آسیا در معرض یک رکود فراگیر

به گزارش CNBC، در چند ماه گذشته، جنگ تجاری آمریکا و چین و اثر آن بر زنجیره تامین جهانی توجه جهانی زیادی را جلب کرده و این موضوع می‌تواند به چین و به دنبال آن بسیاری از اقتصادهای آسیایی ضربه بزند

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از  CNBC، در چند ماه گذشته، جنگ تجاری آمریکا و چین و اثر آن بر زنجیره تامین جهانی توجه جهانی زیادی را جلب کرده و این موضوع می‌تواند به چین و به دنبال آن بسیاری از اقتصادهای آسیایی ضربه بزند.

این یکی از مسیرهایی است که درگیری تجاری فعلی، منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما ریسک‌های دیگری هم وجود دارد.

کارشناسان می‌گویند فاکتور مهم دیگر، رکود احتمالی تقاضای داخلی چین برای کالاهای دیگر کشورهای آسیایی است. در واقع، مصرف داخلی چین برای همسایگان منطقه‌ای این کشور بسیار مهم است. کارشناسان اقتصادی می‌گویند صادرات کشورهای آسیایی به چین برای پاسخگویی به تقاضای داخلی این کشور، بسیار سریع‌تر از صادرات غیرمستقیم از طریق زنجیره‌های تامین رشد کرده است و حتی اولی از دومی فراتر رفته است.

بخش قابل توجهی از صادرات کشورهایی آسیایی که در اقتصاد چین استفاده می‌شود، به این معنا است که در ارزیابی اثر جنگ تجاری بین آمریکا و چین، باید انتظار داشته باشیم تغییر تقاضای داخلی چین، نقشی کلیدی داشته باشد.

با اینکه واکنش‌های سیاسی چین برای حمایت از تقاضای داخلی و نیز انتقال موقعیت مکانی برخی تولیدکنندگان چینی به جنوب شرق آسیا ممکن است تا حدی از اثرات منفی این اتفاق بکاهد، اما دیگر اقتصادهای آسیایی به احتمال زیاد آسیب خواهند دید.

البته همه اقتصاددانان هم این موقعیت را منفی نمی‌بینند. برخی از آنها می‌گویند نباید تصویر کلی را نادیده گرفت. از نظر آنها کشورهای آسیایی می‌توانند ترکیبی از بازار داخلی چین و آمریکا را برای صادرات خود در نظر بگیرند. چون آمریکا برای کاهش معاملات خود با چین، به این کشورها روی می‌آورد.

در آسیا، کشورهای ویتنام، هند، بنگلادش و اندونزی شاهد افزایش سفارش کالا از سوی آمریکا برای کالاهای غیرلوکسی همچون کفش، اسباب‌بازی و پارچه خواهند بود. آیتم‌های گران‌تر مثل تجهیزات الکترونیکی و ماشین‌آلات هم می‌تواند از کره جنوبی تامین شود. 

به گزارش اگزیم نیوز صندوق بین المللی پول اخیرا در گزارش خود در مورد وضعیت اقتصادی در منطقه آسیا- پاسفیک هشدار داد رونق اقتصادی در بازارهای نوظهور در اثر تشدید سیاست های مالی- پولی فدرال ریزرو آمریکا و بانک های مرکزی کشورکاهش خواهد یافت و آشفتگی کنونی در برخی از اقتصادهای در حال ظهور با کاهش سرمایه گذاری ها و خروج سرمایه های خارجی از این کشورها بدتر خواهد شد.

صندوق بین المللی پول، رشد اقتصاد آسیا را در سال جاری ۵.۶ درصد برآورد کرده که این رقم در سال آینده به ۵.۴ درصد کاهش می یابد که این کاهش به دلیل تاثیر نوسانات و التهابات بازارهای مالی و سیاست های سختگیرانه مالی- پولی برخی از قدرت های اقتصادی مانند آمریکا و چین ایجاد خواهد شد. 

برآوردها نشان می دهند تشدید تعرفه های گمرگی و جنگ تجاری آمریکا و چین منجر به ۱.۶ درصد کاهش تولید ناخالص داخلی در چین و نزدیک به ۱ درصد در ایالات متحده می شود. بسیاری از کشورها در آسیا نیز که عمدتا در چرخه تولید کالا و صادرات آن به چین هستند از این روند نزولی تاثیر منفی می پذیرند. از طرفی تعداد زیادی از کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا در زنجیره تولیدات کالاهای چینی قرار دارند که جنگ تجاری بر اقتصاد این کشورها نیز تاثیرمنفی گذاشته و این روند در صورت تداوم وخیم تر نیز خواهد شد. 

 

کد خبر 25676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =