دستور تقویت مناسبات وزارت خارجه و صنعت عراق با ایران

برهم صالح در تهران اعلام کرد: از وزارت خارجه و کمیته‌های مرتبط با وزارت صنعت خود درخواست کردیم تا فعالیت‌های خود در راستای تقویت روابط با ایران را گسترش دهند تا همیاری تجاری میان دو کشور افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز برهم صالح با تاکید بر نقش ایران در شکست تروریسم در عراق گفت:  عراق مواضع ایران در مبارزه اخیرمان با تروریسم را فراموش نخواهد کرد چرا که ایران با حمایت‌هایی که از ما انجام داد، نقش بزرگی در شکست تروریسم داشت و  اهمیت فراوانی برای این پیوندهای مشترک و روابط دو کشور قائلیم. و  درهمین راستا،  از وزارت خارجه و کمیته‌های مرتبط با وزارت صنعت خود درخواست کردیم تا فعالیت‌های خود در راستای تقویت روابط با ایران را گسترش دهند تا همیاری تجاری میان دو کشور افزایش یابد.

به گزارش اگزیم نیوز، برهم صالح رئیس جمهور عراق امروز در نشست خبری مشترک خود با حسن روحانی رئیس جمهور  گفت: روابط فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی ایران و عراق، ریشه در تاریخ داشته  و از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است

 وی خواستار شرایط بهتر در مناسبات فی مابین دو کشور شد و افزود: دو ملت ایران و عراق، دو ملت همسایه و مسلمان هستند که پیوندهای عمیق به خصوص وضعیت جغرافیایی آن ها را به یکدیگر نزدیک تر کرده است

رئیس‌جمهور عراق در ادامه صحبت های خود  گفت: پس از خروج داعش از عراق،امروز  این کشور دو مسئله مهم یعنی بازسازی و تقویت ثبات سیاسی را پیش روی خود دارد که  تحقق این اهداف در گرو اقدامات سیاسی، اصلاحی و اقتصاد داخلی در یک بستر منطقه ای با ثبات است. و در این میان  نقش ایران در  تامین این ثبات برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس‌جمهورعراق ضمن تاکید بر نقش عراق در ساختار جدید منطقه گفت: ضروری است  عراق به عرصه‌ای برای اشتراک منافع ملت‌های منطقه، نه به میدانی برای کشمکش میان خواسته‌ها و اراده‌های متناقض تبدیل شود.

صالح اضافه کرد: نظام جدیدی که باید در منطقه شکل بگیرد، باید مبتنی بر همگرایی سیاسی و منافع و همکاری ملت‌ها و دولت‌ها باشد. در راستای این نظام جدید، باید استقلال و حاکمیت کشورها محترم شمرده شود. در همین چارچوب، منافع خود ما، ملت‌ها و کشورها باید بر هر ملاحظه دیگری مقدم باشد.

رئیس‌جمهور عراق بر ضرورت تقویت روابط دو جانبه تاکید کرد و گفت: ایجاد مناطق تجاری آزاد مرزی  و مرتبط ساختن خطوط راه‌آهن، کمک بزرگی به جابجایی زوار به عراق خواهد بود  و همچنین در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای همکاری اقتصادی و تجاری میان دو کشور باید تلاش مضاعف صورت بگیرد؛ امیدوارم که در خلال اجرای پروژه‌هایی مانند مرتبط ساختن خطوط راه‌آهن دو کشور، فضایی ایجاد شود تا عراق بتواند نقشی فراتر در منطقه ایفا و زمینه ارتباط میان کشورهای منطقه را فراهم کند تا کشورهای منطقه از نزاع و کشمکش بر سر مسائل بی‌ارزش دست بکشند.  

رئیس‌جمهور عراق با پر اهمیت خواندن مسائل زیست محیطی گفت: همکاری‌های زیست‌محیطی نه فقط برای امروز بلکه برای نسل‌های آینده نیز بسیار مهم بوده و مشکلی جهانی به شمار می‌آید که تاثیر نا مطلوب و بیشتری به نسبت سایر مناطق بر منطقه ما خواهد داشت.

 برهم صالح در راس هیاتی بلند پایه صبح امروز 26 آبان ماه وارد تهران شد و دور تازه ای از جلسات خود را با  رئیس جمهور  و وزرای اقتصادی و خارجه آغاز کرد.

 

کد خبر 25723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =