ورود صدها میلیون دلار ارز رجیستر نشده و تقلبی به بازار

مودودی: صدها میلیون دلار ارز از منابع غیر قانونی به کشور وارد شده که رجیستر نشده و تقلبی است. این دلار ها در ظاهر واقعی است اما در حقیقت دلارهایی است که از برخی کشورهای خاص مانند لیبی خارج شده و بانک مرکزی امریکا آنها را ابطال کرده است

محمدرضا مودودی معاون سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه صدها میلیون دلار ارز تقلبی وارد کشور شده که رجیستر نشده است، اظهار داشت: این پول ها کاغذشان تقلبی نیست و در ظاهر واقعی است اما در حقیقت دلارهایی است که از برخی کشورهای خاص مانند لیبی خارج شده و بانک مرکزی امریکا آن را ابطال کرده است.

وی با تصریح براینکه این پول ها در داخل کشور بیش از صدها میلیون دلار وارد شده و قیمت آن در بازار حدود 2 تا 3 هزار تومان است که مافیا آنها را خریداری و در بین مردم توزیع می کنند، گفت: مردم در مراجعه به مراکز غیر رسمی خرید ارز با این امید که با اختلاف 2 هزارتومان کمتر از قیمت بازار این دلارها را خریداری می کنند با بروز رفتارهای هیجانی، تمام سرمایه و نقدینگی شان را به باد می دهند زیرا این دلارهای بی اعتبار در هیچ کجای دنیا خریدار ندارند و لازم است که مردم بیشتر احتیاط کنند تا سرمایه های یک عمر خود را در این معاملات خطرناک از بین نبرند.

مودودی با اشاره به اینکه اگر ما بتوانیم سرمایه اجتماعی و اعتماد لازم را بین مردم برگردانیم به لحاظ منطق اقتصادی مشکل دیگری نداریم، عنوان کرد: در زمانی که نمی توانیم عواطف و هیجانات مردم را مدیریت کنیم و به دلیل نقص در تصمیم گیری ها اعتماد سازی عمومی را تا حد زیادی از دست داده ایم، طبیعتا دولت در تمامی سیاست هایی که دارد ممکن است نتواند خیلی موفق عمل کند که این امر نتیجه اش نگرش اقتصادی نیست بلکه نگرش اجتماعی است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: به دلیل عدم اعتماد مردم به بازار ثانویه که بیشتر جنبه روانی دارد، نقدینگی مردم در دست دلالان قرار می گیرد تا آنها سوء استفاده کنند و این زنگ خطر جدی است. میلیون ها دلار پول به کشور وارد شده است به این دلیل که از این فرصت حداکثر استفاده را بکنند.

وی با تاکید براینکه این پول ها کاغذشان تقلبی نیست ولی باید در جریان باشید که این دلارها معمولا رجیستر نشده است، خاطرنشان ساخت: وقتی که مردم از مراجع و مراکز غیر رسمی دلار خود را تهیه می کنند این دلارهای رجیستر نشده را دریافت می کنند زیرا وقتی از صرافی بانک خرید می کنند حتما برای مشتریان شماره سریال را ذخیره می شود ولی وقتی از مراکز غیر معتبر ارز خریداری می شود خطر تقلبی بودن آن بسیار محتمل است.

مودودی با بیان اینکه وجود دلالانی که تجارت ارز می کنند بسیار به این سمت معطوف شده است، تصریح داشت: حتی شاید در برخی موارد با مراجعه به صرافی ها پاسخ بگیرند که کاغذ و آرم این دلارها درست است اما صرافی ها نمی توانند در مورد رجیستری این دلارها نظری بدهند بنابراین مردم باید خیلی احتیاط کنند تا آسیب نبینند .

وی در پاسخ به این سوال که آیا راهی برای جلوگیری وجود دارد گفت: خود مردم کشش دارند که خریدهایی که انجام می دهند از مراکز تایید نشده باشد در حالی که دولت می گوید از مراکز رسمی خرید کنند ولی انها دچار هیجان می شوند که ارزان تر خرید کنند که در نهایت احتمال اینکه کل سرمایه شان را به باد دهند بسیار است. هستند کسانی که کل زندگی شان را فروخته اند و در این مسیر قرار داده اند.

به اعتقاد مودودی در این زمینه مقصر اصلی خود مردم هستند که کالایی را می خرند که اساسا نباید بخرند به صرف اینکه بگویند ارزش پول مان کم نشود. و در مقابل سوء استفاده گرانی که می دانند این کالا فیک است و غیر مشروع ولی باز هم سرخود سودجویی می کنند و پول مردم را می گیرند.

وی افزود: ذخیره سرمایه اجتماعی از همین جا می آید. مردم اگر اعتماد کنند به سیستم و اعتماد آنها از دست نرود هیچ وقت خریدهای خطرناک انجام نمی دهند اینها معاملات خطرناکی است که مردم به آن مبتلا می شوند در برخی موارد اعلام می شود که 2 هزارتومان زیر قیمت بازار دلار پیدا کرده ایم و خریداری کرده ایم و ما در این مواقع  نمی دانیم در جواب آنها چه بگوییم.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران ابراز داشت: اما وقتی به مردم می گویییم این کار را نکنید فکر می کنند دولت می خواهد جلوی این هیجانات را بگیرد در صورتی که واقعا سوءاستفاده هایی که در این زمینه در حال رخ دادن است یکی از فسادهای فی الارض است که مسببان آن باید بدون درنگ محاکمه شوند چون اینها به منابع ریالی و ارزی کشور خسارت زیادی وارد می کنند که کنترل آن بسیار سخت است.

 

کد خبر 25335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =