دقت در اجرای دستورالعمل ۱۶۹ سال ۹۷ در خصوص تفویض اختیار صدور مجوز ورود موقت برای پردازش

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با صدور بخشنامه‌ای، ضمن اشاره به اجرای شیوه‌نامه تفویض اختیار صدور مجوز ورود موقت برای پردازش، بر لزوم دقت نظر و توجه بیشتر مدیران گمرکات اجرایی در این زمینه تأکید کرد

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با صدور بخشنامه‌ای، ضمن اشاره به اجرای شیوه‌نامه تفویض اختیار صدور مجوز ورود موقت برای پردازش، بر لزوم دقت نظر و توجه بیشتر مدیران گمرکات اجرایی در این زمینه تأکید کرد.

در این بخشنامه آمده است:
پیرو دستورالعمل شماره 430858‏/97‏/169 مورخ 16‏/4‏/97، موضوع شیوه‌نامه تفویض اختیار صدور مجوزهای ورود موقت، با عنایت به آنکه بررسی عملکرد گمرکات اجرایی در راستای دستورالعمل یادشده در دستور کار می‌باشد و مقرر است نسبت به انجام بازدیدهای دوره‌ای در سال‌جاری در این زمینه اقدام گردد. لذا مقتضی است دستور فرمایید موارد ذیل مورد توجه و اقدام لازم قرار گیرد:

1- در بند 1‏-1 دستورالعمل یادشده موارد تفویض اختیار شده به صراحت مشخص گردیده است. لیکن در مواردی مشاهده می‌گردد گمرکات اجرایی بدون توجه به موارد تفویض شده نسبت به ارجاع واحدهای تولیدی به ستاد جهت اخذ مجوز اقدام می‌نمایند. لذا به جهت تسریع در انجام امور و هماهنگی میان کلیه گمرکات اجرایی لازم است حیطه شمول تفویض اختیار مورد توجه دقیق قرار گیرد. ضمناً لازم است پس از صدور مجوز به عنوان گمرک اجرایی ترخیص‌کننده، نسخه‌ای از آن به‌صورت اتوماسیون اداری (با الصاق درخواست متقاضی و منضم به پروفرم مربوطه در قسمت تصاویر مجوز) طی ارجاعات به این دفتر ارسال گردد. همچنین از آنجایی که لازم است مجوزهای مزبور از طریق دوراظهاری در سامانه epl از محل ورود موقت ماده 51 قانون امور گمرکی اظهار و برخی موارد همچون نام صاحب کالا، وزن، تعرفه، ارزش و... به صورت سیستمی کنترل گردد. لذا با توجه به بخش آخر بند 6‏-1 و 6‏-9 دستورالعمل صدرالاشاره از ارجاع مجوزهای صادره در اتوماسیون اداری به گمرکات ترخیص‌کننده به جهت مشکلات ایجاد شده در روند اظهار جداً خودداری گردد.

2- همانگونه که در بند 8‏-2 دستورالعمل صدرالاشاره اعلام گردیده کالاهای ورود موقت موضوع ماده 51 قانون امور گمرکی، چنانچه نیاز به تأمین ارز نداشته باشند، با توجه به اینکه واردات قطعی تلقی نمی‌شوند، مشمول ضوابط ثبت سفارش نیستند. لذا با عنایت به عدم توجه موضوع توسط تعدادی از گمرکات به این امر و نیز درج شماره ثبت سفارش انجام شده برای ورود قطعی در اظهارنامه ورود موقت برای پردازش و ترخیص برخی کالاها از محل ارزهای یادشده به صورت ورود موقت باعث ایجاد مشکلات برای واحدهای تولیدی در جهت رفع تعهدات ارزی بابت ثبت سفارش واردات قطعی قبلی گردیده است، لذا مجدداً بر رعایت موضوع تأکید می‌گردد. بدیهی است در صورت تغییر شرایط یادشده واعلام مراتب از سوی مراجع ذی‌ربط، موضوع منعکس خواهد گردید.

3- با توجه به مکاتبات واصله از برخی از گمرکات اجرایی متأسفانه در مواردی مشاهده گردیده است مفاد بند 9 دستورالعمل صدرالاشاره در زمینه لزوم کنترل میزان صادرات از محل پروانه‌های ورود موقت مشمول ضوابط خاص (همانند آرد، شمش سرب و...) ضرورت اظهار کالا با انتخاب نوع «صادرات از محل ورود موقت» از میان فیلدهای موجود در اظهارنامه، توجه به ماده 84 آیین‌نامه اجرایی قانون امورگمرکی، تسویه پروانه‌های ورود موقت در اسرع‌وقت و... رعایت نمی‌گردد که این امر باعث مکاتبات متعددی بین گمرکات اجرایی (خصوصاً گمرکات ورود موقت‌کننده) و واحدهای تولیدی با ستاد می‌شود، لذا توجه به موارد یادشده مجدداً تأکید می‌گردد.

4- با عنایت به مراتب فوق مقتضی است عملکرد آن گمرک در راستای دستورالعمل یادشده را از طریق تجمیع فایل‌های موضوع بند 3‏-3 دستورالعمل (از تاریخ تفویض اختیار تاکنون) به این دفتر جهت رسیدگی ارسال فرمایند.

5- کماکان بر ارسال آمار موضوع بند 3‏-3 دستورالعمل یادشده در پایان هر ماه و به صورت کامل از طریق اتوماسیون اداری به این دفتر تأکید می‌گردد.

کد خبر 27966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =