افزایش ۲۲ درصدی تجارت ترکیه با خاورمیانه

با وجود تشدید بحران‌های دیپلماتیک در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، تجارت ترکیه با این منطقه طی سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال قبل از آن افزایش یافته و رقم تجارت خارجی با منطقه با افزایشی ۲۲.۱ درصدی به ۵۶.۴ میلیارد دلار رسیده است

به گزارش دیلی صباح، با وجود تشدید بحران‌های دیپلماتیک در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، تجارت ترکیه با این منطقه طی سال 2017 در مقایسه با سال قبل از آن افزایش یافته و رقم تجارت خارجی با منطقه با افزایشی ۲۲.۱ درصدی به ۵۶.۴ میلیارد دلار رسیده است.

بی‌ثباتی سیاسی در کشورهای سوریه، عراق و یمن اثرگذاری زیادی بر مبادلات تجاری خاورمیانه گذاشته و مشکلات ناشی از آن ثبات اقتصادی بسیاری از کشورهای منطقه را بر هم زده و دولت‌ها را مجبور به افزایش بودجه دفاعی کرده است. کاهش قدرت خرید ناشی از مشکلات اقتصادی، باعث شده تجارت و سرمایه‌گذاری در این کشورها نسبت به سال‌های قبل کاهش چشمگیری پیدا کند.  

اما با وجود انتشار این آمارهای ناامیدکننده در خاورمیانه، تجارت و روابط اقتصادی ترکیه با کشورهای منطقه توسعه یافته است. طبق گزارش 2017 وزارت اقتصاد ترکیه، در مقایسه با سال 2016 صادرات این کشور به کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس ۱۳.۶ درصد افزایش داشته و به مبلغ ۳۲.۷ میلیارد دلار رسیده است. واردات هم با افزایش ۳۶.۳ درصدی مواجه بوده و به رقم ۲۳.۶ میلیارد دلار رسیده است.

سال گذشته، قطر نقش برجسته‌ای در روابط اقتصادی ترکیه با منطقه خلیج فارس داشت. در مدت بحران سیاسی این کشور با ائتلاف عربستان، امارات، بحرین و مصر که منجر به قطع روابط دیپلماتیک و اعمال تحریم‌های اقتصادی شد، ترکیه اصلی‌ترین عملیات لجستیکی را انجام داد و صادرات آن به قطر افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

صادرات ترکیه به قطر از ماه ژوئن تا دسامبر سال گذشته، نسبت به مدت مشابه سال 2016 افزایش 92 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین تعداد پروژه‌هایی که پیمان‌کاران ترکیه‌ای در منطقه انجام دادند 56 پروژه بوده که رقم آن به ۵.۲ میلیارد دلار رسید.

در گزارش وزارت اقتصاد آمده که رشد اقتصاد کشورهای صادرکننده نفت با ادامه افزایش قیمت این کالا افزایش می‌یابد و این باعث می‌شود حجم تجارت ترکیه با کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس همچنان بالا رود. 

کد خبر 24332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =