوری در همایش انتخاب شدند.

به گفته رییس پژوهشکده پولی و بانکی از ۱۱۰ کارگاه پیشنهادی که مورد بررسی کمیته علمی همایش قرار گرفت، با توجه به محدودیت‌های مکان و زمان حدود ۱۲ کارگاه مورد تأیید کمیته قرار گرفت که در بعدازظهر دو روز همایش برگزار می‌شوند.

وی افزود: در کنار همایش، نمایشگاه تخصصـی برای معرفی دستاوردهای سـازمان‌های ارائه‌کننـده خدمات بانکی کشـور در حوزه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت تدارک دیده شده است. در این نمایشگاه علاوه بر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، شرکت‌هایی که در زمینـه ارائه خدمات بانکی فعالیت دارند برای معرفی خدمات، محصولات و توانمندی‌های خود حضور دارند که می‌تواند باعث شکل‌گیری تعامل بین نظام بانکی و صنعت فناوری اطلاعات شود.

دیواندری با اشاره به تجربه شش همایش گذشته بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، تاکید کرد: امسال که هفتمین دوره این همایش برگزار می‌شود، هدف این بوده که این رویداد بتواند بستری علمی و عملی برای پیشرفت مباحث بانکداری الکترونیک فراهم کرده و گامی به سوی پیشرفت‌های آتی در این حوزه باشد و بتواند بر رشد وتوسعه اقتصاد ایران بیفزاید.

مي توانيم بانکداري بدون بانک داشته باشيم

همچنين سيد ابوطالب نجفي مدير عامل شرکت خدمات انفورماتيک در هفتمين همايش بانکداري الکترونيک و نظام هاي پرداخت، افزود: امروزه فشار تحول بر بانک ها از سوي بازيگران مختلف مشاهده مي‌شود. اين تهديدها وضعيت بازار بانکي را با چالش هايي روبرو ساخته است.

وي گفت: بربر (اخلالگر) يکي از چالش هاي روبروي بازار بانکي به شمار مي رود و قرار نيست تنها در صنعت بانکداري بماند بلکه به ساير صنعت ها نيز سرايت پيدا خواهد کرد.

مديرعامل شرکت خدمات انفورماتيک با مطرح کردن اين سوال مبني بر اينکه مي توان بانکداري بدون بانک داشته باشيم، اظهارداشت: اين موضوع تحولي است که در ممکن است در ساليان سال آن را داشته باشيم. بنا بر گفته بيل گيس، بانکداري را لازم داريد اما بانک را نه.

نجفي به فشار بي سابقه اي تحول بر بانکها اشاره کرد و گفت: 33 درصد متولدين سال هاي 1980 به بعد اظهار مي کنند که اصلا به بانک احتياجي دارند همچنين 68 درصد مردم جهان تراکنش هاي مالي خود را از طريق شبکه هاي اجتماعي انجام مي دهند، ضمن اينکه 52 درصد از مديران ارشد صنعت بانکي رقباي خود را خارج از صنعت بانکي مي دانند.

وي ادامه داد: بانکها بايد محصولات خود را با غير بانکي ترکيب و سرويس بدهند که متاسفانه اين امر در صنعت بانکي ما اتفاق نمي افتد ضمن اينکه در دوره اي هستيم که تحليل داده و مديريت ريسک هم وجود دارد و بانکها بايد اين موارد را مد نظر قرار دهند؛ بانکها تحت فشار فين تک ها هستند.

مديرعامل شرکت خدمات انفورماتيک اذعان کرد: مشتريان جديد بانکي از نسلي هستند که در فضاي ديجيتال دنيا آمده اند و از طرفي دنياي ديجيتالي نيز دستمايه تغيير و تحول است و همين مسئله باعث شده تا به موسسات مالي فشار وارد شود. از اين رو آنها بايد خود را با اين تغيير و تحولات تطبيق دهند و سرويس هاي خاص را براي مشتريان خود ارايه دهند.

نجفي با بيان اينکه بانکهاي دنيا از طريق ايميل يا پيامک براي مشتري هاي خود پکيج هاي خاصي را در نظر مي گيرد، گفت: در ايران پيامک هايي که به مشتريان بانکها ارسال مي شود شامل اينکه 10 هزار تومان بابت پيامک هاي بانکي از حساب شما کسر شده است، دريافت مي کند.

وي با اشاره به اينکه اروپا در زمينه مشتري مداري بر اساس سوابق و داده هايي که از مشتري خود دارد به نحوه خريد و تراکنش هاي بانکي مشتريان خود دسترسي داشته و بر همين اساس تخفيفاتي را به آنها ارائه مي کند زيرا دنبال ارائه سرويس هاي جديد و درآمد بيشتر و نهايتا کاهش هزينه هاي خود هستند.

مديرعامل شرکت خدمات انفورماتيک در خصوص تبليغات بانکها نيز خاطرنشان کرد: کليه تبليغاتي که از بانکهاي ايران وجود دارد مربوط به همراه بانک، موبايل بانک و ساير موارد اين چنيني است اما سرويس هاي اين چنيني در بين بانکهاي مختلف چقدر با هم تفاوت دارند که تبليغات همه بانکها در اين خصوص است. بنابراين در زمينه تبليغات نيز با دنيا فرق مي کند.

نجفي ادامه داد: فين تک ها به مجموعه بانکي فشار مي آورند تا سرويس هاي جديدي را به مشتريان ارائه دهند. در حال حاضر فين تک ها در خصوص سرويس هاي جديد به مشتريان وارد عمل شده و بر همين اساس بانکها مي توانند در اين موارد مورد تهديد قرار گيرند.

وي در خصوص چالش ها و وضعيت دنيا در زمينه ارائه سرويس هاي جديد به مشتريان تصريح کرد: همانطور که آقاي ديواندري اشاره کرد درآمد بانکها از روش هاي سنتي به بن بست رسيده و بايد به دنبال طراحي سرويس هاي ارزش افزوده باشد. همچنين در دنيا، بانکها بر اساس مشتري هاي خود اقدام به بازگشايي شعب مي کنند اما در ايران در اين خصوص جلساتي داشتيم که سازمانهاي نظارتي معتقد بودند بايد سرويس هاي متنوعي به بانکهاي بزرگ ارائه شود.

مديرعامل شرکت خدمات انفورماتيک ادامه داد: مشکل اينجاست که تعريف مشخصي از اينکه به چه بانکي، بانک بزرگ گفته مي شود وجود ندارد اما در دنيا براي داشتن بانکهاي بزرگ تعاريف و مفاهيم خاصي وجود دارد.

نجفي با بيان اينکه در شبکه بانکي معضلات زيادي داريم، خاطرنشان کرد: تعداد زيادي از بانکها از ما انتظار دارند عدم کنترل ها، فرايندهاي سنتي، ساختار سنتي و نهايتا سوء مديريت هاي خود را از اين طريق حل کنند.

وي با تاکيد بر اينکه ما با تکامل فناوري مواجه نيستيم بلکه با انقلاب فناوري روبرو مواجهيم، گفت: اگر مراقبت هاي لازم انجام نشود با انقراض بانکها روبرو خواهيم شد.

مديرعامل شرکت خدمات انفورماتيک با اشاره به اينکه در رفتن به سمت بانکداري هوشمند يا ديجيتال بايد به دنبال تحليل داده ها باشيم، ادامه داد: در بسياري از موارد عضوهاي ناظر در بخش آي تي بانکها افراد غير متخصص بوده بنابراين، اين مساله موجب مي شود در ارائه و تفهيم برخي از مسائل با مشکل روبرو شود. بنابراين منابع انساني متخصص در اين زمينه کم بوده و سياست هاي خاصي نيز در اين زمينه وجود دارد.

نجفي در پايان با بيان اينکه متاسفانه ايجاد تغيير در اين زمينه نيز با مقاومت روبرو مي شود، گفت: با گذشت 2 سال از برجام انتظار داشتيم وضعيت بانکي ايران با دنيا حل شود که البته در بخش سوئيفت اين مشکلات تا حدي برطرف شده است اما با انتخاب رئيس جمهور جديد آمريکا روند ادامه کار با سختي هايي روبرو شده که اميدواريم بهبود يابد. بانک مرکزي نقشه راهي را در اين زمينه طراحي کرده که اميدواريم در اين راستا به بانکداري نوين و ديجيتال دست پيدا کنيم.

کد خبر 23345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =