حمایت مسکو از تهران در برابر واشنگتن

الکساندر نوواک در گفتگو با خبرگزاری آناتولی از آمادگی کامل روسیه در حمایت از ایران در شرایط تحریمی خبر داد و گفت پیش از این نیز ما در کنار تهران بوده ایم

الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه در گفتگو با خبرگزاری آناتولی از همکاری قطعی مسکو با تهران به رغم تحریم های آمریکا خبر داد و گفت ما تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران را نمی پذیریم و به دنبال ساز و کارهایی هستیم تا روابطمان را با این کشور ادامه دهیم که در همین راستا استفاده از ارزهای محلی به عنوان یک راهکار مورد پذیرش قرار گرفته است. نوواک با اشاره به این که این وضعیت جدیدی برای روسیه نیست و پیش از این نیز مسکو در شرایط تحریم با ایران همکاری کرده گفت: زمانی که تحریم ها علیه ایران منعقد شدند ما با ایران همکاری می کردیم تا این که طبق توافق هسته ای سال 2015 این تحریم ها برداشته شد و اکنون که آمریکا خارج از برجام تحریم ها را به صورت یکجانبه اعمال کرده دلیلی وجود ندارد تا از آنها تبعیت کنیم.

به گزارش اگزیم نیوز در حال حاضر از آنجا که هر دو کشور ایران و روسیه در معرض تحریم های واشنگتن قرار دارند اقدامات تعامل گرایانه بین تهران و مسکو بسیار قوی است.

در این رابطه اخیرا دمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که این کشور همواره از منافع شرکت‌های روسی در خارج از مرزهای کشور، از جمله در ایران، در صورت از سرگیری مجدد تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه این کشور حمایت می‌کند.

پسکوف در این رابطه افزود: بدون تردید اقدامات لازم برای دفاع از منافع شرکت‌های روسی نه تنها در ایران، بلکه در هر کشور دیگری در صورت نیاز انجام خواهد شد و این مسئله دائمی است. البته مسلما فعلا نمی توانم به شما بگویم که چه اقداماتی در این زمینه در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر احتمال آن که روسیه و چین برای حمایت از روابط اقتصادی و تجاری مشترکی که با تهران دارند احتمال دارد به صندوق ویژه مالی اروپا بپیوندند و به این ترتیب شمارش معکوس برای جایگزینی دلار آغاز خواهد شد. 

در این رابطه عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس می گوید روسیه بهانه های عدم پیشرفت تجارت ایران را با تایید ایجاد منطقه آزاد اوراسیا برداشته است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به اینکه دومای روسیه روز پنجشنبه هفته گذشته در نشست علنی خود توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تأیید کرد بیان داشت: تجربه و سابقه نشان داده است که ما از فرصت هایی که داشته ایم به خوبی استفاده نکرده ایم، با این حال ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران  و ارواسیا می تواند فرصتی برای عرضه محصولات ایران باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس تاکید کرد: انتظار می رود تلاش بیشتری برای استفاد از این فرصت برای  توسعه حوزه اقتصاد و مناطق آزاد تجاری صورت گیرد، گام های اساسی برای از بین بردن بهانه های عدم پیشرفت ما از طرف دولت روسیه برداشته شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به دغدغه های بخش خصوصی برای صادرات بیان داشت: از دغدغه های بخش خصوصی برای ورود به بازار مطلع هستیم که باید این دغدغه ها هر چه زودتر برطرف شود، سال گذشته در جریان بررسی قانون بودجه در کمیسین تلفیق از نظرات بخش خصوصی بهره گرفتیم امیدواریم امسال نیز در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال 98 نیز نظرات بخش خصوصی احصا شود.

وی تاکید کرد: کاش این امکان وجود داشت که بخش خصوصی لوایحی برای رفت موانع قانونی برای حرکت های اقتصادی را به مجلس ارائه می کردند، با این حال مجلس آمادگی دارد که نقطه نظرات بخش خصوصی برای حضور فعالانه تر در حوزه صادرات ایران به خصوص کشاورزی، لبنی، دامی و صیفی به کشورهای همسایه را دارد.

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه بخش خصوصی به جای مصاحبه و گله موارد پیشنهادی خود را به کمیسیون های تخصص مجلس ارائه دهد، بیان داشت: بخشنامه ها و دستورالعمل ها در اختیار دولت است اما قول می دهیم که وزارتخانه ها دستورالعمل ها را متناسب با نیاز بخش خصوصی ارائه دهند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: با این حال اگر به اجرای سیاست های اصلی 44 قانون اساسی، واگذاری بنگاه های اقتصادی به بخش خصوصی، آزادسازی و افزایش تراز تجاری صادرات و واردات باور داریم باید قوانین را به سمت رفع نیازهای بخش خصوصی هدایت کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: مجلس و کمیسیون های تخصصی همواره آمادگی آن را دارد که به دغدغه بخش خصوصی گوش دهند و برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهد.

کد خبر 25752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =