ضرورت تحقق درآمد پایدار از محل مولدسازی

مسعود امجدی پور می گوید:در صورت محقق شدن هدف دولت در ایجاد درآمد پایدار از محل مولد سازی این طرح موفق خواهد بود.

پروژه مولد سازی دارایی های دولت در سال ۱۳۹۴ بعنوان يكي از پروژه های وزارت اقتصاد در راستاي تحقق اهداف سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتی، تصويب شد و از ابتداي سال ١٣٩٥ در دست اجرا است؛ حاکمیت انضباط مالی در هزینه های دولت، تقویت كارايي و اثربخشي دارایی های دولت سه دستاوری است که به گفته وزیر اقتصاد محصول مولد سازی خواهد بود.

پژوهشگر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با اگزیم نیوز در اینباره گفت: بر این باورم که در صورت محقق شدن هدف دولت در ایجاد درآمد پایدار از محل مولد سازی این طرح موفق خواهد بود.

مسعود امجدی پور اظهار داشت: در صورت مدیریت صحیح و تبدیل این منابع درآمدی به درآمدهای پایدار، علاوه بر کمک به دولت در مدیریت بودجه سال آتی، می تواند در بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیز موثر واقع شود.

 وی اضافه کرد: با توجه به حجم دولت، دارایی های آن بسیار زیاد است و مولد سازی این درآمدها و تبدیل آن به دارایی های پایدارو نه صرفا هزینه آن برای امورات جاری کشور، می تواند تاثیر مهمی دربهبود شرایط اقتصادی داشته باشد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، لازم است برنامه بلند مدت برای مولدسازی طراحی شود تا ظرفیت های این راهکار به درستی استفاده گردد و این سیاست منحصر به زمان محدودیت جذب منابع ارزی حاصل از نفت نشود.

امجدی پور تاکید کرد: تبدیل دارایی های دولت به محرک اقتصادی و یا پیشران اقتصادی باید به شکل یک نگاه بلند مدت در بیاید و در مدت زمان باقی مانده از دولت دوازدهم به مرحله نتیجه بخشی برسد و بنیانگذاری شود تا دولت بعدی نیز آن را ادامه دهد.

به گفته پژوهشگر مجمع تشخیص مصلحت نظام اذعان داشت: اگر سیاست مولدسازی دارایی های دولت در شرایط وفور درآمدهای نفتی عملیاتی می شد امروز با مشکلات کمتری درشرایط تحریم مواجه بودیم؛ متاسفانه اینکار آگاهانه انجام نشد. اما به هر روی برای اجرای صحیح و حرکت آن به سمت درآمدهای پایدار دقت کرد.

وی در ادامه در مورد خصوصی سازی گفت: مردم توقع دارند دارایی های دولت که دارایی های همان مردم هستند، به درآمد پایدار برسد نه هزینه کرد جاری مملکت. آنچه در خصوصی سازی رخ داد، منتج به درآمد پایدار نشد؛ از آنجا که دارایی های دولت، دارایی عام است خصوصی سازی نیز باید منجر به نوعی از درآمدزایی شود که قابل استفاده در دولت های مختلف باشد.

امجدی پور با تاکید بر اینکه مولد سازی نباید صرفا فروش دارایی های دولت باشد، گفت: مبانی مولد سازی هنوز دقیقا روشن نشده و لازم است در مسیر اجرایی شدن این سیاست، همه جوانب و نظر کارشناسی پژوهشگران اقتصادی لحاظ شود.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز مولد سازی دارایی های دولت، مجموعه دارایی های قوای مختلف کشور را شامل می شود و به گفته فرهاد دژپسند، لایحه "مولد سازی دارایی های دولت" در وزارت اقتصاد در دست تدوین است.

مریم حورشیدی

کد خبر 32360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =