کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی در میان تنش‌های تجاری

به گزارش فرانس 24، صندوق بین‌المللی پول (IMF) چشم‌انداز خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهانی تا دو دهم کاهش داده و به 3.7 درصد رساند. این در حالی است که رشد تجارت با توجه به تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین، به شدت کند شده است.

بر اساس گزارش فصلی چشم‌انداز اقتصادی IMF، ارزیابی‌های جدید، حاکی از چشم‌انداز بدتری نسبت به ماه ژوییه برای اقتصادهای در حال توسعه در سال جاری و سال آینده است. همچنین چشم‌انداز اقتصادی آمریکا و چین هم در سال 2019 روند کاهشی خواهد داشت.

صندوق بین‌المللی پول هشدار داده ریسک‌هایی که در گزارش‌های قبلی مورد تاکید قرار گرفته بود، پررنگ‌تر شده و بیشتر رنگ واقعیت به خود گرفته است.

اقتصاد آمریکا تاکنون به دلیل طرح‌های محرک اقتصادی مثل کاهش مالیات و سیاست‌های هزینه‌ای در برابر اثرات مخرب اقتصادی مصون بوده، اما این طرح‌ها تا سال 2020 ادامه خواهند داشت.  

با این حال، مناقشات تجاری که رییس جمهور آمریکا آغازگر آن بوده، بر اقتصاد چین و دیگر کشورهای آسیایی و نیز اقتصادهای آسیب‌پذیری مثل آرژانتین، ترکیه و برزیل تاثیراتی جدی گذاشته است.

ارزیابی‌های رشد برای کشورهای حوزه یورو و بریتانیا هم روند کاهشی را نشان می‌دهد.

طبق اعلام IMF، ریسک‌هایی که متوجه رشد اقتصاد جهانی شده، در شش ماه گذشته افزایش یافته و پتانسیل رشد‌های مثبت ناگهانی از بین رفته است. افزایش تنش‌های تجاری چالش اصلی اقتصاد دنیا است و سیاست‌ بسته حمایت از تولید داخل در بدتر شدن این چالش تاثیر داشته است.

IMF هشدار داده ابهام ناشی از این مناقشات می‌تواند شرکت‌ها را از هزینه‌های سرمایه‌ای منصرف کند و بنابراین رشد را در سرمایه‌گذاری و تقاضا آهسته کند.

پیش‌بینی شده تجارت جهانی در سال جاری 4.2 درصد رشد کند که شش دهم کمتر از رقم پیش‌بینی شده در ماه ژوییه است. انتظار می‌رود تجارت جهانی در سال آینده تنها 4 درصد رشد کند که نیم واحد کمتر از پیش‌بینی قبلی است.

کد خبر 25495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =