طلای سرخ ایران در شیشه های اسپانیایی

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران به ایران اختصاص دارد و این محصول گرانبها به کشورهایی اروپایی خصوصا اسپانیا صادر می شود اما این کشورها پس از فرآوری این محصول و بسته بندی مناسب آن را به عنوان تولیدات داخلی خود با برند خود به دیگر کشورهای جهان صادر می‌کنند

غلامرضا میری در گفت و گو با پایگاه خبری وتحلیلی اگزیم نیوز در خصوص وضعیت فعلی صادرات زعفران و جایگاه رقابتی ایران در این محصول گفت: ایران قطعاً بزرگترین تولیدکننده زعفران جهان است و به دلیل دارا بودن تنوع آب و هوایی، بسیاری از محصولات باغی و زراعی آن از جمله زعفران دارای کیفیت عالی است. طی ده سال اخیر ، میزان تولید زعفران ایران رشد قابل توجهی داشته که بخش گسترده ای از این تولیدات صادر می شود. در صورتی که آمار صادرات بسیار مهم برای صنف ما به منظور برنامه ریزی جهت موجودی و صادرات زعفران اما متاسفانه تاکنون که بیست و دو روز از اردیبهشت ماه می گذرد هنوز آماری از سوی گمرک اعلام نگردیده است. البته طبق آمار  اعلام شده  در فروردین ماه سال جاری حجم صادرات زعفران استان بیش از 10 تن که این آمار در مدت مشابه سال گذشته بیش از 9 تن بوده است که بر این اساس شاهد افزایش 10 درصدی در صادرات زعفران استان در سال جاری بوده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بزرگ‌ترین تولید‌کننده زعفران در دنیا هستیم، بسیاری از کشورها درصدد خریداری زعفران از ایران هستند. در حقیقت صادرات زعفران نسبت به سایر کالاهای صادراتی موقعیت نسبتا خوبی دارد، گرچه سود حاصل با توجه به هزینه ها و رقابت های منفی موجود در بازار برای صادرکنندگانی که تلاش می کنند با برند و محصول با کیفیت فعالیت کنند بسیار اندک است اما با وجود این تفاسیر از وضعیت مطلوبی در مقایسه با سایر محصولات برخوردار است.

وی افزود: بازار زعفران در یکی دوماه گذشته روند باثباتی داشته است و در واقع یکی از دلایل افزایش صادرات زعفران ایران همین است. امیدوارم این روند همچنان ادامه داشته باشد، چرا که نوسان قیمت موجب از دست دادن خریداران و عدم تعهد طرف ایرانی می شود بدین ترتیب شاهد کاهش صادرات نیز خواهیم بود. اما با ادامه این روند صادرات محصول فوق می تواند حداقل 20 تا 30 درصد افزایش داشته باشد.  

وی تاکید کرد: چندی پیش ایران رقیبی در این حوزه نداشت اما بی تدبیری خودمان باعث شد تا کشورهای مختلف کم کم ظهور کنند؛ در حال حاضر اصلی‌ترین رقیب ایران در زمینه صادرات زعفران اسپانیا است اما به هیچ وجه نمی تواند رقیب سرسخت ایران محسوب شوند، چراکه تولید آنها نسبت به ایران بسیار ناچیز است. باید در نظر داشت علت این موضوع این است که در کشورهایی مانند اسپانیا فعالان این حوزه با تسهیلات حدود 2.5 درصد سود، زعفران ایران را خریداری کرده و به مشتری‌های ما در کشورهای دیگر با برند خودشان می‌فروشند زیرا ما این توان را نداشته و نقدینگی مورد نیاز این کار وجود ندارد.

میری ادامه داد: تجار ایرانی با توجه به وجود نوسانات قیمت ارز و قیمت زعفران نمی‌توانند قراردادهای طولانی‌مدت منعقد کنند و کشورهایی مانند اسپانیا از این موقعیت سوءاستفاده کرده و مدیریت بازار را به دست می‌گیرند بنابراین کنترل آن از دست ایرانی‌ها خارج می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر حمایت‌های لازم از صادرکنندگان و تولیدکنندگان زعفران انجام شود تا بتوانند زعفران را خریداری کرده و دست دلالان را از بازار این محصول کوتاه کنند می‌توان امیدوار بود که بازار این کالا در آینده در اختیار تجار ایرانی قرار بگیرد. باید زیرساخت های لازم فراهم شود تا ایران بتواند به تعهداتش در قبال مصرف کننده و تامین حجم مورد نیاز خریدار عمل نماید تا صادرات ما افزایش و رقیب های نوظهور را به زانو در آوریم.

وی افزود: هم‌اکنون 92% درصد از ظرفیت تولید زعفران مختص ایران است. اگر برنامه‌ ریزی جامع بازاریابی برای این محصول داشته باشیم می‌توانیم شکوفایی صادرات را شاهد باشیم. چرا که کیفیت زعفران ایران در دنیا مثال زدنی نیست و هیچ کشوری قادر به تولید چنین محصولی نیست و نخواهد بود.

غلامرضا میری در خصوص چالش های پیش روی صادرات زعفران ایران گفت: کمبود نقدینگی، نرخ بالای سود تسهیلات بانکی، نبود زیر ساخت های مناسب، عدم مدیریت بازار توسط ایران از عوامل ضعف این حوزه به شمار می آید.

وی ادامه داد: باید این نکته را در نظر داشت که در دولت فوق مشکلات به مراتب کمتر شده به طوریکه در دولت گذشته 5 درصد عوارض پرداخت می کردیم، در صورت عدم تحقق صادرات ارز آور مشمول مالیات می شدیم و... که تاحدودی این مشکلات فراروی صادرات مرتفع گشته است.

وی تاکید کرد: این حوزه نیاز به حمایت دولت و بانک ها دارد، تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی و صادراتی، انباشت زعفران در انبارهای مخصوص، تخصیص تسهیلات بانکی با سودهای کمتر از جمله حمایتهایی است که صادرکنندگان بی نهایت به آن نیاز دارند، با رفع این چالش ها ما می توانیم بازار زعفران جهانی را مدیریت و صادراتمان را از 47 کشور دو برابر نماییم و متعاقبا افزایش صادرات قابل توجهی داشته باشیم.

غلامرضا میری در خصوص مزیت های ایران در تولید و صادرات زعفران گفت: به دلیل تولید زعفران با کیفیت در دنیا و مقدار تولید این محصول در جایگاه اول قرار داریم. زعفران یک محصول راهبردی با اشتغال‌زایی بسیار بالاست؛ 130هزار خانوار در بخش کشاورزی مشغول تولید این محصول بوده و در بخش‌های مختلف اعم از فرآوری، بسته بندی و صادرات در حدود 700 الی 800 هزار نفر در ایران در این بخش مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: ما باید از این محصول خدادادی و گرانبها حداکثر استفاده را ببریم و زمینه های لازم جهت ارتقای کیفیت هر چه بیشتر این محصول را فراهم نماییم؛ به صورتی که خریداران این محصول برای تامین مصرف موردنیازشان به دنبال تامین کننده های دیگر همانند افغانستان، چین و هندوستان نباشند.

وی ادامه داد: به دلیل مزیت های اقتصادی فراوان زعفران سال هاست شاهد قاچاق پیاز زعفران و خارج شدن این محصول از ایران هستیم. اخیرا خبرها حاکی از آن است که حتی چینی ها هم در روستاهای جنوب خراسان به دنبال خرید پیاز زعفران می گردند و با مبلغ هنگفت خریداری و از طرق مختلف به صورت قاچاق از کشور خارج می کنند. متاسفانه به دلیل نا آگاهی افراد در مرزها این محصول به راحتی از مرز عبور می کند. پیاز زعفران بسیار برای کشاورز گرانبهاست اما بخاطر مبلغ بالای خرید، کشاورز وسوسه شده و این گیاه گرانبها را در اختیار دلال قرار می دهد.

میری در پایان از مسوولین ذی ربط همچون دولت، نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با قاچاق که شبانه روز در فعالیت هستند، درخواست کرد با جدیت و تلاش بیشتر با این موضوع برخورد نمایند تا این محصول استرتژیک در کشور حفظ شود.

 

کد خبر 11000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =