آسیب تجارت اندونزی از نوسان قیمت کالا

نوسان قیمت کالاهای پایه و تضعیف تقاضای داخلی در اندونزی باعث شده وضعیت واردات و صادرات این کشور در یک ماه گذشته بدتر شود

نوسان قیمت کالاهای پایه و تضعیف تقاضای داخلی در اندونزی باعث شده وضعیت واردات و صادرات این کشور در یک ماه گذشته بدتر شود.

صادرات بزرگ‌ترین اقتصاد جنوب شرق آسیا در یک ماه گذشته 21 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته و به ارزش ۱۲.۰۸ میلیارد دلار رسیده است. این کاهش در مقایسه با ماه گذشته 4 درصد بوده است. کاهش میزان صادرات اندونزی از ماه مه امسال دو رقمی شده، که دلیل اصلی آن کاهش قیمت کالاهای پایه و اثر آن بر ارزش صادرات منابع طبیعی اندونزی بوده است.

همچنین واردات اندونزی در ماه گذشته با کاهش ۲۷.۸ درصدی در مقایسه با سال گذشته مواجه بوده و به ارزش ۱۱.۰۷ میلیارد دلار رسیده که این میزان در ماه سپتامبر 26 درصد گزارش شده و حاکی از کاهش ۴.۲ درصدی است. میزان کاهش واردات اندونزی کل امسال دورقمی بوده که علاوه بر تنزل قیمت نفت وارداتی، نشان دهنده کاهش تقاضا است.

پیش از این، اقتصاددانان کاهش 17 درصدی صادرات و ۲۱.۶ درصدی واردات در اندونزی را پیش‌بینی کرده بودند. به گفته تحلیل‌گران شرکت خدمات سرمایه‌گذاری مودیز، «قیمت پایین کالاهای پایه به اقتصاد صادرات محور اندونزی آسیب شدیدی وارد کرده است. به طور خاص، بخش معدن این کشور در سال 2015 آسیب جدی دیده و تقاضای پایین جهانی و به ویژه چین می‌تواند این روند کاهشی را در ماه‌های آینده بیشتر کند.»

تراز تجاری اندونزی 11 ماه متوالی در وضعیت مازاد بوده و با ارزش ۱.۰۱ میلیارد دلار ثابت مانده است. در ابتدای ماه نوامبر آمار ناامیدکننده سه ماهه سوم تولید ناخالص داخلی (GDP) اندونزی منتشر شد که به واسطه کندی تجارت و کاهش ارزش پول این کشور، کاهش نرخ سالانه GDP ۴۰۷ درصدی را نشان می‌دهد.    

گفته می‌شود مازاد تجاری سالم همچنان می‌تواند کسری حساب جاری اندونزی را بهبود ببخشد، اما واردات ضعیف نشان‌دهنده این است که فعالیت‌های صنعتی در این کشور همچنان با رکود مواجه خواهد بود.

کد خبر 241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =