پوپولیست‌ها به وزیر اقتصاد کارت زرد دادند

دو کارته شدن وزیر اقتصاد در زمین پوپولیست‌ها اتفاق افتاد و احتمالا در روزهای آینده دولت باید منتظر حرکت‌های‌ پوپولیستی‌ مجلس به بهانه نقد اقتصادی باشد

چند روز پیش شاهد شاهکار مجلس در خصوص دو کارت زرد در یک روز، به وزیر امور اقتصاد و دارایی بودیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ یک از کارت زردها بر مبنای کوتاهی عملکرد وزارت اقتصاد نبوده است. به عبارتی، دست مجلس از برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها کوتاه بود، اما کارت زرد آن را وزیر اقتصاد دریافت کرد.

حیدر مستخدمین‌حسینی، اقتصاددان و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" ضمن انتقاد از این شیوه نمایندگان ابراز داشت:"در هر دوره این موضوع اتفاق می‌افتد. بخصوص در 6 ماه پایانی مجلس با رویکردی از نمایندگان مواجه می‌شویم که مصداق پوپولیسم خواهد بود. اینکه یک دستگاه بیمارستانی را در شهر بچرخانند تا عملکرد نماینده‌ای برای مردم مشخص شود، مصداق همین نوع تصمیمات است.

به گفته وی بحث پیامک‌ها و هزینه آن مربوط به 2 سال پیش است و اکنون مطرح می شود. در نهایت هم وزیر اقتصاد باید کارت زرد بگیرد. اتفاقا وزیر اقتصاد کنونی نقشی در این روند نداشته است و این نتایج تصمیم بر عهده بانک مرکزی بود.

مستخدمین‌حسینی گفت: کارت‌های زردی که به وزیر اقتصاد و امور دارایی داده شد، در واقع بهانه‌ای برای عدم پویا بودن و فعالیت وزارت اقتصاد است. به هر حال مجلس همیشه به دنبال بهانه‌ای است تا در نهایت دلیلی برای احضار وزیر به مجلس و سوال از او داشته باشد. هر چند که این موضوع حق قانونی مجلس است. اما اگر وظایف وزارت اقتصاد را بخوبی سبک و سنگین می‌کردیم، در می‌یافتیم که این موضوع در حد کارت زرد به وزیر اقتصاد نیست.

او ادامه داد: مگر مجلس در حوزه اقتصاد، چه گلی به سر مردم زده‌ که اکنون از وزیر سوال می‌پرسند و به واسطه آن کارت زردی را هم تقدیم می‌کنند؟ متاسفانه مردم دیگر اعتمادی به مصوبات مجلس و دیدگاه‌های نمایندگان ندارند. مردم در ابتدا از دولت‌ها و سپس از نمایندگان مجلس اعتمادشان سلب شد. آنها دیگر حساسیت‌های سابق را نسبت به گفته‌های نمایندگان مجلس ندارند. اقشار جامعه وضعیتی خنثی به چنین مواضعی دارند که این نشان از کارکرد نمایندگان محترم مجلس است.

این استاد دانشگاه در مورد سوال نمایندگان مجلس در خصوص برداشت هزینه ارسال پیامک به مشتریان بانکی ابراز داشت: اساس این موضوع به یک بد سلیقگی در حیطه نظام بانکی ما باز می‌گردد. در نظام بانکی اگر خدمت جدیدی ارائه شود، اصولا از همان ابتدا این موضوع را عنوان می‌کنند و هزینه آنرا نیز دریافت خواهند کرد. اما در اینجا ما به گونه‌ای بد سلیقگی به خرج دادیم. مردم به خدمات جدید بانکی عادت کردند، در نهایت بعد از وابستگی مردم، وجوهی از آنها دریافت کردیم. هر چند رقم این دریافتی چندان زیاد نیست؛ اما بحث بدسلیقگی در دریافت این ارقام مطرح است. 

مستخدمین‌حسینی با اشاره به سوال دیگر نمایندگان از وزیر اقتصاد، افزود: وزارت اقتصاد باید در این خصوص به مجلس گزارش می‌داد و این موضوع را رسانه‌ای می‌کردند. مادامی که این موضوع اطلاع‌رسانی نشد، در نهایت نمایندگان مجلس حق خود دانسته‌اند که از وزیر سوال کنند.

وزیر محترم اقتصاد باید این مساله را به مجلس گزارش می‌داد و ضعف موجود در کار را به قانونگذار اطلاع رسانی می‌کرد. این روال طبیعی کار است.

او در پاسخ به این سوال که نوع برخورد مجلس با وزیر اقتصاد با توجه به انتخابات پیش‌رو و همچنین محتوای سوالات عنوان شده، آیا حرکتی بر پوپولیستی نبود، گفت: این سخن درستی است. در زمان انتخابات باز هم با این نوع حرکت‌ها مواجه خواهیم شد. در هر دوره این موضوع اتفاق می‌افتد. بخصوص در 6 ماه پایانی مجلس با رویکردی از نمایندگان مواجه می‌شویم که مصداق پوپولیسم خواهد بود.

کد خبر 28548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =