استراتژی تنوع‌سازی به کمک اقتصادهای خلیج فارس می‌آید

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از خلیج تایمز، با اینکه پیش‌بینی‌ها‌ی مختلف حاکی از آن است که اقتصاد جهانی در سال 2019 با رشد کندتری مواجه خواهد بود، اما چشم‌انداز کلی برای منطقه حاشیه خلیج فارس مثبت خواهد بود و بسیاری از کشورهای این منطقه مثل امارات، بر استراتژی‌های تنوع‌سازی متمرکز شده‌اند.

میشالا مارکوسن، اقتصاددان ارشد شرکت خدمات مالی فرانسوی Societe Generale، معتقد است حجم انبوه بدهی در سراسر دنیا، به نگرانی اصلی بسیاری از اقتصاددانان تبدیل شده است. چشم‌انداز 2019 یکی از کندترین رشدهای اقتصادی را در سطح دنیا نشان می‌دهد، اما نیروی محرکه کلی مثبت است.

خانم مارکوسن می‌گوید: «اگر با رکود ناگهانی در سطح دنیا مواجه شویم، سطوح بالای بدهی در اقتصاد جهانی اهمیت بیشتری می‌یابد. نرخ بهره هم‌اکنون بسیار پایین است و بنابراین به‌سختی می‌توان ترازنامه‌های بانکی را تعدیل کرد.»

وی در ادامه اضافه کرده که سهم شرکت‌های به اصطلاح «زامبی» - یعنی شرکت‌هایی که حداقل 10 سال است تاسیس شده‌اند، اما نمی‌توانند با سود خود، بدهی‌هایشان را پرداخت کنند – در حال افزایش است که این موضوع به کاهش بهره‌وری می‌انجامد.

دیگر کارشناسان Societe Generale عنوان کرده‌اند که سال 2018 سال خوبی برای اقتصادهای منطقه خلیج فارس بوده که دلیل عمده آن، افزایش میانگین قیمت نفت بوده است. این کارشناسان معتقدند با اینکه هنوز ابهامات زیادی در مورد قیمت نفت وجود دارد، اما فرضیات حاکی از آن هستند که میانگین قیمت نفت در سال جدید بشکه‌ای 65 دلار خواهد بود که قیمت خوبی برای بسیاری از کشورهای خلیج فارس است.

با این حال، کشورهای این منطقه از دنیا به یک سری اصلاحات نیاز دارند و چالش آنها ادامه تنوع‌سازی ساختارهای اقتصادی است. چالش مهم دیگر کشورهای خلیج فارس، مقابله با بیکاری در میان جمعیت جوان این کشورها است.

 

 

کد خبر 26246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =