مانع تراشی تورم در اخذ مالیات از سود سپرده‌ها

سید مسعود آریادوست: به گفته مهدی اسماعیلی، اقتصاددان، دریافت مالیات از سود سپرده‌ها در بسیاری از کشورها سابقه دارد؛ اما ساختار بانکی در این کشورها تفاوتی ماهوی با ایران دارد و مشکل تورم نیز در این کشورها طی این سال ها رفع شده است. این استاد دانشگاه که با "اگزیم نیوز" سخن می‎گفت، ابراز داشت اگر قرار باشد سود سپرده یا بانکی مشمول مالیات شود، لازم است ابتدا دولت و قانونگذار اصلاحات ساختاری در سیستم بانکی را مد نظر قرار دهند.

اسماعیلی گفت: بحث دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی بحثی است قدیمی که هر از چندگاه مطرح می شود. اما هنوز اقتصاد ایران  طی چهار دهه گذشته حریف غول تورم نشده و وضعیت پرداخت مالیات در ایران به گونه ای است که بیش از ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی ایران مالیات پرداخت نمی‌کند و شمار فراریان مالیاتی همواره دغدغه‌ای برای مجریان و قانونگذاران تلقی می شود.

وی افزود: هم اکنون یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اقتصاد ایران وجود تورم ۴۰ درصدی است. در همین شرایط بانک‌ها نهایتاً ۲۰ درصد به شما سود پرداخت خواهند کرد. لذا اگر در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنید ۲۰ درصد از ارزش پول شما کاهش پیدا خواهد کرد. در شرایط کنونی سود سپرده‌های بانکی عقب ماندگی آشکاری را نسبت به تورم دارا هستند و در این شرایط طبیعی است که دریافت مالیات نمی‌تواند ساختاری کارآمد را ایجاد نماید.

این اقتصاددان تصریح کرد: معتقدم در شرایط فعلی این اقدام باعث خواهد شد دیگر اکثر مردم در بانک‌ها سپرده‌گذاری نکنند و در نتیجه خود بانک‌ها با مشکل مواجه خواهند شد. همچنین می‌تواند سبب سرازیر شدن سرمایه‌ها به بازارهای موازی نظیر مسکن و ارز و خودرو شود و شرایطی ناگوار برای کشور ایجاد کند. همچنین این اقدام می‌تواند سبب گردد تا بازار غیررسمی همانند بازار نزول‌خواری تقویت شود.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: اگر قرار باشد سود سپرده یا بانکی مشمول مالیات شود، لازم است ابتدا دولت و قانونگذار اصلاحات ساختاری در سیستم بانکی را مد نظر قرار دهند و سپس با مهار تورم، افزایش امید به آینده و همچنین ممانعت از کسب سود واهی در بازارها وارد عمل شوند و در نهایت سرفصل دریافت سود از سپرده و حتی سهام را به سرفصل های مالیاتی اضافه کنند.

اسماعیلی گفت: دریافت مالیات از سود سپرده در بسیاری از کشورها سابقه دارد اما ساختار بانکی در این کشورها تفاوتی ماهوی با ایران دارد و مشکل تورم نیز در این کشورها طی این سال ها رفع شده است.

 

کد خبر 32078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =