برترین موسسات مالی اسلامی دنیا

رشد دارایی‌ها و سود خالص در بیشتر بازارهایی که پایگاه مشتری قوی داشتند، باعث شد موسسات مالی اسلامی دنیا سال گذشته را به خوبی پشت سر بگذارند. این موسسات با پی بردن به اهمیت نوآوری در رقابت با بانک‌های معمولی و همچنین رقابت با همدیگر، بیش از پیش روی تکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌کنند. برترین موسسات مالی اسلامی دنیا در سال 2019، موسساتی هستند که بر نوآوری محصول با کمک تکنولوژی متمرکز شده‌اند و از آن به شکل موفقیت‌آمیزی برای ایجاد عملکرد مالی مناسب استفاده کرده‌اند.

سال 2018 محیط بسیار خوبی برای نوآوری ایجاد شد. برترین موسسات مالی شاهد افزایش درآمد و بازدهی خوبی بودند و حاشیه سود قابل توجهی به دست آوردند. هزینه‌های زیان‌دهی به کمترین حد رسید، درآمد حاصل از کارمزد بانکی افزایش یافت و تعدادی از موسسات مالی اسلامی، ترازنامه‌های خود را به واسطه مشکلات بدهی سیستم بانکی بازل 3 تقویت کردند.

 

برترین‌ها کدامند؟

بانک خانه مالی کویت (KFH): این بانک یکی از پیشتازان بانکداری اسلامی است و جایزه برترین نهاد مالی اسلامی در سال 2019 را دریافت کرده است. خانه مالی کویت همواره محصولات و خدمات نوینی ارائه می‌دهد و امروز با شبکه‌ای که در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه و دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی ایجاد کرده، یکی از بزرگ‌ترین موسسات مالی اسلامی در دنیا محسوب می‌شود. دامنه محصولات و خدمات بانک خانه مالی کویت، حوزه‌های املاک، تجارت مالی، سرمایه‌گذاری و نیز بانکداری بازرگانی، خرده‌فروشی و شرکتی را پوشش می‌دهد. این بانک همچنین بر تکنولوژی مالی متمرکز شده و 20 سرویس بانکداری با تکنولوژی پیشرفته ارائه می‌دهد که برخی از آنها منحصر به فرد هستند؛ از جمله سرویس نوآورانه XTM که امکان گزینه‌های ارتباطی صوتی و تصویری را فراهم می‌کند.

کل دارایی‌های این بانک در سال 2018 به 5/58 میلیارد دلار رسید. سود خالص آن هم رشد قابل توجه سالانه 24 درصد داشت و میانگین بازگشت سرمایه صاحبان سهام از 48/10 درصد به 14/13 درصد افزایش یافت. بانک خانه مالی کویت در حال حاضر برنامه ادغام با بانک الاهلی المتحد بحرین را بررسی می‌کند که اگر به سرانجام برسد، اولین قرارداد بزرگ فرامرزی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود و ششمین بانک بزرگ منطقه با دارایی بیش از 92 میلیارد دلار ایجاد خواهد شد.

بانک اسلامی CIMB: این بانک اسلامی، شاخه مالی گروه CIMB کوالالامپور است که پنجمین بانک بزرگ منطقه ASEAN محسوب می‌شود. بانک اسلامی CIMB راهکارهای مالی اسلامی در بانکداری سرمایه‌ای، مدیریت دارایی، بانکداری خصوصی و مدیریت ثروت ارائه می‌دهد و سال 2018 را با فعالیت قوی در بازار صکوک به پایان رسانده است.

استاندارد چارترد: این بانک بریتانیایی به واسطه واحد بانکداری اسلامی جهانی خود، نقشی برجسته در این صنعت داشته و حرکت آن در سال 2018 تسریع شده است. «استاندارد چارترد صادق» تنها بانک اسلامی بین‌المللی با کسب‌وکارهای خرده‌فروشی در آسیا، آفریقا و خاورمیانه است و خدمات خرده‌فروشی اسلامی در هفت بازار شامل امارات، پاکستان، مالزی، بنگلادش، بحرین، کنیا و اندونزی ارائه می‌کند. طیف کامل محصولات خرده‌فروشی این بانک عبارتند از: کارت‌های اعتباری، امور مالی شخصی، تامین مالی خودرو، تامین مالی مسکن، تامین مالی کسب‌وکار و راه حل‌های مدیریت ثروت. این خدمات از طریق شعب صادق و همچنین شعب معمولی این بانک ارائه می‌شوند.

استاندارد چارترد صادق، محصولاتی را برای اولین بار در بازار معرفی کرده و راه حل‌های بانکداری دیجیتال متعددی مطرح کرده است. دارایی‌های این بانک در سال 2018 افزایش قابل توجهی داشت.

گروه مالی سامبا: این بانک عربستانی، سال گذشته را بسیار موفق پشت سر گذاشت. کل دارایی‌های آن در پایان سال 2018 به 3/61 میلیارد دلار رسید و سود خالص رشد 5/1 میلیارد دلاری داشت و میانگین بازگشت دارایی‌ها 41/2 درصد بود. موفقیت این بانک تا حدی به انعقاد قراردادهای قوی برمی‌گردد. در سال‌های گذشته، سامبا بیش از 44 میلیارد دلار قراردادهای سندیکایی در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منعقد کرده و نقشی فعال در ساختاربندی، هماهنگ‌سازی و تنظیم تسهیلات بدهی برای وام‌گیرنده‌ها داشته است.

بانک نیویورک ملون (BNY): بزرگ‌ترین شرکت خدمات سرمایه‌گذاری و بانک متولی در دنیا است که به صورت تخصصی راهکارهای حفاظت از دارایی‌های مالی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند؛ از جمله مدیریت صندوق‌هایی مطابق با قوانین اسلام. تا پایان سال 2018 این بانک 33 تریلیون دلار دارایی و اپراتورهایی در بیش از 100 بازار داشت. 

 

 

کد خبر 30950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =