اتحاد تجاری کشورهای کریدور شمال- جنوب ضروری است

اتحاد تجاری و همکاری اقتصادی کشورهای عضو کریدور شمال - جنوب برای توسعه همکاری ها،­ ضرورتی اجتناب ناپذیر است

شهرام آدم‌‌نژاد در هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب که امروز برگزار شد با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه در این اجلاس تصمیماتی اتخاذ شود که منجر به رونق هرچه بیشتر ترانزیت و به تبع آن رشد تجارت و مبادلات اقتصادی در کریدور حائز اهمیت شمال – جنوب گردد، افزود: از سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان سال پایه گذاری این تشکل اقتصادی، پس از امضای موافقت‌نامه کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب میان کشورهای ایران، هند و روسیه به عنوان بنیانگذاران این کریدور، و سپس افزایش اعضا به ۱۴ کشور، مجموعا ۶ اجلاس شورای هماهنگی برگزار شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اتفاق‌ نظر ذی‌ نفعان اقتصادی و صاحب‌نظران در زمینه صرفه‌جویی‌های قابل ملاحظه زمان و هزینه در مسیرهای این کریدور در مقایسه با سایر مسیرهای سنتی، تصمیمات موثری در جهت فعال‌ سازی کریدور اتخاذ و اجرا شده است.

معاون حمل و نقل وزیر ­راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به همزمانی برگزاری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی و هشتمین نشست کارشناسی کریدور گفت: با توجه به درک کشورهای عضو از آخرین وضعیت تجارت و تبادلات منطقه‌ای و بین‌المللی، هم‌ افزایی و هماهنگی هرچه بیشتر کشورها در جهت تسهیل و تقویت ارتباطات و تعاملات موثر میان سرمایه‌ گذاران، تجار و بازرگانان در قالب ایجاد و توسعه فضای کسب و کار ملی و منطقه‌ای کشورهای عضو، به عنوان موتور پیشران توسعه ترانزیت، یکی از اهداف اصلی مورد پیگیری است.

وی­ افزود: بدون شک برنامه‌ها و اقدامات فعلی و آتی کشورهای عضو در زمینه توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها و تسهیلات حمل‌ و نقلی‌ شان، در فضای هم‌ افزایی و هماهنگی ایجاد شده، اثرپذیری قابل توجهی در رونق هرچه بیشتر مسیرهای کریدور خواهد داشت.

آدم‌ نژاد در ادامه با اشاره به رویکردهای اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران در خصوص این کریدور­ گفت: تجاری‌ سازی همه مسیرهای جایگزین در کریدور به منظور فعال‌ سازی این کریدور، بازسازی حلقه‌های ضعیف یا مفقوده در طول زنجیره در دستور کار قرار دارد که از جمله اقدامات راهبردی در این زمینه می‌توان به توسعه مسیرهای دریایی بنادر شمال ایران جهت اتصال به بنادر حاشیه دریای خزر از طریق برقراری خطوط کشترانی منظم اشاره کرد. این امر سبب تقویت مسیرهای کریدور شمال جنوب و جنوب غرب جهت اتصال به دریای سیاه خواهد شد. به موازات بهره‌برداری از مسیر ریلی شرق دریای خزر ساخت مسیر ریلی رشت آستارا برای تکمیل مسیر غربی کریدور شمال جنوب در پهنه ایران در دستور کار قرار دارد.

وی­ افزود: ضرورت همکاری نزدیک و اتحاد تجاری میان کشورهای عضو کریدور،­­ همکاری نزدیک میان دولت‌ها و ارتباطات تجاری مستحکم میان بخش‌های خصوصی فعال در ایران و کشورهای عضو به منظور بازاریابی با تقویت حلقه‌های مفقوده در زنجیره کریدور بسیار مهم است. از این منظر، داشتن رویکرد فرآیندی و ایجاد زنجیره ارزش از مبدا تا مقصد به صورت درب به درب، لازمه ایجاد مزیت‌های رقابتی در مسیرهای واقع در کشورهای کریدور شمال – جنوب است.

آدم نژاد تصریح کرد: ایجاد زنجیره مراکز لجستیکی: مکان‌یابی و احداث مراکز لجستیکی در طول کریدورهای ترانزیتی جمهوری‌ اسلامی ایران برای برقراری ارتباطات لجستیکی و کاهش زمان و هزینه زنجیره تامین در حال انجام است و اتصال این زنجیره لجستیکی به سایر مراکز لجستیکی در سایر کشورها در دستور کار قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری نزدیک برای جذب سرمایه‌ گذاران خارجی در چارچوب مدل‌های مشارکت عمومی – خصوصی جهت احداث این مراکز لجستیکی است و مشوق‌ها و امتیازاتی نیز در این زمینه قابل اعطاء به سرمایه‌‌گذاران است.

وی افزود: توجه به جذابیت‌ های توریستی و گردشگری کریدور شمال – جنوب در کنار توسعه ترانزیت بار، بحث راه‌اندازی و تقویت گردشگری درطول کریدور نیز در حال پیگیری است. در این خصوص مذاکرات مقدماتی با برخی همسایگان انجام شده است و طرح این موضوع با سایر کشورهای عضو کریدور در دستور قرار دارد.

آدم نژاد ادامه داد: با توجه به سابقه تاریخی کشور ایران و وجود جذابیت‌های منحصر به‌ فرد گردشگری در بسیاری از شهرها از جمله اصفهان، شیراز و یزد و همچنین­­امکانات و زیرساخت‌های پیش‌بینی شده، تعریف بسته‌های گردشگری تاریخی، فرهنگی و حتی سلامتی و درمانی به صورت مشترک حائز اهمیت است. با توجه به وجود زمینه‌های گردشگری مشابه در منطقه قفقاز شمالی، می‌توان اقدامات موثری را به‌طور دو یا چند جانبه شکل داد. در این راستا برقراری خطوط هوایی مسافربری منظم بین ایران و قفقاز شمالی بسیار مهم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور حمل و نقل گفت: موضوع حمل و نقل پایدار و لزوم حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی یکی دیگر از مباحث در حال پیگیری در ایران است. پیش‌ بینی اقداماتی برای افزایش سهم حمل بار توسط ریل و اتصال بنادر کشور به خطوط ریلی برخی اقداماتی است که می‌توان در این حوزه نام برد.

وی همچنین مدیریت واحد و یکپارچه کریدور شمال – جنوب در سطح کشور را از دیگر اقدامات زیرساختی ایران دانست و افزود: علاوه بر ساخت و توسعه زیر ساخت‌ های حمل و نقلی در حوزه‌های مختلف، از منظر فرآیندی و نرم‌ افزاری نیز، در ایران به دنبال ایجاد و توسعه مزیت‌های رقابتی در کل زنجیر حمل و نقل کریدور برای تسهیل و روان‌ سازی ترانزیت باشیم. در این جهت با استقرار مفهوم مدیریت کریدور در وزارت راه و شهرسازی به منظور تجاری‌سازی مسیرهای ترانزیتی ایجاد مزایای رقابتی، شناسایی و توسعه پتانسیل‌های تجاری در سطح بین‌المللی، شناسایی و حل مشکلات فرآیندی، ساختاری یا قانونی در حوزه ترانزیت در حال پیگیری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور حمل و نقل ابراز امیدواری کرد: با همکاری شرکت‌کنندگان در این اجلاس با توجه به برنامه‌ریزی صورت پذیرفته و دستورکارهای مشخص شورای هماهنگی و نشست کارشناسی، در انتهای این اجلاس، به صورتجلسه‌ای مورد توافق طرفین و مشتمل بر تصمیمات راهکارهایی موثر جهت تسریع و تسهیل در هم‌افزایی و هماهنگی کشورهای عضو دست پیدا کنیم تا بدین منظور فضای مطلوب‌تری برای ارائه ابتکارات و تصمیمات راهگشای آتی فراهم شود.

آغاز به کار شورای هماهنگی کریدور شمال - جنوب

هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب، با حضور وزیر راه و هیئت‌های کشور‌های عضو آغاز به کار کرد.

این اجلاس دو روزه همزمان با هشتمین اجلاس کارشناسی کشورهای عضو برگزار می شود و چهارده کشور عضو تلاش می کنند راههای افزایش همکاری ها و حجم کالاهای عبوری را از طریق افزایش جذابیت اقتصادی کریدور و همچنین رقابت پذیری آن را در مقایسه با کریدورهای رقیب منطقه افزایش دهند.

کریدور شمال - جنوب در سال 2000 میلادی با همکاری سه کشور ایران، هند وروسیه تشکیل شد و با پیوستن­­11 کشور دیگر یعنی ارمنستان، بلغارستان، عمان، ترکیه، تاجیکستان ، قزاقستان، قرقیزستان، اوکراین، بلاروس، سوریه و جمهوری آذربایجان، هم اکنون 14 عضو دارد.

در سال 2018 میلادی، 11 میلیون تن کالا از این کریدور جابجا شد که کارشناسان معتقدند با توجه به تکمیل راه آهن قزوین - رشت که بخش مهمی از این کریدور محسوب می شود و افتتاح رسمی آن در چهارشنبه آینده با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران، در سال جاری میلادی، این میزان بار افزایش خواهد یافت.

کد خبر 26664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =