توسعه بندر چابهار یک فرصت بین المللی است

'باید به موضوع توسعه بندر چابهار و امضای موافقتنامه چابهار میان هند، ایران و افغانستان با دید مثبت نگاه کرد. توسعه چابهار برای تمام منطقه یک فرصت است.' این مطلب بخشی از اظهارات رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان است

'سردار احمد اویس لغاری' عضو ارشد حزب 'مسلم لیک نواز' پاکستان (حزب حاکم به رهبری محمد نواز شریف نخست وزیر این کشور) تصریح کرد: بندر چابهار در نزدیکی بندر گوادر پاکستان می تواند یک 'فضای رقابتی مثبت' ایجاد کند و این رقابت مثبت می تواند باث شود که هم چابهار و هم گوادر عملکرد مطلوب تر و موثرتری داشته باشند.
اویس لغاری، فرزند 'فاروق لغاری' رئیس جمهوری فقید پاکستان، در ادامه گفت: بخواهیم یا نخواهیم، قرار است دو بندر چابهار و گوادر، در نهایت فعالیت های حرفه ای و گسترده داشته باشند و اگر هم قرار است رقابتی بین این دو بندر وجود داشته باشد، باید این رقابت را یک رقابت سالم و سازنده بدانیم و با عینک بدبینی به آن نگاه نکنیم. 
رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان که در سال های گذشته تصدی وزارت فناوری اطلاعات (آی-تی) این کشور را برعهده داشت گفت: شخصا، کوچک ترین نگرانی نسبت به موافقتنامه چابهار و نتایج آن در آینده ندارم و تنها نگرانی احتمالی که می تواند وجود داشته باشد، این است که برخی طرف های غیرایرانی موافقتنامه چابهار بخواهند شرکای خود را متقاعد به استفاده از ظرفیت چابهار علیه منافع پاکستان کنند.

** از بابت ایران، آسوده خاطریم 
وی در گفتگوی خود با ایرنا در ادامه تاکید کرد: اما یقین دارم که کشور برادر و همسایه ما ایران هرگز اجازه نخواهد داد که از ظرفیت بندر چابهار علیه منافع پاکستان استفاده شود همانگونه که ما هم هرگز اجازه نخواهیم داد از هیچ یک از تاسیسات یا مناطق پاکستان، آثار و تبعات منفی متوجه اقتصاد ایران شود.
اویس لغاری در پاسخ به اظهارنظر برخی شخصیت های پاکستانی که مدعی شده اند موافقتنامه چابهار باعث نزدیک شدن ایران و افغانستان به هند و فاصله گرفتن این دو همسایه از پاکستان می شود، چنین نظری را به عنوان یک 'نگاه سطحی و غیرحرفه ای' کاملا رد کرد و گفت: ایران و افغانستان نسبت به کارهایی که انجام می دهند، بخوبی آگاه هستند و اهمیت روابط با تمام کشورهای منطقه را بدرستی درک می کنند.

** به ذره ای فاصله در روابط تهران-اسلام آباد اعتقاد ندارم
عضو حزب حاکم پاکستان در ادامه تصریح کرد: عمیقا اعتقاد دارم که پاکستان و ایران هرگز در حال فاصله گرفتن از هم نیستند و سفر بسیار موفقیت آمیز رئیس جمهوری ایران به اسلام آباد در سال جاری گویای این واقعیت است. حتی به ذره ای فاصله در روابط ایران و پاکستان اعتقاد ندارم.
'ما هیچ مشکلی با روابط هند به عنوان یک کشور مستقل با هیچ یک از کشورهای منطقه نداریم و صمیمانه و صادقانه خواستار روابطی بسیار خوب میان ایران، هند و افغانستان هستیم.'
وی در ادامه مدعی شد: 'اما در گذشته سابقه داشته که هند گاهی از این گونه روابط علیه پاکستان استفاده کرده و این موضوع موجب نگرانی ما است.'
فرزند رئیس جمهوری پیشین پاکستان گفت: محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان زمانی که در سال 2013 قدرت را به دست گرفت، یکی از نخستین اصولی که بر آن به عنوان یکی از اصول اساسی سیاست خارجی پاکستان تاکید کرد، ضرورت تقویت بیش از پیش روابط دوستانه پاکستان با همسایگان بود و این اصل، یکی از مهم ترین اصول سیاسی خارجی دولت پاکستان است.

** ایران برای کمک به اجرای 'آی-پی' با غرب چانه زنی کند
وی همچنین با اشاره به قرارداد خط لوله گاز ایران-پاکستان اشاره کرد و گفت: بسیار مهم است که 'ایران و پاکستان هر دو' برای به نتیجه رسیدن این قرارداد و طرح بزرگ که می تواند آثار بسیار مهم در روابط دوجانبه و همچنین بهبود شرایط امنیتی ایران و پاکستان و امنیت منطقه ای داشته باشد، تلاش کنند.
'فکر می کنم مشکلاتی در هر دو طرف برای تکیمل طرح خط لوله گاز آی-پی وجود دارد و به نظر من، ایران می تواند با تلاش های خود، جامعه بین الملل را نسبت به دست کشیدن از استانداردهای دوگانه متقاعد کند تا موانع از سر راه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری بر روی این طرح بزرگ در پاکستان کنار برود.'
رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان در ادامه، توان دیپلماتیک و قدرت چانه زنی ایران را مورد ستایش قرار داد و اظهار داشت: ایران اخیرا مذاکرات مثبت و بسیاری سازنده ای با غرب انجام داده است و باز هم می تواند غربی ها را با شیوه های دیپلماتیک و چانه زنی، به حمایت از طرح ها و پروژه های این کشور وادارد.

**ابراز تاسف از راه ندادن ایرانی ها به حج 95
رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان در اظهاراتی محتاطانه درخصوص تنش میانه ایران و عربستان و محروم شدن ایرانی ها از آیین حج سال جاری به دلیل کارشکنی سعودی ها، گفت: اینکه مذاکرات ایران و عربستان بر سر موضوع حج به نتیجه نرسید و ایرانی ها از مراسم حج امسال محروم شدند، باعث تاسف است. 
وی با یادآوری ابتکار دولت پاکستان در زمستان سال گذشته برای میانجی گری بین ایران و عربستان و سفر نخست وزیر پاکستان به ریاض و تهران با هدف حل تنش های میان دو طرف، ابراز امیدواری کرد که ایران و عربستان به عنوان دو کشور مهم جهان اسلام از طریق گفت و گو مسائل و اختلاف ها را حل و فصل کنند.
این عضو حزب حاکم پاکستان به دلیل روابط نزدیک دولت اسلام آباد با ریاض و نیز به دلیل اهمیت روابط راهبردی کشورش با ایران، در خصوص موضوع عربستان و کارشکنی های آل سعود که منجر به محروم شدن ایرانی از رفتن به سفر حج شد، با احتیاط فراوان اظهار نظر کرد و سعی کرد که حد وسط را داشته باشد.
وی گفت که تنش های میان ایران و عربستان بسیار به ضرر جهان اسلام است و صلاح نیست این اختلاف ها بیش از این ادامه یابد.

** پاکستان نقش نظامی و جنگی در ائتلاف 34 کشور ندارد
عضو ارشد حزب حاکم پاکستان درباره نقش کشورش در ائتلاف نظامی خودساخته عربستان گفت: پاکستان در این ائتلاف در حد تبادل اطلاعات و تامین برخی تجهیزات سهم و نقش دارد.
اویس لغاری که کشورش تنها قدرت هسته ای عضو ائتلاف خودساخته عربستان است و نسبت به سایر اعضای این ائتلاف، تقریبا قدرتمندترین ارتش را در اختیار دارد، تاکید کرد: سیاست ما در قبال این ائتلاف کاملا روشن است. پاکستان در این ائتلاف هرگز نقشی علیه منافع هیچ یک از کشورهای منطقه ایفا نخواهد کرد.

** افغان ها تعیین می کنند کمک پاکستان به مذاکرات صلح تا کجا ادامه یابد
اویس لغاری در بخشی دیگری از این گفت و گو، درباره روند صلح افغانستان به عنوان یکی از مهم ترین و درعین حال یکی از پیچیده ترین تحولات منطقه گفت: پاکستان همانگونه که تا به امروز قائل به کمک و تسهیل روند مذاکرات صلح افغانستان بوده، از این پس هم به این نقش خود ادامه خواهد داد اما اینکه چی کسی می تواند تعیین کند و تصمیم بگیرد که این نقش تسهیل کننده و کمک کننده پاکستان تا کجا و چه مرحله ای می تواند ادامه یابد، خود افغان ها هستند.
وی تاکید کرد: هرگونه پیشرفت و موفقیت این مذاکرات، در نهایت به اراده خود افغانستان بستگی دارد زیرا این روند صلح، روندی تحت رهبری افغانستان و مربوط به خود افغانستان است و کشورهای دیگر فقط می توانند نقش کمک کننده داشته باشند.

** دردسرهای کمک به روند مذاکرات صلح افغانستان برای پاکستان
رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان با بیان اینکه کشورش به خاطر مسئولیت محقق کردن مذاکرات صلح افغانستان و متقاعد کردن طالبان افغانستان به حضور در پای میز مذاکرات صلح با دولت کابل، دردسرها و اتهامات زیادی را متحمل شده و در شرایط سختی قرار دارد،گفت: اگرچه ما از طالبان هیچ گونه حمایتی انجام نمی دهیم و اقدامات آنها در داخل افغانستان را به هیچ وجه تایید نمی کنیم، اما برای اینکه آنها را به حضور در پای میز مذاکرات صلح با دولت افغانستان ترغیب و متقاعد کنیم، ناچار به عدم برخورد قهرآمیز با طالبان و هستیم و این درحالی است که به دلیل عدم برخورد خشونت آمیز با طالبان، متهم به حمایت از آنان می شویم.
وی افزود: وقتی قرار است طالبان را برای مذاکرات صلح به حضور در پای میز گفت و گو مقتاعد کنیم، چطور ممکن است این کار را با متوسل شدن به اقدامات نظامی و زور و تهدید انجام دهیم. 
اویس لغاری گفت: جامعه بین الملل از پاکستان می خواهد تا طالبان افغانستان را پای میز مذاکرات صلح بکشاند. لازمه محقق شدن این خواسته، برخورد غیرقهرآمیز با طالبان است و هرگوه اعمال زور، میل به مذاکره را در طالبان از بین می برد و حس انتقام جویی را در آنان تقویت می کند.
این سیاستمدار عضو حزب حاکم پاکستان معتقد است که اقدام آمریکایی ها در کشتن ملا اختر منصور سرکرده طالبان افغانستان، جدای از اینکه به دلیل انجام شدن این حمله در خاک پاکستان، نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی پاکستان است، موجب شده است تا روند مذاکرات صلح به شدت پسرفت کند.

** سرنوشت گروه چهارجانبه در گرو 'پنج بازیگر تعیین کننده'
رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان اعتقاد دارد که سرنوشت گروه چهارچانبه صلح افغانستان متشکل از خود این کشور، پاکستان، چین و آمریکا که تا کنون پنج نشست برای زمینه سازی با هدف محقق کردن مذاکرات صلح برگزار کرده اند، به تصمیم و اراده پنج عامل و بازیگر تعیین کننده در داخل خود افغانستان بستگی دارد.
از نظر اویس لغاری، نمایندگان پارلمان افغانستان، حامد کرزی رئیس جمهوری سابق و شخصیت صاحب نفوذ در این کشور، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان، اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور و دستگاه اطلاعاتی و امنیتی افغانستان پنج عامل اساسی هستند که سهم و نقش بسیار بالایی در روند مذاکرات صلح افغانستان و سرنوشت این کشور دارند.
این سیاستمدار پاکستان معقتد است: نمایندگان پارلمان افغانستان از به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح و احتمال ظهور طالبان در عرصه سیاسی این کشور نگران هستند زیرا می دانند که با حضور طالبان در عرصه سیاست افغانستان، ساختار قدرت در این کشور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و این تحول می تواند منافع بسیاری از نمایندگان پارلمان افغانستان را به خطر بیاندازد.
او همچنین اعتقاد دارد که حامد کرزی اگر چه یک رئیس جمهور سابق در افغانستان است اما از نفوذ و اثرگذاری بسیار بالایی دراین کشور برخوردار است و همچنان نقش و سهم بسزایی در تعیین سرنوشت افغانستان و مذاکرات صلح این کشور دارد.
اویس لغاری افزود: عبدالله عبدالله و اشرف غنی هم به عنوان دو عنصر کلیدی دولت وحدت ملی افغانستان، خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح هستند و پاکستان به این خواسته آنها احترام می گذارد و مایل است به آنها برای تحقق این خواسته کمک کند.
وی اظهار داشت که هر یک از این پنج عامل تعیین کننده، افکار و عقاید مختلف و خاص خود را دارند و این امر سبب شده تا روند مذاکرات صلح افغانستان، به روندی پیچیده و کلاف سردرگم تبدیل شود.
اویس لغاری بار دیگر با تاکید بر اینکه فرمول زور و راه حل های نظامی برای حل مسائل افغانستان جواب نمی دهد، گفت: غربی ها با وجود صرف تریلیون ها دلار در مسیر جنگ و فرمول های نظامی در افغانستان، در ایجاد امنیت و صلح در این کشور ناکام مانده اند. 

** اذعان به افول روابط پاکستان و آمریکا 
در ادامه این گفت وگو، از رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان به عنوان یک سیاستمدار نزدیک به دولت این کشور، خواسته شد تا نظرش را درباره نوع نگاه 'رضا ربانی' رئیس مجلس سنای پاکستان به روابط اسلام آباد-واشنگتن اعلام کند. رئیس مجلس سنای پاکستان اخیرا گفته است که 'کفه ترازوی روابط آمریکا و پاکستان، کاملا به نفع آمریکا پایین رفته و این روابط از تعادل خارج شده است. روابط دو کشور به ابزاری برای تامین منافع آمریکا تبدیل شده و منافع پاکستان در آن مورد فواموشی واقع شده است.'
اویس لغاری در پاسخ گفت: با چنین نگاهی نسبت به روابط آمریکا و پاکستان موافق نیستم هرچند که می پذیرم که منحنی روابط دو کشور در شرایط کنونی نزول کرده و در نقطه پایین قرار دارد.
وی افزود: در یکی دو ماه اخیر، بعد از مخالفت آمریکا با فروش شرایطی جنگنده های اف-16 به پاکستان و همپنین حمله اخیر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به خاک پاکستان که منجر به کشته شدن ملا اختر منصور شد، روابط اسلام آباد-واشنگتن در سطح پایینی قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان گفت: روابط ما و آمریکا، روابطی پابرجا است اما هر از گاهی، پیچیدگی هایی در این روابط رخ می دهد که لازم است دو کشور با انجام تماس های بیشتر و نزدیک تر، آن را حل و فصل کنند.
وی بخشی از این تیرگی روابط را ناشی از نبود تعامل کافی میان مقامات پاکستان و کنگره آمریکا و فقر اطلاعات نمایندگان کنگره آمریکا در باره حقایق پاکستان و بخشی دیگر را نیز نتیجه اقدامات و لابی های ضدپاکستانی هند و تلاش هندی ها برای اثرگذاشتن بر روابط واشنگتن با اسلام آباد دانست.

** پاکستان در روابط خارجی، به منافع ملی فکر می کند
این مسئول حوزه سیاست خارجی پاکستان در اظهارنظر درباره تحلیل هایی که حکایت از تلاش پاکستان برای نزدیک تر شدن به چین و روسیه دارد تا خلاء ناشی از فاصله ایجاد شده در روابط واشنگتن-اسلام آباد را پرکند و به نوعی نزدیک شدن روابط هند و آمریکا را تلافی کند، چنین تحلیل هایی را واقع بینانه ندانست و گفت: روابط پاکستان با هر کشوری از جمله آمریکا، چین و روسیه کاملا مستقل از یکدیگر است و روابط ما با هرکدام از این کشورها، بر مناسبات ما با سایر کشورها اثرگذار نیست. 
وی افزود: در جهان امروز، کشورهای روابط خارجی خود را براساس منافع ملی تنظیم می کنند و پاکستان هم از این قائده کلی مستثنی نیست.

** حملات پهپادی آمریکا به خاک پاکستان، آفت روابط دوجانبه
اویس لغاری حملات هواپیماهای بدون سرنشین به خاک پاکستان را آفت روابط میان دو کشور دانست و گفت : به شدت با هرگونه حملات هواپیماهای بدون سرنشین یا هرگونه مداخله نظامی دیگران درخاک پاکستان مخالفم. پاکستان بعد از حمله اخیر پهپاد آمریکایی که به کشته شدن ملا اختر منصور منجر شد، با احضار سفیر آمریکا، مراتب اعتراض شدید خود را رسما به آمریکا اعلام کرد.
وی تاکید کرد: این حملات، نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی پاکستان است. پاکستان حق اعتراض به این حملات را برای خود محفوظ می داند و قطعا، تکرار شدن این نوع حملات در آینده، واکنش شدیدتر پاکستان را به همراه خواهد داشت. 
این سیاستمدار نگفت که منظور وی از واکنش شدیدتر پاکستان چیست و آیا این واکنش ها همچنان در حد واکنش های لفظی خواهد بود یا اینکه ممکن است پاکستان علیه حملات پهپادی آمریکا در آینده، دست به اقدامات عملی بزند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا خاک پاکستان را برای حمله به ملا اختر منصور انتخاب کرد و چرا او را در همان افغانستان هدف حمله قرار نداد، گفت: این موضوع نمی تواند دلیل سیاسی داشته باشید و بیشتر یک موضوع عملیاتی است. 
اویس لغاری افزود: تصور نمی کنم قصد آمریکا از هدف قراردادن اختر منصور در خاک پاکستان، این باشد که بخواهد پاکستان را رسوا کند. اصولا نوع روابط آمریکا و پاکستان طوری نیست که آمریکا بخواهد چنین رفتاری با اسلام آباد داشته باشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 11003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =