اهرم های هموارسازی اقتصادی در مسیر برجام

وزیر امور خارجه امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گزارشی از روند اجرای برجام و سرمایه گذاری های خارجی و اقتصاد مقاومتی(وضع موجود، چالش ها و پیشنهادها) ارائه داد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، محمد جواد ظریف روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گزارشی از روند اجرای برجام و سرمایه گذاری های خارجی و اقتصاد مقاومتی(وضع موجود، چالش ها و پیشنهادها) ارائه داد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما به آمریکایی ها و اروپایی ها فشار می آوریم که مجبورند بانک ها را راضی کنند، آن ها می گویند بانک ها، بخش خصوصی هستند، ما می گوییم کاری نداریم؛ این بانک ها از شما می ترسند و شما باید آن ها را راضی کنید تا در ایران سرمایه گذاری کنند.

ظریف ادامه داد: در این مسیر چندین بار اعلام کردند که کار کردن با ایران مشکلی ندارد، فراموش نکنیم یک روزی وظیفه آن ها این بود که هر روز بانک ها را تهدید می کردند که اگر با ایران کار کنید، جریمه می شوید.

وزیر امورخارجه گفت: مسیر دوم ما باز کردن راه با سایر بانک ها است، هفت تا هشت بانک هستند که مخالفت می کنند و مشکل دارند، بانک های دنیا خیلی زیاد هستند و آن بانک ها یکی پس از دیگری به سمت ایران می آیند و این ما هستیم که تصمیم می گیریم با کدام بانک ارتباط برقرار کنیم.

ظریف افزود: مسیر سوم که من فکر می کنم مسیر بسیار مهمی است، ایجاد فضای رقابت است. ما باید کاری کنیم بانک هایی که از این قافله عقب ماندند، احساس نکنند تصمیم درستی گرفتند، احساس نکنند تحریم هایی که در فضای روانی خیال می کنند هنوز وجود دارد، واقعا وجود دارد.

وی تاکید کرد: تحریمی علیه ایران وجود ندارد، این موضوع را خودمان تبلیغ نکنیم، تنها جایی که تبلیغ می کند علیه ایران تحریم وجود دارد، بعضی از دوستانمان در داخل هستند، جای دیگر نمی گوید در ایران تحریم وجود دارد و می گوید فقط رعایت کنید که سایر موارد اشکال نداشته باشد.

وزیر امورخارجه ادامه داد: ما باید فضای رقابتی درست کنیم البته در سفر قبلی که به اروپا داشتم تعداد زیادی از بانک ها همراه ما بودند، در سفرهای آینده و سفری که امشب به اسلو خواهم داشت هم مذاکرات بانکی و هم مذاکرات سیاسی و اقتصادی خواهم داشت.

ظریف گفت: همچنین دوباره در جلساتی که با اعضای 1+5 خواهم داشت بر اجرای صحیح برجام تاکید خواهم کرد لذا این مسیر را ما ادامه می دهیم ولی در حوزه اقتصاد و در حوزه سرمایه گذاری مهمترین عامل برای جذب سرمایه گذاری خارجی ایجاد فضای امن و بی تنش است و من فکر می کنم در این حوزه ضرورت دارد ما بیش از پیش تلاش و اقدام کنیم.

ایجاد مانع برای روابط اقتصادی نقض برجام است

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره قانون تصویب شده در آمریکا پس از توافق هسته ای مبنی بر لغو روادید که براساس آن، کسانی که به ایران می آیند باید دوباره کسب اجازه کنند، اظهارداشت: از همان روز قبل از اینکه به مطبوعات کشیده شود با آقای کری تماس گرفتم و گفتم این کار خلاف قانون است و ایشان تعهد کرد که اقدام کند که در یک حوزه اقدام کردند.

وی ادامه داد: اطلاعاتی که ما داریم این است که بازرگانان اروپایی و کشورهای 38 گانه ای که امکان سفر بدون روادید به آمریکا را داشتند امروز وضعشان بد نیست، البته اینطور نبوده که قبلا بدون روادید می رفتند، قبلا یک فرمی را روی کامپیوتر پر می کردند و پولی را می دادند و می توانستند یکبار به آمریکا بروند اما الان یک ویزای 10 ساله به آن ها داده می شود که 10 سال می توانند به آمریکا بروند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما آنچه از طرف های تجاری شنیدیم این است که این موضوع مانعی نخواهد داشت البته هنوز معتقدیم در ارتباطات مردمی و توریسم ممکن است مشکلاتی باشد که در این زمینه نیز مذاکرات خود را ادامه می دهیم و تلاش می کنیم موانع را برداریم.

ظریف خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی نیز می داند که اگر این قانون آمریکایی مانع روابط اقتصادی با ایران شود نقض برجام خواهد بود و نباید این کار را انجام دهد. نقض روح برجام هم نیست بلکه نقض برجام است و ما هم به آن ها تاکید کردیم و آن ها می دانند.

وی گفت: مقداری از این مساله از طرف مقابل حل شده و مکانیزم هایی نیز در بخش کنسولی خود ما ایجاد شده است که حتی در حوزه گردشگری نیز که برای آن هایی که با ما همکاری نداشتند نیز مانعی ایجاد نشود.

توسعه همکاری اقتصادی با چین و روسیه

رئیس دستگاه سیاست خارجی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به تحولات منطقه ایجاب می کند روابط تجاری ما با روسیه خیلی قوی تر انجام شود در این زمینه چه اقدامی شده است؟ یادآور شد: یکی از گسترده ترین مذاکرات اقتصادی ما با روسیه و طبیعتا با چین است چون چین بزرگترین شریک تجاری ایران است، قصد دارد 30 میلیارد دلار در برنامه های توسعه ای ایران سرمایه گذاری و فاینانس کند.

ظریف اضافه کرد: لذا ما با این دو کشور همکاری خود را توسعه می دهیم، درست است ما با سایر کشورها نیز کار می کنیم اما این به معنی فراموش کردن شرکای سنتی نیست.

وزیر امورخارجه گفت: با روسیه یک فاینانس 2.2 میلیارد دلاری بانکی داریم، همچنین بحث فاینانس در سقف پنج میلیارد دلار پروژه های دولتی را دنبال می کنیم و تلاش برای کاهش تعرفه ها برای صادرات کالاهای ایرانی به خصوص میوه، لبنیات و محصولات گوشتی به روسیه در جریان است.

ظریف افزود: توفیقات خیلی خوبی داشتیم، دکتر واعظی که مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه است تلاش های بسیار خوبی داشته است سطح روابط اقتصادی ما با روسیه در حال گسترش است و روابط بانکی بسیار خوبی با روسیه داریم و مشکلاتمان در این حوزه کاملا حل و فصل شده و کار را انجام می دهیم.

وی ادامه داد: درباره فاینانس پنج میلیارد دلاری که مرحله آن دو میلیارد دلار است درمورد شرایط و مقرراتش برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که منافع ملی و قوانین جمهوری اسلامی ایران رعایت می شود، مذاکرات را ادامه می دهیم.

کد خبر 10991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =