آتش تحریم دامن آمریکا را می گیرد/سوییفت در پایان خط؟

تحریم های ایران، روسیه، ترکیه و محدودیت های تجاری روی چین می تواند هژمونی دلار را از بین ببرد و جایگزینی سوییفت را رقم بزند

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از آسیا تایمز، طی سال های اخیر و به خصوص بعد از سیاست های تحریمی کشورهای مختلف که دولتمردان آمریکایی در پیش گرفته اند، هژمونی دلار به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در سطح جهان تبدیل شده است چرا که امتیازاتی که دلار به ایالات متحده آمریکا می دهد باعث شده تا اغلب کشورها نسبت به این موضوع از خود واکنش نشان دهند.

در این رابطه دو موضوع قابل ذکر است نخست آن که کشورهای دنیا دلار را به عنوان ذخیره اصلی ارزی خود قبول دارند و دوم آن که سوییفت به عنوان سیستم پرداخت مرکزی دنیا در کنترل امریکا قرار دارد در نتیجه این کشور نیز سعی می کند با استفاده از این دو امتیاز فشارهایی را بر کشورهای دنیا وارد سازد.

سوییفت به عنوان مرکز مبادلات مالی شامل 11 هزار موسسه مالی از اقصی نقاط جهان است که به صورت شبکه به هم متصل هستند و هرچند دفتر آن در برزیل قرار دارد اما در کنترل قوانین ایالات متحده قرار دارد و قوانین این کشور اجازه می دهند که این سیستم را به هر دلیلی برای برخی کشورها قطع کند و در سال های اخیر آمریکا از این ابزار علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده است.

آسیا تایمز در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به سیاست های سک جانبه آمریکا در سال های اخیر می نویسد سیاستی که آمریکا به دنبال آن است استفاده از سوییفت به عنوان یک ابزار خودسرانه است و استفاده فراقانونی از اختیارات این کشور محسوب می شود که در این مسیر از روش های فریبکارانه نیز استفاده می کند.

بر همین اساس الان زمان مناسبی است تا کشورهای بیشتری به فکر ایجاد یک سیستم جایگزین سوییفت باشند. این امر دو اثر دارد؛ نخست آن که قدرت اثرگذاری دلار را در مسایل سیاسی کاهش می دهد و دوم آن که ارتباط موسسات مالی دنیا را فارغ از موضوعات سیاسی تسهیل می کند.

این گزارش در ادامه می افزاید ترامپ سعی کرده ایران را متهم کند به سرکشی در جامعه جهانی اما باید گفت وی هم نقش قاضی را ایفا کرده هم هیأت منصفه و هم مجری حکم شده است که این رفتار اصلا قابل قبول نیست زیرا چین، روسیه و اتحادیه اروپا به چنین تصمیماتی اهمیت نداده اند و آن را قبول ندارند.

به عقیده این کشورها اقدامات دولت آمریکا سابقه بدی را در دنیا ایجاد کرده زیرا امروز ایران تحت تأثیر این نوع برخورد قرار گرفته و فردا ممکن است روسیه یا هر کشور دیگری در این جایگاه قرار بگیرد. همین نگرانی باعث شده روسیه و سایر کشورها نیز به فکر جایگزینی دلار و سوییفت بیفتند. اکنون بانک های مرکزی این کشورها به سرعت در حال خرید طلا به جای ذخیره دلار هستند که این موضوع نشان می دهد برنامه های گسترده ای برای عبور از دلار طراحی شده است. ارزهای رمزنگاری شده نیز برنامه دیگری است که دولت ها در تلاشند از آن برای نیل به این هدف استفاده کنند.

چین دیگر کشوری است که به دلیل سیاست های اقتصادی امریکا گزینه بعدی این تحولات خواهد بود؛ حتی احتمالا جنگ سرد این دوره بین آمریکا و چین آغاز شود. بر این اساس یک اتحاد در حال شکل گیری است که فروپاشی هژمونی دلار را به دنبال خواهد داشت.

در این رابطه وزیر امور خارجه آلمان کار بر روی یک سیستم جایگزین سوییفت را اعلام کرده و این به معنای آغاز این روند مهم در بازارهای مالی دنیا است. به گفته وی کمیسیون اروپا در حال توسعه یک سیستم موازی با سوییفت است که به ایران اجازه می دهد با سیستم های مالی اروپایی ارتباط مستقیم داشته باشد و از دارایی های ایران در اروپا در قالب یورو محافظت کند.

البته هنوز این اقدام در ابتدای راه است و مشکلاتی نیز در این مسیر وجود دارد اما عزم جدی برای آن نیز وجود دارد و از آنجا که اغلب بانک های اروپایی نگران تحریم ها هستند حاضرند به سیستم مالی جدید بپیوندند. آمریکا در تلاش است همه کشورها دنیا را مجبور به تحریم نفت، بازارهای مالی و تجارت کند و اروپا به دنبال استفاده از همه توان خود برای جلوگیری از اقدامات واشنگتن است.

ایجاد صندوق ویژه مالی توسط اروپا نیز در همین مسیر ترجمه می شود که به سرعت می تواند مشکلاتی را برای دلار آمریکا ایجاد کند زیرا اروپا به شدت علاقمند است یورو را جایگزین دلار کند.

کد خبر 25768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =