۲ چالش تجارت با افغانستان

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان می‌گوید تغییر فرهنگ خرید کالاهای ایرانی و همچنین نقل و انتقال پول و بازگشت ارز ۲ چالش مهم در تجارت با این کشور همسایه هستند.

سیدحسین سلیمی در گفت‌وگو با اگزیم نیوز، درباره مشکلات تجارت با افغانستان اظهار داشت: در جلسه‌ای که روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران با عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی داشتند، ما پیشنهاداتی را درباره تهاتر و بازگشت ارز و رفع تعهد ارزی صادرات مطرح کردیم.

وی با اشاره به پایان ضرب الاجل بانک مرکزی برای ارسال فهرست صادرکنندگان به سازمان امور مالیاتی برای اعمال معافیت 100 درصدی مالیات و استرداد مالیات بر ارزش افزوده سال 97، تصریح کرد: درخواست کرده بودیم که این موضوع تمدید شود ولی این اتفاق رخ نداد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: افغانستانی‌ها سال‌هاست که خرید خود از ایران را با ریال انجام می‌دهند و تغییر روش خرید آنها از تولیدکنندگان ایرانی کار آسانی نیست. سیستم کنونی در طول سال‌های گذشته وجود داشته و تغییر آن به دلار، یورو یا ارزهای دیگر زمان‌بر و سخت است.

سلیمی با اشاره به نبود ساز و کار انتقال ارز بین ایران و افغانستان اظهار داشت: تا پیش از این آرین بانک در افغانستان فعال بود و این امکان بود که مبادلات از طریق این بانک انجام شود ولی در حال حاضر این بانک نیز فعالیتی ندارد و انتقال ارز با مشکلاتی مواجه است.

وی ادامه داد: البته برخی از صرافی‌ها در حوزه انتقال ارز حاصل از صادرات ایران به افغانستان فعال هستند ولی این موضوع گسترده و در ارقام بالا نیست. بسیاری از مسائل مربوط به بازگشت ارز را نیز به دلیل شرایط تحریمی نمی‌توان به طور شفاف مطرح کرد.

 

کد خبر 32289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =