نوظهورها، پیشرو تجارت جهانی

تجارت جهانی با لحظاتی مبهم مواجه شده است. توافق‌نامه‌های بلندمدت بین آمریکا و شرکای تجاری بزرگ این کشور از سوی دونالد ترامپ زیر سوال رفته است

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از CNN Business، تجارت جهانی با لحظاتی مبهم مواجه شده است. توافق‌نامه‌های بلندمدت بین آمریکا و شرکای تجاری بزرگ این کشور از سوی دونالد ترامپ زیر سوال رفته است. بریتانیا قطع ارتباط خود با اتحادیه اروپا را اجرایی کرده است.

اما اگر دقیق‌تر و از زاویه‌ای دیگر نگاه کنیم، داستان دیگری ظاهر می‌شود که کمتر به آن می‌پردازند. تجارت در میان اقتصادهای نوظهور به شدت در حال افزایش است و چین لنگر این تجارت محسوب می‌شود. دنیا راکد نمی‌ماند.

ارزیابی‌های CNN نشان می‌دهد تجارت کالا بین اقتصادهای نوظهور – هم با احتساب چین و هم بدون آن – 20 درصد ارزش کل تجارت جهانی را دربرمی‌گیرد که 8 درصد بیشتر از سال 1995 است. تجارت بین چین و دیگر اقتصادهای نوظهور از آن زمان 11 برابر شده، در حالی که تجارت میان اقتصادهای نوظهور بدون در نظر گرفتن چین، شش برابر افزایش یافته است.

چین مازاد تجاری قابل توجه 170 میلیارد دلاری با دیگر اقتصادهای نوظهور دارد، اگرچه این رقم دچار تزلزل شده است. سهم چین در صادرات تولیدات صنایع کاربر (یعنی صنایعی که نیاز به نیروی کار زیاد یا حجم کار زیاد دارند) از اقتصادهای نوظهور در سال 2014 به بیشترین حد خود رسید و 54 درصد شد. این رقم در سال 2016 به دلیل افزایش هزینه‌های تولید به 53 درصد کاهش یافت.

دیگر کشورهای بازارهای نوظهور توانسته‌اند شکافی را که چین در تولیدات کار-بر از جمله محصولاتی مثل پارچه ایجاد کرده، پر کنند. برخی از این کشورها زیرساخت‌های قابل اتکا و شرایط سرمایه‌گذاری خوبی ایجاد کرده‌اند. برخی کشورها حتی به صنایع تخصصی رسیده‌اند. مثلا ویتنام بیشترین نفع را از این تحولات برده و صادرات محصولات الکترونیک خود را به سرعت رشد داده است. در هند، بخش‌های تولیدی که به سرعت رشد می‌کنند، عبارتند از ساخت اثاث خانه، اتومبیل و دارو. همچنین اتیوپی، رواندا و ویتنام صادرات پارچه خود را به سرعت رشد داده‌اند. بنگلادش نیز به یکی از پیشتازان صادرات پارچه تبدیل شده و این بخش حدود 5 درصد نیروی کار این کشور را جذب کرده است.

چین به نوبه خود، قصد دارد سهمش را از تحقیق و توسعه (R&D) و تولید سرمایه-بر افزایش دهد و رشد در تولید کار-بر را کم کند. سطح دستمزدها در چین در حال افزایش است و این موضوع باعث شده اقتصادهای نوظهوری که دستمزدهای کمتری دارند، با این کشور وارد رقابت شوند. این روند اگر ادامه پیدا کند، خبر خوبی برای تولیدات کار-بر و کم‌هزینه در اقتصادهای نوظهور خواهد بود.

رشد تجارت بین اقتصادهای نوظهور از جمله چین، موقعیتی قوی برای خود این کشور به وجود می‌آورد. در سال‌های پیش رو، چین که دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و سریع‌تر از آمریکا رشد می‌کند، می‌تواند به مرکز توسعه اکوسیستم تجارت تبدیل شود. در ضمن، تجارت به دیگر اقتصادهای نوظهور که کوچک‌تر هم هستند، امکان رشد کردن می‌دهد. نتایج تحقیقات CNN نشان می‌دهد کشورهایی که سهم خود را در تجارت جهانی کالاها افزایش داده‌اند، عملکرد بهتری نسبت به سایر کشورها داشتند. در واقع، سهم جریان ورودی و خروجی تجارت 18 کشور که در این زمینه عملکرد خوبی داشتند، از 7 درصد در سال 1980 به 29 درصد در سال 2016 افزایش یافته است.

کد خبر 25564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =