سیستم مالیاتی در آمریکا چگونه است?

نگاهی به وضعیت مالیات در کشورهای توسعه یافته دنیا می تواند برای بهبود کارایی و تعیین خط و مشی سیاست گذاری در حوزه ارتقای سیستم مالیاتی در کشور جالب توجه باشد

نگاهی به وضعیت مالیات در کشورهای توسعه یافته دنیا می تواند برای بهبود کارایی و تعیین خط و مشی سیاست گذاری در حوزه ارتقای سیستم مالیاتی در کشور جالب توجه باشد.

اگزیم نیوز در گزارش های پیش رو در تلاش است تا با نگاهی به سیستم مالیاتی برخی کشورهای توسعه یافته دنیا از قبیل آمریکا، انگلستان، مالزی، چین و آلمان انواع مالیات ها، انواع معافیت های مالیاتی و روند مالیات ستانی در این کشورها را مورد بررسی قرار داده و تجربیات جهانی را در این زمینه در معرض دید خوانندگان و سیاست گذاران قرار دهد.

در این گزارش سیستم مالیاتی ایالات متحده آمریکا را مرور و نکات مهم آن را مورد اشاره قرار می دهیم.

به گزارش اگزیم نیوز و یا نگاهی به سازمان مالیاتی آمریکا مردم این کشور مالیات هایی را مانند مالیات بر فروش، مالیات بر مصرف کالاهای لوکس، مالیات بر مصرف کالاهای مضر (کالاهایی که باعث آلودگی و یا تهدید سلامت مردم شود مانند آلایندگی های زیست محیطی)، مالیات بر سفر، مالیات بر سود سرمایه گذاری، مالیات بر ارث، مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر حقوق و دستمزد و مالیات بر املاک و مستغلات را پرداخت می کنند.

نکته دیگر در سیستم مالیاتی ایالات متحده پرداخت مالیات به فدرال یا پرداخت به ایالت ها است و این موضوع به محلی یا مرکزی بودن نوع کسب و کار آنها باز می گردد.

مالیات بر فروش

مالیات بر فروش اولین نوع مالیات در این کشور است که البته در سایر کشورها نیز رایج است اما شناسایی مسئول پرداخت این مالیات مهم است. مالیات بر فروش هرچند صاحب کسب و کار آن را به دولت می پردازد اما بر عهده خریدار و مصرف کننده است. فروشنده با استفاده از نرخ مالیات بر فروش، میزان مالیات را مشخص کرده و از خریدار دریافت می کند و آن را به حساب دولت واریز می کند.

5 ایالت آمریکا این نوع مالیات را به مصرف محلی و ایالتی می رسانند تا صرف امور مربوط به شهر و شهرداری شود (آلاسکا، دلاور، مونتانا، نیوهمپشایر و اورگان). حتی نرخ این نوع مالیات در سراسر کشور یکسان نیست و بسته به سیاست های هر ایالت رقم آن می تواند متفاوت باشد.

مالیات بر کالاهای لوکس و مضر

کالاهیی مثل سیگار که در مجموع برای سلامت افراد زیان دارد و یا استفاده از کالاها و خودروهای لوکس که از سطح عمومی رفاه جامعه بالاتر باشد مشمول نوعی مالیات غیرمستقیم می شوند. این مالیات بر عهده فروشنده است اما فروشندگان بار مالیاتی آن را روی قیمت خرید محاسبه کرده و به خریدار منتقل می کنند که باعث افزایش قیمت این کالاها می شود اما در نهایت فروشنده آن را به دولت منتقل می کند.

نرخ این مالیات ها نیز می تواند ثابت باشد و یا بر اساس سطوح مصرف و یا میزان آلایندگی و یا ضرر ناشی از مصرف به صورت تصاعدی تغییر کند. مالیات بر مشروبات الکلی و یا تنباکو، مالیات بر بازی قمار و ... نیز مشمول این نوع مالیات می شوند. این سیاست علاوه بر کسب درآمد برای دولت تلاشی برای محدود کردن مصرف آنها نیز هست. ایالت هایی مانند نوادا، ایلند، دلاویر از این نوع مالیات بیشتر استفاده می کنند و همانطور که مشخص است مصرف محلی و ایالتی نیز دارد.  

مالیات بر سفر

قبل از اینکه مردم آمریکا ساک خود را ببندند باید از یک چیز آگاه باشند: دولت های محلی از آنها مالیات سفر اخذ می کنند. پس از آن می توانید هزینه های دیگر خود را برای تامین نیازهای خود مانند اجاره و کرایه اتومبیل و خورد و خوراک محاسبه کنید. مالیات بر سفر می تواند یک رقم ثابت و یا بر اساس نوع سفر متفاوت باشد و معمولا بر اساس هتل محل اقامت از مسافران دریافت می شود.

مثلا ایالت جورجیا 5 دلار به ازای هر اتاق مالیات سفر از شما دریافت میکند اما این رقم برای آیداهو 2 درصد از هزینه اتاق را شامل می شود. کسانی که برای سفرشان اتومبیل اجاره می کنند نیز باید مالیات آن را به طور جداگانه محاسبه کرده و بپردازند. 22 ایالت آمریکا مالیات سفر را روی اقامتگاه ها محاسبه می کنند و 38 ایالت نیز روی وسایل نقلیه سفری.

 مالیات بر سود سرمایه

مالیات از درآمد حاصل از سرمایه گذاری یکی از اجزای مهم مالیات در آمریکا است که به نوعی مالیات بر درآمد محسوب می شود. همچنین مالیات از سود سهام و منافع انباشته شده از حساب های بانکی نیز در این کشور مشمول مالیات می شوند. نرخ این نوع ماليات بر درآمد مالي بستگي به مقررات ماليات سرمايه گذاران و مدت زمان سرمايه گذاري دارد. در ایالات متحده، دولت مالیات بر درآمد سرمايه گذاري کوتاه مدت را با همان نرخ مالیات بر درآمد و سود ثانویه درازمدت با نرخ پایین تر اعمال می کند.

مالیات بر ارث و دارایی

مالیات بر ارث انتقال هر نوع دارایی را از شخص فوت شده به وارثان آن شامل می شود. مالکان جدید که از دریافت ارث سود می برند این مالیات را به دولت می دهند. این نوع مالیات اغلب به دولت مرکزی تحویل می شود اما اکثر ایالت ها نیز سطوح خاصی از این نوع مالیات را دریافت می کنند. دولت در سال 2012 نرخ این مالیات را حداکثر 40 درصد اعمال کرده است.

این نوع مالیات را دولت به مصرف افراد بی خانمان می رساند و در همین راستا معافیت هایی نیز برای برخی طبقات خاص وجود دارد. البته برخی روش ها برای عدم پرداخت مالیات وجود دارد و آن تبدیل ارث به هدیه توسط فرد است تا وارثان خود را از پرداخت این نوع مالیات معاف کند اما این عملیات نیازمند پرداخت نوعی دیگر از مالیات توسط خود ارث گذارنده است. البته معمولا زمانی که شخص ارث زیادی از خود بر جای می گذارد این روش را در پیش می گیرد.

مالیات بر درآمد

همه مالیات دهندگان، صرف نظر از وضعیت اشتغال خود، باید مالیات بر درآمد شخصی که کسب می کنند را پرداخت کنند. این نوع مالیات و نرخ آن به وضعیت درآمد مالیات دهندگان و میزان درآمد مشمول مالیات بستگی دارد. در سطح فدرال، اداره مالیات داخلی (IRS) هفت مالیات بر درآمد را تعیین کرده است. تقریبا در همه ایالت ها مقررات مربوط به مالیات بر درآمد مستقل از دیگر ایالت ها است.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده یک نوع مالیات بر مصرف است که بر اساس ارزش یک محصول در هر مرحله از عرضه یا زنجیره تولید جمع آوری می شود.

اغلب آن را با مالیات فروش اشتباه می گیرند. اما در مالیات فروش، مصرف کننده آن را تنها در پایان زنجیره تامین می پردازد. دولت مالیات بر ارزش افزوده را در هر مرحله از تولید یا زنجیره تامین جمع آوری می کند. به عبارت دیگر، تولید کننده و خرده فروش مجبور است آن را پرداخت کند.

در بسیاری از موارد، این افراد همچنین می توانند هزینه هایی را که برای مصرف کنندگان پرداخت می کنند، به قیمت منتقل کنند. در نهایت، پرداخت کننده مالیات بر ارزش افزوده محصول رقم کمتری از قیمت مواد اولیه را می پردازد زیرا در چرخه های قبلی سهم ارزش افزوده آن پرداخت شده است. به عبارتی این مالیات در هر مرحله اخذ شده و مصرف کننده سهم نهایی خود را پرداخت می کند. مالیات بر ارزش افزوده یکی از رایج ترین انواع مالیات ها است و بیش از صد کشور آن را دریافت می کنند.

مالیات بر حقوق

دولت فدرال مالیات حقوق و دستمزد هر کارگر را ارزیابی می کند. در پرداخت این مالیات، یا کارفرمایان مقدار مشخصی از حقوق و دستمزد کارکنان (مالیات بر مالیات) را محاسبه می کنند یا کارکنان آنها را مستقیما به دولت می دهند. این نوع مالیات توسط هر دو گروه کارفرما و کارگر پرداخت می شود. این نوع مالیات نیز به مصرف معلولین، بازماندگان ناشی از مرگ در حین کار و مزایای بیکاری می رسد. این نوه مالیات برای دولت آمریکا بسیار اهمیت دارد و تاخیر در پرداخت آن می تواند بین 2 تا 10 درصد جریمه داشته باشد.

مالیات بر املاک و مستغلات

مالیات دهندگان آمریکایی همچنین مالیات بر املاک و مستغلات و اموال شخصی را پرداخت می کنند. دولت های محلی این مالیات ها را به عنوان یک منبع مهم درآمد جمع آوری می کنند. در محاسبه مالیات بر املاک، دولت ارزش بازاری عادلانه ملک را با نرخ مالیات قابل اجرا محاسبه می کند و از افراد دریافت می دارد. عدم پرداخت مالیات ملک شانس فرد را برای فروش خانه یا زمین کاهش می دهد با این وجود، مالیات دهندگان می توانند درباره نرخ و همچنین اختلاف نظرها در این مورد با دولت مذاکره کنند.

کد خبر 28188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =