تخصیص ۲ تا ۳ درصد حقوق کالاهای وارداتی بعنوان مشوق صادرات

قدیر قیافه معتقد است با توجه به حجم چهل و اندی میلیارد دلاری واردات کشور اگر ۲ تا ۳ درصد حقوق دولتی اخذ شده از این واردات به تشویق صادرکنندگان اختصاص یابد، مبلغ قابل توجهی خواهد شد که بسیاری از مشکلات حوزه صادرات ما را مرتفع خواهد کرد.

 موضوع اعطای جوایز صادراتی و حمایت های دولت از صادرات همواره موضوع بحث جدی کارشناسان و فعالان اقتصادی کشور بوده است. عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات کشور در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز به تجربه های پیشین در خصوص حمایت از صادرات اشاره کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب و در سال های دهه 60  این کار تحت عنوان نرخ ترجیهی ارز صادراتی انجام می شد که برای صادرکنندگان سودآور بود؛ دولت اجازه می داد برای ورود برخی کالاهای خاص از ارز صادراتی استفاده شود که تاثیر چشمگیری بر ایجاد انگیزه بین صادرکنندگان داشت.

قدیرقیافه افزود:  به نظر من دولت برای حل مسال حوزه صادرات باید 2 تا 3 درصد حقوق کالاهای وارداتی را به تشویق صادرکنندگان اختصاص دهد. با توجه به حجم چهل و اندی میلیارد دلاری واردات کشور اگر 2 تا 3 درصد حقوق دولتی اخذ شده از این واردات به تشویق صادرکنندگان اختصاص یابد، مبلغ قابل توجهی خواهد شد که بسیاری از مشکلات حوزه صادرات ما را مرتفع خواهد کرد.

 وی در پاسخ به این سوال که «آیا کمک هایی که تا کنون دولت به حوزه صادرات کرده است خروجی ملموسی داشته است؟» گفت: باید یک واقعیت را بپذیریم که صادرات کشور ما چنانچه محصولات نفتی، پتروشیمی، میعانات گازی و برخی محصولات دارویی را کنار بگذاریم، صرفا شامل مازاد مصرف داخلی است. این هم حاصل سیاست های اقتصادی پنج شش دهه گذشته کشور از جمله جایگزینی واردات است که در طول دهه های گذشته اعمال شده و چیزی جز شرایط نابه سامان کنونی و کاهش ظرفیت تولید صادراتی کشور را در پي ندارد.

عضو هیات رئیسه کنفدراسیون صادرات اذعان داشت: اغلب صاحبان سرمایه و کارآفرینان ما به دنبال ایجاد آن دسته واحدهای تولیدی رفتند که محصولاتشان در بازار داخلی مصرف داشته باشد. شاید بتوان گفت به جز صنایع پتروشیمی و برخی صنایع دارویی که نگاهی فراتر به آن وجود داشته است، ساختار سایر صنایع ما هیچ گاه صادرات محور نبوده است و نگاهشان بیشتر به تامین نیاز بازار داخلی معطوف بوده است و ظرفیت های لازم را برای صادرات ایجاد نکرده اند؛ بنا بر این در این حوزه نیاز به یک نگاه جدید و برنامه ریزی و راهبرد بلند مدت داریم.

 قیافه درادامه افزود: به نظر من با شرایط کنونی و داشته های موجود، دسترسی به هدف گذاریها ممکن نیست. ما نیازمند ایجاد ظرفیت در تمامی صنایع خود اقبیل صنایع کشاورزی، دامپروری، نساجی و ... هستیم و برای ایجاد این ظرفیت ها باید توجه خود را به استفاده از تکنولوژی های مدرن معطوف کنیم. ما متاسفانه چه در حوزه مدیریتی چه در حوزه تکنولوژیکی همچنان روی موج دوم دانش مشغول حرکت هستیم در حالیکه امروزه در سطح دنیا موج سوم و چهارم دانش، به کار برده می شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این عقب ماندگی ناشی از تحریم هایی است که علیه کشور ما اعمال شده است، گفت: باید پذیرفت مشکل عمده ما در حوزه مدیریتی است؛ ما هنوز از دانش بسیر قدیمی مدیریت استفاده می کنیم و به سمت شیوه های نوین مدیریتی نرفته ایم و اصرار داریم که همچنان از مدیران قدیمی خود استفاده کنیم و به سراغ نسل جوان با انگیزه نرویم. تا زمانی که این روند تغییر نکند، رسیدن به اهداف تعیین شده ممکن نخواهد بود. البته امیدواریم با اقداماتی که اخیرا در زمینه جوانگرایی در حوزه مدیریت صورت گرفته است در آینده نزدیک تحولات خوبی در این حوزه ایجاد شود.

کد خبر 23374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =