گزارش رییس کل از ۳ موضوع مهم پولی /تصویب دو ساز و کار مهم ارزی

عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه امروز هیئت ­­دولت در جمع خبرنگاران گزارشی از اصلاح نظام بانکی، وضعیت بازار ارز و حذف صفر از پول ملی ارایه کرد

عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه امروز هیئت ­­دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی، موضوع بسیار مهم و از دستور کار‌های ماست گفت: حداقل در چندین جلسه شورای هماهنگی سران قوا، ­ موضوع اصلاح نظام بانکی را پیشنهاد دادیم که با تصویب بند‌هایی از این اصلاح در جلسه روز گذشته، ­ در این باره رو به جلو پیش می‌رویم.

وی افزود: در جلسه شب گذشته پول و اعتبار نیز، دو مصوبه بسیار مهم داشتیم که نخستین آن تشکیل بازار متشکله ارزی بود که از طریق آن، ­ معاملات ارزی به صورت شفاف از طریق صرافی‌ها و بانک‌ها اتفاق خواهد افتاد.

همتی گفت: مصوبه دوم هم برای سپرده‌های ریالی مبتنی بر ارز بود که بر این اساس، مردم می‌توانند این نوع سپرده گذاری را انجام دهند و ریسک دارایی‌های خود را به حداقل برسانند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای عملیات بازار باز، ­ طرح مهمی را در حال آماده کردن داریم و آن اینکه در بودجه سال آینده برای تأدیه بخشی از ­بدهی دولت به بانک ها، اوراق را پیش بینی کردیم که این اوراق مبنای عملیات ما در بازار باز خواهد بود و این‌ها اقدامات بسیار مهمی است.

تحولات مهم  در بازار ارز و بازار پول

همتی گفت: اقدامات بسیار زیادی در بانک مرکزی شروع کردیم و تحولات مهمی را در بازار ارز و بازار پول علاوه بر اصلاح نظام بانکی در دستور کار داریم که همه این‌ها به ترتیب در حال اجرایی شدن است.

وی افزود: پیشنهادی که درباره حذف چهار صفر از سوی بانک مرکزی ارائه شده صرفا برای تسهیل امور است و برای این است که بتوانیم جلوی هزینه‌هایی چون­ چاپ اسکناس را بگیریم و ارتباط پول ملی با ارز‌های بین المللی قدری متناسب باشد.

همتی گفت: اکنون رابطه پول ملی ما با ارز‌های خارجی به گونه‌ای است که نیاز به اصلاح دارد، زیرا اگر با بقیه ارز‌ها مقایسه کنیم نرخ مبادله بسیار بالاست که این خوب نیست.

 

حذف چهار صفر، ­ یکی از کار‌های کوچک بانک مرکزی

وی افزود: این پیشنهاد بانک مرکزی است که باید دولت آن را بررسی و مجلس آن را قانون کند تا اجرا شود بنابراین اجازه دهید که در طول زمان و با آرامش این پیشنهاد پیش برود و بررسی شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بعضی‌ها اینگونه مطرح کردند که حذف چهار صفر هیچ تاثیری در تورم و رشد اقتصادی ندارد گفت: ما هم این را می‌دانیم و نگفتیم این اقدام در رشد اقتصادی و تورم تاثیر دارد بلکه ما برای تسهیل و آرایش، ​ این کار را پیشنهاد کردیم انتقاد به این پیشنهاد عین این است که فردی بخواهد خانه اش را عوض کند وقتی نتوانست به او بگویند حالا که خانه ات را عوض نکردی آن را نظافت نکن و پرده و دکوراسیون آن را تعویض نکن.

همتی افزود: این کار، ظاهری و اسمی است ما این را قبول داریم و نمی‌گوییم که این کار حقیقی است بنابراین هر تصمیمی مراجع بالاتر بگیرند همان را پیگیری خواهیم کرد البته این فرآیند شاید قدری طول بکشد که علت آن هم زمان بری از نظر قانونی و فنی به علت وجود مقررات، تغییرات و اصلاحات در مواردی مانند حسابرسی‌ها و گمرگ است که باید قبل از تصویب در مجلس انجام و آماده شود از این رو بود که اعلام کردم این پروسه برای اینکه نهایی شود و به نتیجه برسد دو سال طول خواهد کشید.

وی گفت: مطمئن باشید بانک مرکزی کار‌های بسیار مهمی دارد که موضوع حذف چهار صفر، ­ یکی از کار‌های کوچک بانک مرکزی خواهد بود.

همتی در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان زمان حذف چهار صفر را مناسب نمی‌دانند افزود: هر کاری کنیم برخی کارشناسان می‌گویند الان وقتش نیست، ­ بفرمایند وقتش کی است؟ هر نقدی باشد می‌پذیریم، بررسی می‌کنیم و در دولت هم مطرح می‌کنیم اکنون نقد‌های خیلی خوبی شده که از آن استقبال می‌کنیم، این نشان می‌دهد که باید نظر کارشناسان را بگیریم که داریم این کار را انجام می‌دهیم.

وی افزود: ما فقط پیشنهاد را ارائه کردیم که اگر بررسی و جمع بندی شود به آن نپردازیم اتفاقی نمی‌افتد، اما فکر می‌کنم این موضوع به نفع مردم است. 

تصویب دو سازوکار مهم ارزی

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در یادداشتی از تصویب دو سازوکار مهم ارزی خبر داد.  همتی، درباره جلسه شورای پول و اعتبار نوشت: در این جلسه دو سازوکار مهم در خصوص ارز به تصویب رسید. اولی مقررات مربوط به راه اندازی «بازار متشکل معاملات ارزی» و دومی نیز دستورالعمل «سپرده ریالی مبتنی بر ارز». 

وی افزود: از اعضای شورای پول و اعتبار ونیز همکاران که در ۳ ماه تلاش و کوشش و با کسب نظر از صاحبنظران پولی و ارزی و فعالان و مسؤلان بازار سرمایه نسبت به آماده سازی این طرح‌ها اقدام کردند، تشکر می‌کنم.

همتی ادامه داد: طرح اصلاح نظام بانکی و برنامه ریزی برای استفاده از عملیات بازار باز در اعمال سیاست‌های پولی نیز با دقت نظر و بررسی همه جانبه در جریان است که در صورت آماده شدن عملیاتی خواهد شد.

منبع: صدا و سیما

کد خبر 26254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =