عبور قیمت ها در "فروش فوری" از فرمول وزارت صمت

طرح فروش فوری ۱۹ محصول دو شرکت ایران خودرو و سایپا براساس فرمول اعلام شده از سوی وزیر صمت یعنی ۵ درصد زیر قیمت بازار، که با هدف کنترل قیمت در بازار اجرایی شد نه تنها با واکنش مثبت در جهت کاهش قیمت ها همراه نشد که حتی در مورد برخی از خودروها که در این طرح عرضه نشده‌اند افزایش قیمت را نیز شاهد بود. طرحی که بنابر اعلام مسولان این دو شرکت برای شکستن حباب قیمتی خودرو در بازار و حمایت از مشتری واقعی در بازار شب عید اجرا شد اما در ۳۰ دقیقه به کام دلالان شد.

به گزارش اگزیم نیوز، در این طرح فروش خودرو‌های پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۷، پژو پارس، سمند، رانا و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و وی ۸ عرضه شده بود که تمامی ظرفیت فروش در کمتر از ۳۰ دقیقه به فروش رسید. براساس اعلام شرکت خودروسازی سایپا طرح فروش فوری 8 محصول این شرکت ظرف دو ساعت به اتمام رسیده است. البته پایان پیش فروش پراید، آن هم ظرف نیم ساعت با واکنش های بسیارمتفاوت در فضای مجازی مواجه شد.

این اتفاق در 30 بهمن ماه کلید خورد و این در حالی بود که دو خودروساز بزرگ کشورکه به دلیل مشکلات مالی و کمبود قطعات در بازارنیمی از توان تولید خود را از دست داده اند و در پاسخگویی به مشتریان خود برای پیش فروش های قبلی نیز تنها وعده می دهند اما اینک با فروش فوری قصد دارند تا به وضعیت نابسامان بازار خودرو سروسامانی بدهند. البته عبدالله بابایی نماینده ویژه مدیرعامل سایپا در امورفروش و خدمات پس از فروش، به رسانه ها اعلام کرده است که برای تعیین بهای خودروهای ثبت‌نامی، قیمت حاشیه بازار آزاد در دهه اول بهمن ماه را به عنوان ملاک مدنظر می‌گیرند و قیمت کارخانه پنج درصد زیر این قیمت تعیین می‌شود!؟

دراین طرح مقرر شد که خودروسازان به صورت روزانه 20 درصد از حجم تولید خود را با قیمت اعلام سازمان حمایت به فروش فوری اختصاص دهند. عبدالله بابایی نماینده ویژه مدیرعامل سایپا در فروش و خدمات پس از فروش در ابتدای هفته اعلام کرد برای کنترل قیمت ها در بازار و حمایت از مشتریان واقعی بازار شب عید، فروش فوری محصولات گروه خودروسازی سایپا از پس فردا آغاز خواهد شد و براین اساس هر مشتری با کد ملی و کد پستی می تواند یک خودرو خریداری کند.

 براین اساس گروه خودروسازی سایپا با انتشار اطلاعیه ای به اتفاقات اخیر بازار خودرو واکنش نشان داد و اعلام کرد که با توجه به جوسازی های اخیر و التهاب در بازار خودرو و ایجاد حباب قیمتی توسط عده ای سودجو، به اطلاع می رساند گروه خودروسازی سایپا در هفته‌های اخیر با حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و همراهی قطعه‌سازان داخلی تولید محصولات خود را افزایش داده به‌گونه‌ای که در هفته گذشته، تولید خودرو در گروه 90 درصد نسبت به ابتدای بهمن‌ماه افزایش یافته و تمامی خودروهای تولیدی به مشتریانی که محصولات گروه سایپا را پیش‌خرید کرده‌اند، در حال واگذاری است. همچنین اعلام رسمی قیمت‌های جدیدی که در روزهای اخیر و بر اساس 5 درصد کمتر از حاشیه بازار اعلام شده است براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان صورت گرفته و تا کنون اعمال نشده است.

این در حالی است که در ماه های اخیر قیمت خودرو در چند نوبت با مجوز و بدون مجوز جهش چشمگیری را تجربه کرد و شرایط ویژه ای را بر بازار خودرو حاکم کرد. خودروسازان پیش از این معتقد بودند که کاهش فاصله زمانی میان قیمت تحویل کارخانه با قیمت بازار مانع سرازیر شدن دلالان به بازار خودرو خواهد شد. اما رشد قیمت ها در هفته اخیر تمامی معادلات خودروسازان و اجرای فرمول وزارت صمت را به هم ریخت و تنها راهکار باقی مانده برای این دو شرکت این شد که محدودیت هایی را برای پیش فروش اعلام کنند. بر این اساس محدودیت کد ملی برای ثبت نام یعنی هر کد ملی تنها مجوز پیش خرید یک دستگاه خودرو را دارد و متقاضیانی که از ابتدای سال ۹۶ نسبت به ثبت نام خودرو از محصولات دو خودروساز اقدام کرده اند، امکان ثبت نام در این شرایط را ندارند ضمن اینکه افراد زیر 18 سال نیز حق ثبت نام ندارند، جزو شروط این دو خودروساز برای اجرای این طرح شد. علاوه براین ایران خودرو نیز با تاکید بر محدودیت های اعمال شده، اعلام کرد پس از انعقاد قرارداد، مشتری به هیچ عنوان حق انصراف ندارد.

براین اساس ایران خودرو در دو نوبت نسبت به اصلاح جدول قیمت ها از یک روز قبل اقدام و در آخر موعد تحویل این خودروها را نیز اسفند 97 اعلام کرد. اما تنها با گذشت حدود 30 دقیقه از باز شدن مسیر ثبت نام، رسانه ها از به پایان رسیدن ظرفیت "فروش فوری" ایران خودرو در طرح بهمن ماه خبر دادند. دراین زمینه فعالان بازار معتقدند چنین اتفاقی با توجه به قیمت های حاشیه بازار می تواند فقط به معنای فعالیت شدید واسطه گران و دلالان در بازار شب عید باشد و  کمکی به کاهش قیمت ها در بازار خودرو نخواهد داشت.

کد خبر 26591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =