معضلات تجارت با اوراسیا

رییس پارلمان بخش خصوصی در رویداد «نقش مناطق آزاد و ویژه در صادرات و ترانزیت به اوراسیا»  یکی از نگرانی های  بخش خصوصی در مورد به سرانجام رسیدن پیمان تجاری اوراسیا را فراهم نبودن زیرساخت ها عنوان کرد وگفت:‌ اکنون در بعضی مرزهای کشور ده ها روز کامیون‌ها معطل می‌شوند و در ماه‌هایی از سال حمل و نقل ریلی بازار سیاه پیدا می‌کند.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران   در همایش «مناطق آزاد،‌ ویژه و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه»  در ابتدای سخنان خود به تجارب کشورهای توسعه یافته  گریزی زدو گفت: تجربه این کشورها نشان می‌دهد یکی از محورهای اصلی روند توسعه اقتصادی حضور در پیمان های منطقه‌ای و پیوستن به موافقنامه‌های تجارت منطقه‌ای است.

او  با اشاره به آمار سال ۲۰۱۹ گفت: تا سپتامبر این سال ۴۸۱ تشکل منطقه‌ای دوجانبه و چندجانبه در اقتصاد کشورهای دنیا ایجاد شده و این روند با سرعت ادامه دارد.

به گفته شافعی، امروزه تشکیل بلوک‌های اقتصادی نقش بی بدیلی در توسعه اقتصادی کشورها پیدا کرده اند. 

رئیس اتاق ایران در ادامه با بیان اینکه ایران جزو کشورهایی است  که کمترین موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی با کشورهای منطقه و همسایگان خود  را دارد، گفت:  فقر کشور از این نظر بالا است. از سوی دیگر،  دارای تجارب ناموفقی همچون اکو و دی ۸ هستیم تا جایی که ارزیابی ها از نتایج حاصل از این دو اتفاق تقریبا نزدیک به صفر گزارش می شود.

شافعی در عین حال توافقنامه اوراسیا را  یک رخداد کم سابقه در عرصه تجارت خارجی کشور توصیف کرد وگفت: باید به تجربیات ناموافق گذشته توجه کنیم تا این قرارداد نیز به سرنوشت گذشته دچار نشود.

شافعی محصولات کشاورزی را یکی از مزیت‌های ایران در اوراسیا دانست و افزود: باید سوال کنیم حمل و نقل ناوگان سردخانه ما کجاست و چگونه می خواهیم این محصولات را حمل کنیم.

او با تاکید بر اهمیت فراهم کردن زیرساخت‌ها گفت: اگرچه ارائه مشوق های صادراتی اقدام درستی است اما پیش از آن باید مسیرها را آماده کنیم تا ماشین‌ها پشت مرز ماشین ها معطل نوشند و حق توقف بدهند و کالا به موقع به مقصد برسد.

علاوه بر موضوع زیرساخت‌ها،  معضل دیگر از نظر شافعی، عدم هماهنگی در انجام کارهای کشور است که  باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

شافعی هماهنگی سیاست‌های تجاری با سیاست‌های ارزی را لازمه پایداری تجارت داست و  افزود:  هر فرد یا مسوولی نباید دنبال منافع سازمان خود باشد.

به گفته رئیس اتاق ایران ، ده‌ها سازمان در هر موضوع مداخله دارند و یک متولی واحد پاسخگو وجود ندارد. درباره اوراسیا همینگونه است که بیش از ۱۰ سازمان باید با یکدیگر هماهنگ شوند.

او در نهایت تاکید کرد  که باید این اطمینان برای فعالان اقتصادی و طرف‌های تجاری داده شود، تا روز دیگر شاهد ممنوعیت های صادراتی محصولات خود برای عرصه در بازارهای جهانی یا افزایش عوارض صادراتی نباشند.

کد خبر 32355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =