افزایش بدهی شرکت‌ها، ریسکی برای اقتصاد جهانی

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) اعلام کرده اقتصاد جهانی با ریسک فزاینده افزایش سطوح بدهی شرکت‌ها مواجه است و شرکت‌ها در سراسر دنیا طی سه سال آینده باید ۴ تریلیون دلار بدهی پرداخت کنند یا تامین مالی مجدد انجام دهند

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) اعلام کرده اقتصاد جهانی با ریسک فزاینده افزایش سطوح بدهی شرکت‌ها مواجه است و شرکت‌ها در سراسر دنیا طی سه سال آینده باید 4 تریلیون دلار بدهی پرداخت کنند یا تامین مالی مجدد انجام دهند.

زنگ خطر افزایش سطح بدهی‌ها از یک دهه پیش و از زمان بحران مالی به صدا درآمده و OECD دریافته که استقراض شرکت‌ها در سطح جهان تا پایان سال گذشته به 13 تریلیون دلار رسیده که دو برابر سطح قبل از بحران 2008 است.

در گزارش OECD عنوان شده که تقریبا معادل کل ترازنامه فدرال رزرو آمریکا که حدود 4 تریلیون دلار می‌شود، باید در سال‌های آینده بازپرداخت یا تامین مالی مجدد شود. این در حالی است که کاهش رشد اقتصادی در نتیجه تنش‌های تجاری و کند شدن توسعه اقتصادی چین، تسویه بدهی‌ها را پیچیده‌تر می‌کند، چون توانایی شرکت‌ها برای درآمدزایی و بازپرداخت وام‌هایی که دریافت کرده‌اند، کم می‌شود.

سرمایه‌گذاران بازارهای مالی نگرانند بالا رفتن سطح بدهی در آمریکا به یک رکود تمام عیار برای بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا منجر شود. بالا بودن سطح بدهی در چند کشور دیگر هم بازارهای مالی را در ماه‌های اخیر دچار نوسان کرده است.

طبق اعلام واحد تحقیقات نشریه اکونومیست، احتمال فروپاشی بازار اوراق قرضه آمریکا، بعد از مناقشه تجاری آمریکا-چین، دومین ریسک بزرگ برای اقتصاد جهانی است. صندوق بین‌المللی پول هم قبلا در مورد جمع شدن «ابرهای طوفانی» برای اقتصاد جهان هشدار داده بود که تنش‌های تجاری و سطوح بالای بدهی، به‌ویژه در چین را در بر می‌گیرند.

سطح استقراض شرکت‌ها در دهه گذشته در میان پایین‌ترین نرخ بهره‌ای که از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ تعیین شد، به سرعت بالا رفته است. بانک‌های مرکزی هزینه‌های استقراض را در پی بحران مالی 2008 پایین آوردند. پس از بحران، نرخ بهره به تدریج بالا رفت و ریسک ناتوانی شرکت‌ها در بازپرداخت وام‌ها را افزایش داد.

کد خبر 26625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =