آمریکا در پی تحریم کانال ویژه مالی اروپا

بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد مقامات امریکایی به دنبال ایجاد محدودیت و حتی تحریم علیه کانال مالی هستند که اخیرا بین ایران و اروپا ایجاد شده و تلاش می کند تا تجارت نیازهای بشردوستانه ایران را از این طریق برطرف کند

به گزارش اگزیم نیوز بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد مقامات امریکایی به دنبال ایجاد محدودیت و حتی تحریم علیه کانال مالی هستند که اخیرا بین ایران و اروپا ایجاد شده و تلاش می کند تا تجارت نیازهای بشردوستانه ایران را از این طریق برطرف کند.

به گزارش بلومبرگ این اقدام می تواند حمایت های دارویی و غذایی بشردوستانه از تهران را تحت تاثیر قرار دهد. این خبر در شرایطی منتشر می شود که وزیر امور خارجه آلمان برای بحث و بررسی بیشتر پیرامون روابط تهران و اروپا در قالب اینستکس به ایران سفر کرده و این به معنای آن است که واشنگتن در تلاش است تا سیگنال هایی به اروپا بدهد.

به این ترتیب احتمالا آمریکا تلاش خواهد کرد تا شرکت ها و موسساتی را که از طریق اینستکس با ایران ارتباط تجاری و سرمایه گذاری برقرار می کنند تحریم کند.

در این ارتباط یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به بلومبرگ اعلام کرده که کانال ویژه مالی تجاری و سرمایه گذاری بین ایران و اروپا عمدتا از طریق بانک مرکزی ایران که پیش از این تحریم شده هدایت می شود درحالیکه دولت ایران و بانک مرکزی هنوز حداقل تضمین هایی که برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریزم مورد توافق جامعه جهانی است ایجاد نکرده است. اشاره وی به عدم تصویب لایحه پالرمو و FATF است.

کشورهای اروپایی در ماه ژانویه اینستکس را برای محافظت از تجارت محدود ایران در مورد نیازهای بشردوستانه ایران از تحریم های آمریکا تاسیس کردند اما هنوز بهره برداری نشده است اما آنچه در مورد این کانال مالی مطرح شده عدم استفاده از دلار در مراودات است که البته از دید آمریکا خوشایند نیست.

آمریکا معتقد است این اقدام فشارها علیه ایران را کاهش می دهد و راه را برای ارتباط بیشتر با تهران در آینده باز خواهد کرد. به زعم آمریکا این اقدامات برای آن است که ایران به پای میز مذاکره بیاید و هر عاملی که فشارهای حداکثری را از دوش ایران بردارد توسط آمریکا وتو خواهد شد.

این در حالی است که مقامات ایرانی بارها شرط بازگشت به پای میز مذاکره را بازگشت آمریکا به برجام و احترام به توافق بین المللی اعلام کرده اند و در مسیر پایبندی به برجام بارها تعهدات خود را به طور دقیق انجام داده اند.

در این ارتباط مقامات اروپایی اما نظر متفاوتی دارند. به گفته یکی از اعضای شورای همکاری اروپا که با بلومبرگ گفتگو کرده اگر واشنگتن اینستکس را تحریم کند قطعا در برابر مخالفت های جدی در بین کشورهای اروپایی قرار خواهد گرفت.

اکنون مذاکرات نهایی در این باره بین وزیر امور خارجه ایران و وزیر امور خارجه المان به نمایندگی از کشورهای اروپایی صورت گرفته که نشان می دهد دو طرف در مسیر اجرای این تصمیم جدی هستند اما نگرانی تحریم آمریکا برای این کانال افزایش یافته است.

با آن که اروپا تضمین داده روابط تجاری با ایران از طریق این کانال تنها در مورد کمک های بشردوستانه و کالاهای ضروری است اما به نظر می رسد آمریکا این موضوع را قبول نمی کند زیرا معتقد است این کانال در اصل مسیری را برای ایران باز می کند که تحریم ها را بی اثر کند.

آمریکا معتقد است دو چالش جدی برای این کانال وجود دارد؛ نخست آن که اروپا با استفاده از آن روابط گسترده تری را با ایران برقرار کند که از کمک های بشردوستانه فراتر است.

دوم آن که سایر کشورها نیز می توانند به این کانال ویژه بپیوندند و این موضوع به خصوص در مورد کشورهایی که با آمریکا مخالف هستند شدیدتر است و در نتیجه فشار حداکثری به تهران عملا بی اثر می شود.

به عقیده آنها اگر در سال 2020 به جای ترامپ یک دموکرات به عنوان رییس جمهور در آمریکا برگزیده شود می تواند با استفاده از ظرفیت های کانال ویژه به ایران کمک کرده و تحریم ها را بی اثر کند بنابراین در مجموع اجازه فعالیت این کانال برای اهداف آمریکا خطرناک است و مانع از دستیابی به این اهداف در کوتاه مدت و بلند مدت می شود.  

کد خبر 28152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =